Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

(Biomatic 20+. SPG-motor och växellåda till extern -och brännaskruv. MAFA 700l pelletsförråd.)

Hade för några veckor sedan det klassiska problemet med att kondensatorn till externa skruven blivit dålig. Jag kollade att skruven gick runt som den skulle och det visade det sig att den fastnade rejält av och till nere vid påfyllningen. Fixade det och allt gick mjukt och fint efter att jag bytt kondensatorn (30 januari). Och motorn och matningen tickade på fint -tills idag 15 feb.
Jag upptäckte ett litet gnisslande ljud från brännaren igår och kollade vad det var. Nu visade det sig att den lilla skruven som matar fram pellets till slussvingarna stannande typ i varje varv pga av att den blockerades av pellets. Utan pellets så gick det runt som det skulle, inget glapp eller motstånd. Men med pellets i så fastnar den igen.

Skulle testköra pannan upptäckte att motorn till externskruven lät illa och gick inte runt som den skulle, inte alls. Bortplockad från externa skruven så rasslar den ordentligt. Om jag tar bort växellådan så går motorn går tyst och fint. Växellådan ger ifrån sig visst ljud när jag snurrar den för hand. Monterade tillsammans och obelastat så går den runt som den ska men med missljud (se video, om det går att lägga upp den här.) Det låter mindre utan plåten monterad men med den monterad så förstärks ljudet, vilket kanske beror på vibrationer från att motorn går ojämnt?).
(om det inte finns någon video så tipsa mig gärna hur jag kan visa den)

Det är väl mindre sannolikt att motorn skulle skära 14 dagar efter att kondensatorn behövde bytas om problemet enbart varit att kondensatorn "blivit utsliten". Och när allt gick mjukt och fint när den var bytt 30 jan och allt genom gånget så måste ju grundproblemet kvarstå?
Om både lilla skruven som matar fram pelletsen ovan slussvingarna och den externa skruven fastnar pga pelletsen så verkar det finnas ett samband.
För mig verkar det som att pelletsen som ska matas fram orsakar problemet, den är glasartad och väldigt hård. Vissa pellets går att bryta ganska lätt medans merparten är svår att bryta.

Så; Kan det vara så att kondensatorn till externa skruvens motor behövde bytas pga att motorn gått hårt när skruven fastnat. Och när jag bytte kondensator och allt var genomgånget så gick det fint direkt inpå men att det sen blev problem med stopp och den nya kondensatorn var "fräsch" och orkade pressa motorn mer och den skadades? Eller att den redan sen tidigare varit på gränsen pga av att ha fått slitit.

Har någon haft liknade problem? Problemen uppstod efter att jag började med den pellets jag fått hem. Laxå pellets som alltid varit bra tidigare. Om jag byter motor så törs jag inte använda den pall av pellets jag har. Kontakta leverantören och höra om de haft några problem?

Och låter det av ljudet som att motorn är dålig eller växellådan? Jag tycker nästan att det låter som motorn när den går belastad.

Grymt tacksam för input!

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Stegatorparn »

Har själv fått byta en kondensator i min SPG-motor för externskruven efter drygt 10 års drift. En kondensator torkar ut och tappar kapacitans med tiden.
Motorn har ett överbelastningsskydd som slår ifrån strömmen om den börjar bli överhettad och går trögt.
Växellådan kan behöva lite nytt fett om den låter illa så inte lagren går torrt och glappar och kugghjulen kuggar över. Kugghjulen var i min växellåda helt igenom av stål, vilket gör dem slitstarka för lång drift.
I ditt fall tror jag kondensatorerna i bägge motorerna behövde bytas.

Jag kör också med Laxå pellets och motorerna vibrerar och kan skapa oljud om de inte sitter fast ordentligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Tack Stegatorparn.

Jag bytte kondensator till externskruven för ett par tre veckor sedan och då till en lite starkare.
Har gått igenom växellådan och den verkar vara felfri. Motorn är svårare att kolla (tror jag iaf), men den går utmärkt obelastad när växellådan är borttagen. Jag tänker att någon av delarna är dåliga och det visar sig under belastning? För inte kan fel på kondensatorn göra att den går illa med vibrationer och missljud?

Vad gäller stopp i matningen från lilla skruven ovan slussvingarna så upptäckte jag nu att brännarskruven var så totalt fullpackad med pellets och orkade inte gå runt. Så antingen fastnar både lilla skruven och brännarskruven av ngn anledning eller så kanske lilla skruven hindrades när brännarskuven inte gick runt som den skulle.

Varför blir brännarskruven smockfull? Jag kan inte klura ut det. Något måste ju göra att det uppstår ett stopp. Kan fel på "ir-ögat" vid "påfyllningen" göra att det fortsätter att fyllas på pellets och det blir fullt överallt? Men varför skulle skruven fortsätta gå?

Kanske att det är "ir-ögat" ändå?

Mvh
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Svar till mig själv:

Testade alla utgångar och fläkt, brännarskruv och externa skruven har exakt samma symtom -de står bara och brummar och orkar inte igång.

Så något måste varit fel från början när externa skruven inte orkade längre och när jag bytte till en starkare kondensator så gick den men svagt? Och nu går varken brännarskruv eller fläkt heller.
Något elfel verkar väl troligt? De två säkringarna på kretskortet är väl bara till elpatronen? Något på kretskortet? Jag har sett att "triac" nämnts tidigare.

Har någon haft liknande problem och vad var felet då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Stegatorparn »

Motorn brukar sällan ha problem utan det är växellådan som brukar få ta stryk. Kan vara idé att öppna växellådan och kolla glapp och smörjfett.
Finns ett lager på en axel mellan externskruvens spiral och motorns växellåda. Kontrollera att lagret går lätt och inte är fullt av spån.

Blir det stopp i brännarskruven stannar doseringsskruven också.
Är det mycket spån i brännarskruven går den trögare. Plocka isär och rensa. Gör även rent det lilla röret mellan luftkammaren efter fläkten och brännarskruvsröret.
Kolla även glappet i brännarskruvslagret.

Lite bilder är alltid informativt. Video kan du lägga upp på youtube och länka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av smorgos »

Om jag förstått det rätt så finns det tre triacs på kretskort, en till externa skruven, en brännarskruven och en till fläkten. Om en triac pajar så står den motorn den är till och bara brummar när den körs. Lite otroligt dock att alla tre triacs pajar samtidigt.
Finns en kondensator på kretskortet på 100uF som påverkar dessa triacs, om den pajar ska det tydligen bli som du beskriver att motorerna bara brummar.

Jag har bytt mina triacs och kondensator pga av samma symptom och det löste mina problem. finns trådar här med beställningsnummer på elfa på komponenterna.
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Stegatorparn »

Problem med brummande motorer löstes i den här tråden https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 15#p123474.
Byt i första hand kondensatorerna.

Komponenter:
3 st Triac TO-220AB isolerad 600V 12 A
1 st Kondensator/radiell 470 uF
1 st Kondensator/radiell 100 uF

Elfa nummer:
72-032-12
67-254-18
67-043-70

Har inte kollat Elfa-numren om de fortfarande gäller. Välj annars kondensatorer med samma kapacitans och spänning eller högre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Tackar
Brännaren är en Biomatic 20D tillv. 2005. Pannan benämns Biomatic 20 + D. Mitt styrkort verkar vara av den äldre varianten, bild nedan. Vad är kondensatorer och triac på kortet?

Varken fläkt, externskruv eller brännarskruv går utan bara brummar eller kan smyga mycket försiktigt och svagt obelastade. Vad jag läst om kondensatorer så liknar det ju det. Bara det att allt är påverkat, verkar det då troligt med något knas med styrkortet? Har läst något om triac?

Och de två säkringarna på kortet kan inte ha något med mina fel att göra?

Jag är inne på att helt byta både styrkort, och displaykort som är defekt efter fukt från en läckande ventil ovan pannan för något år sedan så alla siffror/bokstäver går ej att se. Men knas med displaykortet har väl inget med övriga funktioner att göra?
Byter isf även båda kondensatorerna till externskruv och brännarskruv så allt är ok.
Åker nog på att byta motor och växellåda till externskruven också då det är missljud och vibrationer därifrån.

Kan styrkortet och displaykortet bytas utan lödning?

Innan jag beställer allt vill jag först kolla med er om det verkar solklart att det är styrkortet, så jag inte står där och felen kvarstår efter byte. Eller om det är lönt, och möjligt, att byta de delar på kortet som kan tänkas vara fel på? Och isåfall går de lösa delarna att byta utan lödning på mitt kort alternativt lämna till någon som kan sånt?

Bild
Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Stegatorparn »

Säkringarna har inget att göra med brum i motorerna.

I och med att alla tre motorerna brummar tyder det på att kondensatorn 100uF som sitter nere till höger i din bild, markerad med en pil i bilden jag länkade till, är den komponent som behöver bytas.
För att byta den, behöver man vara lite van med lödkolven. Klarar du det inte själv kanske du har någon i bekantskapskretsen. Annars är det inte svårt att lära sig med lite övning. Är stor skillnad på några tior än ett styrkort för 4 000 kr.
En lämplig kondensator https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 05c-o8x11/

Man behöver inte löda för att ta loss styrkortet, men noggrant märka upp och dokumentera var alla kablar sitter, antingen i skruvplint eller kontakter.
Viktigt att kondensatorn monteras med + och - i rätt hål. Notera hur den gamla sitter innan den tas bort.
Senast redigerad av Stegatorparn den tis 25 feb, 2020 07:49, redigerad totalt 2 gång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av CPMS »

Börja med att byta kondensatorn som sitter till höger/nedanför dom två blåa transformatorerna, den har ibland gjort så att processorn troligtis startar om flera gånger i sekunden och då durrar alla motorer.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Kanon - tack. Behöver man ESD-skydd vid fixande?

Ska leta rätt på en likadan kondensator som sitter i hörnet, hittade många 50v men på min står det 25v. (100uF 25V 105C ). Jag har förstått att man kan gå ifrån uF till tex högre men volt (?) borde behöva vara samma?

Den kondensatorn som sitter i mitten av kortet, vad gör den och den har inget med mina fel att göra? Den är lite starkare (470uF 50V 105C )

Bild
Bild
Senast redigerad av Mittbygg den tis 25 feb, 2020 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av CPMS »

Byt bägge när du ändå håller på, kostar ju inte mycket.

ECD? Nja, aldrig råkat ut för något men man bör väl inte sitta och klappa katten när man hanterar elektronik.

Spänningståligheten kan man gå upp i men då brukar kondensatorn bli större fysiskt så det kan bli problem med utrymme, benavstånd.

Kapacitansen bör man hålla lika som den gamla men eftersom det oftast är ganska stora toleranser så brukar det fungera även om man inte hittar exakt samma så länge det inte är frågan om matchande par i en switchad nätdel mm.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Toppen. Spännande att se hur det här går. Och katterna hålls på avstånd och fleecetröjan av.

Stort tack alla. Verkligen en suverän resurs att ha tillgång till!
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Hård pellets orsakar stopp och motorhaveri?

Inlägg av Mittbygg »

Kondensatorer på kretskortet bytta (egen lödning :), med poler åt rätt håll). Det tickar på än så länge.
Motorn till externskruven låter inte helt bra men den kanske kan gå tills det blir totalhaveri då det inte går att luska ut om det är motorn eller växellådan som krånglar.

Kondensatorerna för motorn till brännaren respektive motorn till externskruven - är de samma? Har en extra till brännaren och vill fråga medans jag har er på tråden.

Och av nyfikenhet - det "tomma" stiftet markerat på bilden, varför är det tomt?

Bild
Skriv svar