Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Hej allihopa, jag är helt ny här och sedan en månad ny med pellets.

Bakgrundsinfo:
För en vecka sedan så gjordes tömning askbehållaren samt sotning av alla 8 rören i pannan även rengöring av sensorer, själva "brännkammaren" rengjordes med.
Även anslutningen mot skorstenen rengjordes(så långt man kom åt).

Detta gjordes tillsammans med förra ägaren av villan så att jag skulle lära mig lite.

Problemet: Igår när jag kom hem från jobbet så larmade pannan på PELLETS SAKNAS.
Jag kollade pelletsreservoaren men den var full..skakade lite i sakerna och startade om.
Pannan startade med en liten rökpuff vid skorstensanslutningen som vanligt.

Eftersom jag aldrig fått det larmet förut så stod jag kvar några minuter, efter ett tag så startade den "fläkten" vid brännaren igen och detta inträffar https://youtu.be/_GGIituUtCA

Testade ett par ggr till och gjorde även rent brännardelen men samma resultat, det var kvällen så slog om till enbart el.

Nån som har någon ide om detta?
Till saken hör att förra ägaren körde med 6mm stora enso, i förrgår bytte jag till 6mm sca något som förbryllade mig att dom pelletsen är betydligt kortare.
Vet inte om detta hänger ihop men känns som ett skumt sammanträffande.

Ber om ursäkt för världens längsta post samt avsaknad av kunskap om vad komponenterna heter.

Mvh Kristoffer Pettersson Lidköping
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av johan6611 »

Min, mycket korta erfarenhet, är att inställning behövs ändras vid byte av pellets. Start och drift.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av CPMS »

Du har även en sned kanal som går från förbränningsutrymmet och snett uppåt/bakåt till framkant av "lådan" under locket på toppen av pannan.

Ang bakrök: kolla luftkanalen
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 02#p103702
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Ska kolla detta under dagen..tackar.

Men samtidigt så känns det väldigt skumt att detta inträffar dagen efter jag hällt på nytt pelletsmärke.

CITERING BORTTAGEN!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av CPMS »

Nja, om du bytt till betydligt kortare pellets kan en kanske pluggat igen den lilla luftkanalen men det är långsökt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av nyman »

Brännaren är byggd för 8mm pellets och då ska man använda 8mm för att undvika problem.
Stora Enso slutade tillverka 8mm och gjorde stor reklam för 6mm. De säljer nog en stor del av sin produktion till kontinenten och ville rationalisera tillverkningen. Kontinentens pelletskaminer klarar bara 6mm.
Att det ryker bakvägen kanske beror på en kombination av kall skorsten (inte eldat på länge) och dåliga slussvingar som släpper igenom rök baklänges.
Har inte Biomatic en rökgasläkt? Har den stannat eller kopplats ur. Med rökgasfläkten igång borde det aldrig bli bakdrag.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Då har jag 3,4ton bra stallpellets att sälja kanske😁😁😣
Jag kan ju inte vad som är vad än men det sitter en snäckformad fläkt precis över sista skruvdelen innan "eldplatsen"
Det är när denna startar igen efter det tänt som det börjar ryka som satan ~3 minuter efter tändning.

Lurar även hur fläktar i huset påverkar, vi har tidigare märkt att om man har spisfläkten på utan att ha fönster öppet så luktar det rök i ena toaletten.
Vid detta tillfället så var den fläkten igång samt utsugsfläkten till tvättstugan.
Tvättstugans luftintag sitter rätt i murstocken.

Ang. Om skorstenen var kall eller inte så var den säkert det..fyllde nya pelletsen kvällen innan och kom hem em. dagen efter och då var ju det varmt ändå pga elpatron.

Varit en massa annat idag så blir startförsök imorrn utan fläktar.

Tack för att ni tar er tid att hjälpa en nybörjare

Använd INTE citering vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då oöverskådligt och svårläst. Citering borttagen. Om man svarar på ett inlägg längre upp kan man använda citering men då redigeras det lämpligen för att inte bli för stort. / Roli moderator
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

CPMS skrev: fre 14 feb, 2020 20:15 Du har även en sned kanal som går från förbränningsutrymmet och snett uppåt/bakåt till framkant av "lådan" under locket på toppen av pannan.......
Den kanalen hittar jag inte, däremot så har jag lokaliserat slangen mellan fläkten och..ja vad det kallas😁
Blåst i alla ändar och det är inget stopp

Försök att hålla citeringen mindre än det egna inlägget, citering redigerad.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av CPMS »

Jaha, då får vi förtydliga lite då.
Lilla röret som man ska kolla sitter mellan den fyrkantiga lådan på insidan brännarplåten och går ner till inmatningsskruven.
Bild

Sneda kanalen med gröna pilar.
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Japp kollat allt.
Igår rengjorde jag allt jag kunde hitta, drog även så långt jag kunde i anslutningen mot skorstenen, klättrade upp på taket och kastade bort huven över med.
Kollade så inga andra fläktar i källaren o köket var igång.

Startade..den tände som en dröm, fick inte ens den vanliga rökpuffen som brukar komma.
Väntade i pannrummet i ~15min.
Gick upp och käkade och duschade efter det.
Efter det så frågade frugan om det inte luktade lite bränt ändå....gick ner och öppnade pannrumsdörren, vägg av rök mötte mig😣😣😣

Nån som har mer ideer..kan pelletsen vara kass??
Svårt att förklara, men röken luktade olja på nått sätt med.
Känns så väldigt skumt att allt började när jag bytte pellets med.

https://i.imgur.com/JQ7Acb0.jpg
https://i.imgur.com/OQblXFw.jpg
https://i.imgur.com/VwBLJ6Q.jpg
https://i.imgur.com/9xNUwCO.jpg
https://i.imgur.com/cBS6i5K.jpg
https://i.imgur.com/WF0TXj7.jpg

Använd INTE citering vid svar rakt under det inlägg som avses. Om du använder citering så se till att det är mindre än ditt egna inlägg annars ”drunknar” inläggen i alla citeringar......
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Stegatorparn »

Kanalen i sista bilden ser inte nysotad ut. Har du hittat den rektangulära kanalen?

Bild

Kanske inte exakt som din panna men kanalen finns där någonstans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Jävlar den bilden skulle inte vara med, den är tagen innan jag sotade pannan

CITERING BORTTAGEN !
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Stegatorparn »

Har du ett uteluftintag i pannrummet som är minst 15 x 15 cm så brännaren får tillräckligt med förbränningsluft?

Lys in i rökkanalen genom dragbegränsaren med en ficklampa när brännaren går i normal drift och se om det är någon synlig rök i kanalen.
Är det synlig rök, behöver pelletsmatningen minskas. Beroende på om brännaren går i hög eller låg effekt, minskas "Effekt hög skruv" eller "Effekt låg skruv" i meny 3 i små steg tills röken precis försvinner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nila
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 feb, 2020 19:17

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Nila »

Med tanke på rökpuffen och att röken går baklänges skulle jag säga att du har för dåligt drag i skorstenen.

Det kan bero på flera saker. Att du måste ha bra tilluft till pannrummet har redan nämts. Är skorstenen sotad? Kall skorstensmur? Rökgaserna från en pelletspannan är inte så heta, går de genom en kall skorsten drar det dåligt uppåt. Isolera skorstenen. Man kan också lätta lite på plåten som sitter över primärtuberna så att het rök genar direkt ut i röröret, men då värmer man ju kråkorna. Jag skulle kolla tilluften och sotningen först.

Jag har själv en Biomatic sedan 16 år tillbaka, Eldar bara 8 mm pellets, bytte en gång till 6 mm, det slutade med soteld. Men det var mitt eget fel, krävs radikalt annan inställning på brännaren. Externskruven gick oroväckande tungt också.
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Nybörjarhjälp ang. Biomatic 20+ som ryker

Inlägg av Devildenied »

Liten uppdatering, har kommit lite imellan grejjandet..ex. barnafödande.

Har börjat kolla lite mer nu, hade en expert här.
Han som grejjat med pannan tidigare, och han anser att det är pelletsen som inte är ok.

Har varit i kontakt sca och även skickat denna bilden.

http://www.bilddump.se/bilder/202003041 ... 31.103.jpg

Nya pelletsen är till vänster
Skriv svar