Var försvinner värmen från kaminen?

Skriv svar
Kalle91
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 00:14

Var försvinner värmen från kaminen?

Inlägg av Kalle91 »

Hej. Har fått igång pelletsbrännaren nu efter massa felsökning. Har haft den igång i någon halvtimme men fortfarande inte varmare i elementen eller i rören som går från kaminen upp till pumpen. Vad kan detta bero på? Ser även ut som att det i nuläget inte kommer ut rök från skorstenen. Jag har ingen dragbegränsare utan röret upp mot skorstenen är helt öppet.

Några idéer?

Ska förresten fläkten gå konstant? Dvs att den blåser på pelletskoppen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Var försvinner värmen från kaminen?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad var det för fel på brännaren? Alltid intressant att veta vad som löste problemet.

Skulle underlätta betydligt om vi vet vilken panna du har. Ta gärna ett foto.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Var försvinner värmen från kaminen?

Inlägg av brattne »

Nog läser jag mig till i överskriften att det handlar om en kamin...? Då borde man anta att det syns om det brinner...? Ryker det inte från skorstenen kan betyda att det antingen inte brinner eller att förbränningen är så bra som den borde vara. Brinner det däremot och kaminen inte får iväg värmen till radiatorsystemet kan t.ex pumpen stå stilla eller det har blivit en luftficka på rörsystemet och kommer att resultera i att kaminen kommer att stanna p.g.a överhettning.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar