Hälsoaspekten??

Skriv svar
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Hälsoaspekten??

Inlägg av Bomi »

Sitter här och funderar på hälsoaspekten kring hanteringen av aska, påfyllning av pellets och sotning av tuber..
Bör man använda någon form av personlig skyddsutrustning??

Körde inte mer än handskar i början men har börjat använda enklare andningsskydd numera.

Hur resonerar ni och vad använder ni själva??

//Nojjig "nybörjare" (snart 1 år som pelletseldare men ser mig fortfarande som nybörjare :cyclopsani: )
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hälsoaspekten??

Inlägg av micke_932 »

Det är nog inte fel att använda någon form av andningsskydd, det är säkert inte nyttigt att andas in skiten, samtidigt så är det ju inga mängder med aska som far runt i luften, jag märker inte av något i alla fall, det är rätt bra drag i panna så när jag borstar ur där inne så far det mesta rätt upp i rökgångarna.

Det är värre när man ska tömma dammsugaren tycker jag, ett helsike att göra utan att det blir stora askmoln i luften.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hälsoaspekten??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här går grovdammsugaren (med HEPA-filter) hela tiden när det både sotas och fylls på pellets.
Vid sotning med förfiltrering.

Har aldrig sett någon sotare använda munskydd. De om några borde ju vara högexponerade.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Hälsoaspekten??

Inlägg av Bomi »

Dammet från pellets torde falla in under begreppet byggdamm iaf. Vilket i långa loppet inte borde va så hälsosamt att andas in kan jag tänka.
Vad gäller sotet vetifan alltså. Inget större problem med bra drag om man jobbar i eldstaden.
Men borstar man ett roster, om än avskakat, blir det ju lite fint damm om man inte håller sig i eldstaden.
Ingen aning faktiskt men känns kanske bäst att skydda sig så gott det går men utan att det går till överdrift.

Ett simpelt munskydd av engångstyp är ju enkelt.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Hälsoaspekten??

Inlägg av teufel »

Hade sotaren här igår.

Jodå, han använde en kraftig andningsmask när han körde runt med viskan. Första sotaren ever. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar