Pannbyte - Boverkets regler

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Aktuellt med pannbyte:
Ta bort Euronom A25F - en 70-talare med märkeffekt 22kW för fastbränsle. Ecotec A3 15kW.
Sätta in Pellmax CU från år 2013 märkeffekt 25kW tillsammans med Viking Bio 20 från 2013.
Samma rökkanal ska användas.
Behövs bygganmälan? Enligt kommun och Boverk behövs det inte om man byter till "likvärdig" panna. I mitt tycke är effektskillnaden negligerbar och bl a pga det är jag tveksam till att bygganmälan behövs.

Om bygganmälan måste göras ser jag frågetecken kring teknisk beskrivning:
Hittar inga data på emissioner från Pellmax/Viking Bio 20 och därmed kan jag inte bedöma om Boverkets nya krav är uppfyllda.
Boverket uttalar idag att vid pannbyt skall den "nya" begagnade pannan uppfylla utsläppskraven som kom 1/10-19.

Vad säger forumets läsare om detta?
Vh/ Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av stereotypen »

Kan nog vara lite olika kommun från kommun.
Ring din bygglovshandläggare på kommunen och fråga.

Jag ställer mig tveksam till att det skulle behövas en bygganmälan.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Stegatorparn »

Bygganmälan gäller nyinstallation eller ändrat bränsleslag.
Jag skulle bara byta utan att blanda in byråkrater som bara trasslar till det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Tack för svar.
Bygganmälan slopar jag.
Tyvärr blir det enligt rörmokaren strulig och dyr installation, så projektet är osäkert.
Synd. Pellmax med Biobjörn eller PellasX M-line var planen. Viking Bio som följer med pannan är jag skeptiskt till.
http://pellasx.eu/en/products/pellet-burners-m-line/
PellasX sägs vara lämplig vid pellets av dålig kvalitet. I mitt fall Scandbio......
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av stereotypen »

Varför inte börja med Viking Bio för att byta brännare senare om du inte blir nöjd??

Har haft min "viking" i 10 år nu och jag tycker det fungerar kanon.
Inga stopp än som inte berott på mig (missat uraskning av brännare).

För mig så spelar kvaliteten på pellets mindre roll.
Har borrat många små hål på undersidan av skruven som "filtrerar" bort det mesta spånet som följer med upp i skruven.

Bara att ställa in den vid varje byte av pellets, så man matar med den vikt av pellets som motsvarar den effekt men vill ha ut från brännaren.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Visst provas Vikingen först. Alla sotarna här lovordar den. Men den lär vara känslig att justera vilket Värmebaronen håller med om.
Min långa externskruv till bulkförrådet matar ca 1400g/6min. Klarar Vikingens styrning att justera ner det?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Stegatorparn »

Vikingens styrning är begränsad. Sannolikt fungerar det inte med din skruv.
En doseringsskruv avhjälper problemet, antingen färdigbyggd som Ulma´s eller om du drar ihop en själv med lite avloppsrördelar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Kanske tidrelä som begränsar gångtiden.
Eller hastighetsreglera elektroniskt om regulatorn tåler de många on/off.

Hur många gram ska Vikingen ha i varje påfyllningsdos i sin gångcykel?

Doserskruv förstås bra. Egenbyggt ca 5 liter förråd med kombinerad spånavskiljare kanske lönt att skissa på men har inte riktigt kunskap kring kapacitiva givare mm.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Stegatorparn »

Hur mycket varje dos väger har jag aldrig mätt, men vid låg effekt , 15 kW, ska den ha c:a 345 gram.

Lösning med tidrelä för skruven funkar väl inte för startdosen, men när brännaren väl passerat det stadiet går det nog.
Hastighetsreglera skruvmotorn kan nog fungera.
Annars är det inte så märkvärdigt att sno ihop en styrning med kapacitiv givare (NC), ett nätaggregat för 24 VDC och ett elektroniskt relä som klarar skruvmotorns startström. Kan vara bra att lägga in ett tidrelä ifall det blir pelletstorsk så den inte går kontinuerligt och överhettar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Ja, doserskruv är värt att överväga. Kanske använda en likadan kapacitiv givare som sitter i min projektbrännare A3.
Tidrelä sabbar startdosen. Tack för påminnelsen.
15 kW motsvarar 345g säger du. Antar att det är under sex minuters matning.
15kWh kräver förbränning av 15kWh/4,8kWh/kg = 3,125kg pellets med energiinnehåll 4,8 kWh/kg.
Om 3,125 kg skall förbrännas på en timme skall 345 g förbrännas på 345g/3125g/h=0,1104h
0,1104 x 60 minuter = 6,624 min. Dvs 345g förbränns på 6,624 minuter.
På 6 minuter skall det förbrännas 6 min/6,624 min x 345 g = 312,5g. Då har brännaren 100% verkningsgrad.
312,5g/345g = ca 91%.
Räknar du med 91% verkningsgrad på brännaren?

Tyvärr blir det strulig och dyr installation av Pellmax CU. Den tar även för stor golvyta. Röris avråder.
Sneglar nu på Baxi TPK vv och Ulma Ladd Mini. Ffa Baxin.
https://www.baxi.se/produkter/pannor/pe ... pk-vv/#faq
https://ulma.se/sv/pelletspannor/61-pel ... nnare.html
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Stegatorparn »

345 gram på 6 minuter ja, tanken var snabbare än fingrarna. :)
Räknade med c:a 90% verkningsgrad för enkelhetens skull. Några procent hit eller dit har ingen praktisk betydelse.

Notera att Ulma Ladd mini saknar brännarlucka och har istället ett runt hål i pannan avpassat till Ulma´s egen brännare, vilket begränsar brännarvalet till rörbrännare. Pannan kräver dessutom en ackumulator med varmvattenberedning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Ok, 90%. Då stämmer det.
Ja, riktigt dumt att Ulma bara har ett hål utan lucka.
Baxi TPK VV har beredare, men jag kan inte luska ut vilken typ. Slinga? Vi har hårt vatten, 12,5-13 dH. Finns nöjda TPK-brukare här på forumet. Den har sidouttag för brännaren - toppen för min del. Kanske TPK med Biobjörn eller PellasX mini.
Lär ta tid att reda ut.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Stegatorparn »

Baxi TPK VV har en slinga för varmvatten. Finns specad under varianter.
https://baxi.se/produkter/pannor/pellet ... -vv/#facts
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pannbyte - Boverkets regler

Inlägg av Snapphane »

Aha. Där hade jag inte tittat. Tack.
Hur lång slinga månntro? Siffror på vv-kapacitet l/min? Utbytbar slinga?
Hittar bara att pannan har 135l vatten.
Det blir att prata med Baxi i morgon.
Den har bra mått 600 x 830 x 1270, har sidouttag, spaksotning och bra testresultat hos Energimyndigheten.
Ser ut att vara Plum:s styrning på lambdavarianten.
dH 12,5+slinga är väl vanskligt. Man kan installera med trevägskranar så att avkalkning är lätt att göra.
Kanske satsa på ”kalklösare”/MHD-teknik som Trebema Aqua 2000, På rör till slingan alternativt till hela huset.
https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... den.17920/
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar