Luktar i hela huset!

Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Hej hej. Idag när jag arbetade ringde tjejen och sa att det luktade från pelletspannan. När jag kom hem kände jag direkt att det var något som var riktigt tokigt med pannan.
Pannan har fungerat fint i 3 år, nu är det som om fläkten går på högvarv och pannan går inte upp i värme. Först stod den på 69 grader hela tiden, medans jag såg att det brann för fullt genom inspektionsglaset. Fläkten går hela tiden. Efter att sotat så orkade den enbart uppnå 60 grader, och samma sak, fläkt på högvarv och full eldning. Och en j@vla stank... det är även totalsvart i pannan, vilket det inte brukar bli. Vad kan vara fel?!?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Du hade väl en CTC Ecoflex har jag för mig.

Svårt att säga vad det beror på med dom uppgifter du angett. Kolsvart i pannan betyder att bränsle tillförseln är för hög i förhållande till fläktinställningen.
Har du köpt ny pellets, kanske 6 mm istället för 8 mm?
Gjort ren brännarkoppen senaste halvåret och rensat slitsarna enligt manualens rekommendationer?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Helt riktigt. Jo det är samma pellets som tidigare, dock Två nya pallar men från samma leverantör.
Jag skall prova å se om det ser för illa ut i brännkoppen när jag kommer hem.
Allt började när tjejen skulle fylla jacuzzin till barnen. Men har aldrig varit något problem tidigare.
Kan det vara någon packning som gör att luften tar sig ut och att det inte är tillräckligt tät till pannan ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Det första man tänker på är sotning av alla kanaler fram till skorsten, men det har du gjort säger du.
Har du lokaliserat var det läcker ut?
Kommer det rök ur fallröret, alltså brännarens pelletsintag?
Pelletsens energiinnehåll varierar beroende på råmaterial. Vanligt vis behöver man göra en liten finjustering för att få till en bra förbränning.
I ditt fall behöver pelletsmatningen minskas lite tills brännaren inte sotar. Kontrolleras enklast om det är synlig rök i rökkanalen genom att lysa in genom dragbegränsaren med en ficklampa. Man minskar matningen i små steg tills röken inte syns.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Han som ägde huset innan tror att det beror på att det är för dåligt rensat i röret fram till skorstenen. Vilket jag rensade som bara den igår. Dock är det svårt att veta om det fortfarande är tätt fram till skorstenen?! Hur man nu kan känna, se eller ta reda på det.
Skall även prova det du skrev med att lysa med en ficklampa och prova att sänka pelletsmatningen tills röken försvinner.
Jag ser ingen rök. Men känner bara lukt, riktigt mycket.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle det vara tätt i skorstenskanalen, borde det komma rök ur dragbegränsaren.

Tror snarare att det omtalade "lilla röret" behöver rensas från spån efter tre års drift.

Bild

Senast behandlades detta i den här tråden https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 47#p170104
Inte samma panna men samma brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Är det krångligt att komma åt den ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inte så märkvärdigt för en normalhändig.
Beroende på när din brännare är tillverkad kan den se lite annorlunda ut.
Man lossar primärringen på koppen, alltså överdelen som ändå ska rensas i slitsarna.
Tar bort primärluftröret och viker undan tändelementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Stegatorparn skrev: tor 27 feb, 2020 09:03 Det första man tänker på är sotning av alla kanaler fram till skorsten, men det har du gjort säger du.
Har du lokaliserat var det läcker ut?
Kommer det rök ur fallröret, alltså brännarens pelletsintag?
Pelletsens energiinnehåll varierar beroende på råmaterial. Vanligt vis behöver man göra en liten finjustering för att få till en bra förbränning.
I ditt fall behöver pelletsmatningen minskas lite tills brännaren inte sotar. Kontrolleras enklast om det är synlig rök i rökkanalen genom att lysa in genom dragbegränsaren med en ficklampa. Man minskar matningen i små steg tills röken inte syns.
Är dragbegränsare samma som mitt raka rökrör , som jag kan lysa in i när
Pannan är på??
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Figuren visar en sotlucka där man kan placera en dragbegränsare.
En dragbegränsare är nödvändig vid pelletseldning.
Ett exempel hur det kan se ut https://pellets.info/viewtopic.php?t=16807#p156885.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

japp. Men är det genom sotluckan jag skall lysa för att se hur röken ser ut när jag skall minska pelletsflödet, om det nu är det som är problemet. Skall börja med primärluftröret, tänkte jag :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Sotluckan kan du öppna lite på glänt medan du fluktar in.
Det är undertryck i rökkanalen så det lär inte komma ut någon rök.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Jag är tacksam för alla svar jag fått. Efter att skruvat ner allt som jag fått som förslag insåg jag senare att det var stopp i röret till skorstenen, då jag kunde lokalisera att det kom rök från rökluckan närmast röret. Hade en sotare hemma idag som hade ett rent ”helvete” med att borra och härja för att få bort det förhårdnaden som satt fast. Tydligen hade det även blivit soteld vid något tillfälle då det var blått på röret (enligt sotaren) nu är problemet äntligen löst och jag är mer kunnig än någonsin tack vare eran hjälp.

Tack återigen, och jag kommer säkert höra av mig i framtiden :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Stegatorparn »

Där ser man....även det otroliga kan hända. Hade aldrig kunnat tänka mig att ett skorstensrör kan bli helt tätt.
Brännarens inställningar måste ha varit väldigt fel.
Gör en koll med rök/icke rök-metoden efter varje ny pelletsleverans, så kommer detta aldrig att upprepas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Luktar i hela huset!

Inlägg av Dirtzors »

Stegatorparn skrev: fre 28 feb, 2020 16:02 Där ser man....även det otroliga kan hända. Hade aldrig kunnat tänka mig att ett skorstensrör kan bli helt tätt.
Brännarens inställningar måste ha varit väldigt fel.
Gör en koll med rök/icke rök-metoden efter varje ny pelletsleverans, så kommer detta aldrig att upprepas.
Det skall jag absolut göra :)
Skriv svar