Elda för kråkorna eller inte?

Skriv svar
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Elda för kråkorna eller inte?

Inlägg av PatrikM »

Hej på er!
Jag har bytt ut min gamla panna mot en Effecta 220/200, i den har jag satt min gamka TB Mini brännare.
Har haft lite strul med larm E6 ett tag, men har bytt flamvakt och nu verkar det funka bra.

Jag körde brännaren på läge 2 och fläkten på läge 2 (Tror det är de rekommenderade inställningarna) och mätte tempen i skorstenen.
När jag tittade på rökgastempmätaren på pannan så passerade den 250 grader. Då hade jag 100 grader 1 meter ner i skorsten och 80 grader 0,5 meter ner.

Då det känns som att jag försökte värma upp himlen så ändrade jag inställningarna på brännaren till läge 1 och fläkten till ca 1.
rökgastempmätaren på pannan stannade på 240 grader, 90,5 grader 1 meter ner och 71 grader 0,5 meter ned i skorsten. Såg också att det kom lite partiklar ur den såg dock ingen rök utan bara värmedaller.

Är det ok att köra på läge 1 eller kan det dra med nåt annat skit som sotbrand eller nåt?

Vet inte om det är bättre att elda på lite långsammare och lite längre tid än snabbare och kortare tid.

Jag har även en dragbegränsare på rökröret, ser inga markeringar, men tyngden sitter mitt på "vipp-pinnen", luckan guppar efter behag både när brännaren går eller ej.

Så här såg askan ut vid körningen på läge 2.

Bild
Behöver jag anlita nån expert som mäter undertryck mm. För att få optimala förutsättningar till bra förbränning?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för kråkorna eller inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Lägg upp en bild på dragbegränsaren så ska vi nog kunna ge anvisningar om rätt inställningar.

Förvånar mig att du får så hög rökgastemperatur i läge 1 och 2 som nominellt ska ge 4 resp. 6 kW cirka.
Har du några turbulatorer i tuberna eller ger brännaren högre effekt, mer pellets än tänkt?
Samla upp pelletsen brännaren matar fram i normal drift under exakt 6 minuter och väg den på en digital hushållsvåg. Handmata brännaren under tiden från en separat hink med pellets för att hålla igång fyren.

Rökgastemperaturen är beroende av vilken typ av skorsten du har. En murad skorsten utan rostfritt insatsrör ska ha c:a 70°- 80°C 1 meter ner i skorstenen för att undvika kondens. Enklast att kontrollera skorstenstoppen när brännaren stannat om det är någon kvarstående kondens på teglet.
I och med att dragbegränsaren finns som späder ut rökgaserna med torr rumsluft, sänks daggpunkten och gränsen för kondensation sänks ytterligare.

Vid nysotad panna får jag 125° rökgastemperatur före dragbegränsaren vid 15 kW brännareffekt. Då har jag förstås ett rostfritt insatsrör som tål kondens.

Askans färg och utseende säger inte så mycket om förbränningen. Sotets färg på pannans eldstadsväggar avslöjar mer om balansen mellan bränsle och luft. På bilden sitter flygaska på pannväggen mittför brännaren. Den luftiga askan tyder på en relativt bra förbränning. Är sidoväggarnas färg åt det mellangrå hållet, är förhållandet luft/bränsle bra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: Elda för kråkorna eller inte?

Inlägg av PatrikM »

På 6 minuter samlade jag upp 190g pellets (6mm pellets)

Bild
Bild

Dock märkte jag medan jag mätte att lågan sögs bakåt några gånger mot fallschaktet i brännaren varpå att pannas rökmätare drog upp till 240 grader trots att det bara gått 6 minuter och pannan kommit upp till 72-73 grader.
Den är inställd att starta vid ca 70 grader och slå ifrån vid strax över 80.

Det sitter spiraler i tuberna i pannan, är nån typ av självsotning.

Jag har ett rör i skorstenen.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elda för kråkorna eller inte?

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren ser ut att vara rätt justerad. Avståndet mellan inre stopp och centrum motvikt ska vara 20 mm för 10 Pa undertryck som rekommenderas för brännaren. Drar lågan in i fallröret under drift, kan du öka till 30 mm, vilket motsvarar 15 Pa.
https://www.spxflow.com/en/assets/pdf/T ... tionSV.pdf
All luft till förbränningen ska komma genom brännarens fläkt. Pannans luckor och brännaranslutning måste vara helt täta.

190 gram motsvarar en inmatad effekt på 9 kW och en avgiven effekt på 8 kW.
0,19 kg x 4,8 kWh/kg x 10 = 9 kW x 0,9 = 8 kW

Med insatsrör satsar du på så låg rökgastemperatur som möjligt, då kondens inte kan skada tegelskorstenen.

Kan vara dags att plocka ut spiralerna och viska ut tuberna. Behöver göras minst en gång om året.
Självsotningen är inte 100%ig.
Pannans manual laddas ner här https://varme.effecta.se/ladda-ner/manualer-gamla
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: Elda för kråkorna eller inte?

Inlägg av PatrikM »

Jag installerade pannan den 20 oktober 2019 så den har inte gått mer än 4 månader.
Skall aska ur den imorgon.


Jag testar att flytta ut motvikten till 30mm. Jag antar att du menar från Kröken av vipp-pinnen, från höger sida på bilden.

Även om jag gör ren pannan så förändrar det väl inte pelletsmatningen?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Skriv svar