Byta panna, hur hade ni gjort?

Skriv svar
nsehlin
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 nov, 2019 09:01

Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av nsehlin »

Hej på er,
Mitt första inlägg här!
I december flyttade vi in i ett fint gammalt trähus byggt nångång runt 1890. Det är varsamt renoverat i gammal stil men nu betydligt bättre isolerat och med nya fönster etc. Huset värms med en kombipanna CTC (260B tror jag) från 60-talet där man satt en px21 brännare i luckan där oljebrännaren satt tidigare. Vi har moderna radiatorer i huset. Varmvattendelen i pannan är trasig så varmvatten värms i separat vvb.
Vår bana med pellets började med gott om problem (tror inte tidigare ägaren gett systemet så mycket kärlek) men nu efter en del sotning, tömning av spån från förråd och skruv, påfyllning av nya fräscha pellets och till slut efter en del annat strul (på nyårsafton) byte till en nyare begagnad px21 (där tändelementet la av efter tre dagar) så har jag fått det att rulla på riktigt fint. "Puffar/smällar" borta och inga eller få misslyckade tändningar. Sotar och askar ur varje vecka nu. Det största problemet med problemen är att vi inte har någon elpatron så det känns inte så bra att t.ex. åka bort en helg.
När vi köpte huset räknade vi med att få byta pannan, av många olika skäl. Vi har dock en stor utmaning. Utrymmet under huset där pannan står är väldigt trångt med lågt till tak. Det är 140cm i takhöjd och långsmalt med 120-130cm från vägg till vägg. Det innebär att vi inte får in en komplett panna med inbyggd vvb etc. Jag har talat med byggnadsvårdskunniga om att eventuellt gräva ut och sänka golvet men har blivit tydligt avrådd så det vill jag gärna undvika.
Vi vill helst fortsätta med pellets för att huset mår bra av att murstocken värms. Varmvatten kan fortsätta värmas med el om det underlättar systemet.
Det alternativ jag själv funderar över nu är att sätta in en laddpanna som t.ex. Pellmax UB eller Ulmas laddpanna och att ställa en tank nånstans den kan värma mot. Det får ju dock inte plats någon tank under huset så den skulle jag antingen behöva göra en ytterst liten utbyggnad för eller göra nån ombyggnad uppe i huset för att ställa den där. Bägge de alternativen bör vara görbara.
Hade varit kul att höra hur ni hade gjort under de här förutsättningarna!
......................................................................
Gammal CTC 260
KMP px21
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av CPMS »

Jag skulle om det finns plats på tomten byggt ett fristående pannhus med kulvert in till huvudbyggnaden. Ett hus med plats för panna och bulk/pallar ev kombinerat med en carport/garage beroende av ekonomi, behov mm. Sen köpt en beggad riktig pelletspanna.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nsehlin
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 nov, 2019 09:01

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av nsehlin »

Tack för svar och förslag CPMS!
Haken är dock att vi då förlorar den uppvärmda murstocken som är en stor anledning till att vi vill ha pellets.
......................................................................
Gammal CTC 260
KMP px21
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av nyman »

Den uppvärmda murstocken kanske inte spelar så stor roll som en del påstår.Inte otroligt du blir ålagd en skorstensrenovering för att få fortsätta elda och då är den billigaste och säkraste metoden ett insatsrör som gör att skorstenen inte blir varm.
Laddpanna i ett pannrum med 1400 i takhöjd. Inte ens säkert att de nya sotarna ens godkänner denna arbetshöjd av ergonomiska skäl.
Är pannrummet klassat som pannrum i byggbeskrivningen kan en del sotare-brandskyddskontrollanter förbjuda dig att ha pelletsförrådet i ett rum intill, du måste ha förrådet i pannrummet, hände mig i början men nu är jag glad att jag inte byggde något bulkförråd.
Kämpa inte motströms till stora kostnader och dyr framtida uppvärmning utan be om en offert på bergvärme. Passar inte huset för pelletseldning så glöm!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nsehlin
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 nov, 2019 09:01

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av nsehlin »

Hej och tack för svar nyman
Skorstenen är ok, sitter rör i kanalen för pannan redan nu. Får trots röret ändå ut en del värme i stocken. Givetvis inte som utan rör men ändå.
Skall ta med sotartankarna i kalkylen. Han skall ändå komma hit och besikta en nyslammad kanal för vedspisen inom kort så skall höra med honom då.
Jag har tagit in ett par offerter på både luft vatten och bergvärme och priset på dem bidrar till att jag skulle vilja hitta en schysst pelletslösning.
I skrivande stund ser det ut som om bästa lösningen ändå vore att sänka golvet bara 20-25cm på ett sätt som inte påverkar grunden. Då skulle t.ex. Ulma Lambda passa bra.
......................................................................
Gammal CTC 260
KMP px21
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker att du är inne på en möjlig väg, med tanken på panna med nuvarande placering och en tank på våningen ovanför. Förutsett att det går att hitta tankens placering, och att sotaren tycker att det även i fortsättningen är acceptabelt att ha pannan i utrymmet under huset. Finns det någon vettig placering för en tank?

Hur löser du införseln av pellets till pannan idag? Lössäck? Hur tänker du där för framtiden?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nsehlin
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 nov, 2019 09:01

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av nsehlin »

Jag har nog två alternativ på placering av tank i huset. Ett är rakt ovanför pannan. Då skulle rördragning bli rimligt okomplicerat men rummet är ett hobbyrum/sovrum och har inget som helst våtrumsskydd eller golvbrunn. Det går såklart att ordna. Det andra alternativet är i badrummet. Sålänge tanken håller sig ganska nära 60-mått skulle det funka men med mer rördragning.
Sotaren kommer på torsdag så skall se vad han säger. Det kan ju vara avgörande för alltihop.

Idag är pelletshanteringen inte det minsta kul. Säckar som hälls i veckoförråd med låg takhöjd. För detta har jag dock några alternativ som är rimligt ”lätta”.
......................................................................
Gammal CTC 260
KMP px21
Eee
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 mar, 2017 04:03
Ort: Kalmar

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av Eee »

Hej,
Jag har precis stått inför samma problem som dig. Inte med takhöjden men med behov av att uppgradera systemet. Har hela tiden varit inställd på att bara byta panna, använda befintlig acc tank och köra vidare med pellets, har solfångare med.
I våras togs beslutet och det landade på bergvärme, ångrar det inte en sekund, ingen pelletshantering, ingen aska eller sot. Rent i källaren och ingen rädsla över att pellets förråd ska gå tomma, både hemma och i butiker.

Kostnaden för värme denna milda vinter har varit obefintlig. 1200kwh (350-400kr med timpris) i månaden med spabad och hus på 150kvm i Kalmar.

Jag skulle verkligen överväga systemvalet igen om jag var er.

Det enda jag ångrar med Bergvärmen är att jag inte gjort det tidigare.
IVT GEO 512 -(19) 170m brunn, Värmeväxlare pool, 150kvm 1,5 plans hus, Kalmar.

Tidigare: NibeCity, Vikingbio (-06) s, 500l tank, dubbla varmvattenslingor, laddomat 11-60, planasolfångare öst/väst 12kvm.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av Haseld »

Håller helt med föregående skribent :thumright:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av rod02 »

Den händige fixar vedpanna med pelletsbrännare för en tiondel av kostnaden. Skickar in ved när det passar. Och trycker ned driftkostnaden. I postlådan kommer det gratis energi :-).
Och får såklart lite nackdelar på köpet.
Plånboken styrde mig till pellets. Inget annat.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Byta panna, hur hade ni gjort?

Inlägg av Haseld »

Ska du få nån värme från reklamutskicken när det är 15 – 20° kallt,
får du nog åka till återvinningsstation och tömma hela containern. :thumbdown:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar