Köpa nytt, vad?

Skriv svar
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Köpa nytt, vad?

Inlägg av LasseGG »

Hej. Har idag en Comet-panna med viking bio-20 brännare. Anläggningen är väl ca 20 år (tror jag, har bott här i 5 år) och har fått laga lite grejor på både brännare och skruv. Vad skulle det kosta om man köper nytt? Vad skall man ha? Skall man byta pannan också, vill iallafall byta styrelektroniken på den då den ger konstiga larm. Har en liten tanke att man om några år skulle komplettera med sol för sommaren, måste man köpa något extra för det?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi sitter ju med ungefär samma uppställning (Comet är identisk med Joker bortsett från inbyggd styrning).
Installerad för 16 år sedan.

Jag hoppas ju att anläggningen (självklart med underhåll) håller ett bra tag till.
Oljepannan som togs bort för 16 år sedan var 35 år gammal och fungerade fortfarande.

Utrustningen i pannrummet (som så mycket annat) har ju att göra med hur du värderar ekonomi kontra bekvämlighet.

Solceller är mindre optimalt för oss eftersom taket ligger i fel vinkel och stora träd som skuggar. Efter vad jag har läst är den långsiktiga ekonomin i det också tveksam, när man bortser från bidrag och subventioner. Problemet i vårt land är ju att solen syns som minst när behovet är som störst. Lägg ett snötäcke ovanpå taket på det.

Det som ligger närmast till hands är en luft/vattenpump, men payoff-tiden för en sådan installation har hittills överstigit förväntad livstid för den. Senaste årens ökande nätavgifter för el har inte heller bidragit positivt. Ovanpå det svårighet med placering. Men den dag då våran luft/luftpump lämnar in, så blir det en ny bedömning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Sandra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 jan, 2020 18:25

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av Sandra »

Köp ETA och acktank. Då kan du koppla solcellerna till tanken och styra hela systemet via pannan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av Roli »

ETA? Utveckla gärna. Produktlänk? Solcellsel till acktank eller menade du solfångare?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av Ekorrens »

När jag valde system sökte jag en lösning som skulle medföra låga elkostnader. Därför föll bergvärme bort. Valet föll på pellets, sol och acktank. Anläggningen firar snart 12 år och det enda jag har bytt är elektronikboxen. Om jag skulle välja nytt system idag skulle jag sannolikt välja samma lösning igen.
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av LasseGG »

Vad kostar en sådan lösning tro?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av rod02 »

För mig är det ett krav att kunna mata in ved, om det kniper. Speciellt i dessa tider.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av nyman »

Ja jag tror du har helt rätt idag. Tror inte det installeras några nya pelletsanläggningar längre.
Miljöpartiet åkte inte ut ur riksdagen senaste valet så vad som helst kan hända. För ett halvår sedan arbetade ett språkrör för att tillverka "flygbränsle" av skogsråvara. Nu har samma miljöparti flyttat fram positionerna och arbetar för tillverkning av dieselbränsle av skogsråvara samt tillverkning av biogas av böndernas gödsel. Stackars bönder! De är då tänkta att importera amerikansk kemikaliegödning i stället för att använda den gödsel som produceras på gården! Skogsråvara är det redan brist på.
En begagnad CTC V25 med kopparberedare plus en modern självuraskande brännare skulle vara mitt val av pelletspanna idag om jag räknade med att bo många år i kåken.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av Honda »

Hmm, undrar varför danskarna fortfarande installerar massor av nya pelletpannor hela tiden?

Gödslet är annars fortfarande precis lika bra gödsel (om inte bättre) efter att biogasen har rötats fram.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av nyman »

1. Växelkursen gör pellets betydligt billigare i Danmark.
2. Blåhåriga överklassbarn med nosring från Stockholm har ej företagsekonomisk utbildning.
3. De svenska bönderna är redan hårt ekonomiskt pressade och ska inte tvingas delta i ekonomiskt vansinniga fantasiprojekt.
4. Den danska staten månar om sitt eget folk, den svenska staten månar om andra folk.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av teufel »

Inte för att jag försvarar biogasprojekten, men är det inte tänkt att biogasen ska produceras på den egna gården för att kunna driva de egna traktorerna?

Nu tror jag iofs inte att det är så relevant, såvida det inte kommer något konverterings-kit till dieseltraktorer. Traktorer har nämligen en långt längre livstid än andra vägfordon, även i skarp drift.
Vem tillverkar t.ex. ett biogas-kit till en traktor från början av 80-talet? Och om de tillverkas, hur lång payoff-tid kommer det att bli jämfört med att köpa fossil diesel?
Ett biogasverk är heller inte billigt att investera i, så det lär på sin höjd vara de större gårdarna som köper in det.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
pellmax
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 01 okt, 2018 17:02
Ort: Gotland

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av pellmax »

Nu spårade det lite med både traktorer och biogas och överklassbarn med nosring etc

Jag kan hålla med om att antalet nya pelletsinstallationer minskat drastiskt. En stor orsak är väl att inga av husleverantörerna installerar det. Pellets tar ju trots allt plats. Det är flashigare i huskatalogerna med en värmepump i städskrubben än pannrum och pelletslager.
En annan sak är väl att många värmepumpar säljs på dagens låga elpris. Jag tror inte de är lika imponerade när länken mot Tyskland byggs ut och vi får ett mer europeiskt elnät. Den dagen kommer elpriset anpassas till dyrast produktionssätt och de med värmepump kommer få bra mycket dyrare värmenota.

Jag bytte från ved till helt ny pelletsinstallation förra året. Valde bort värmepump, dels för att den var mycket dyrare, dels pga ovan tro att elpriset kommer åka uppåt framöver, dels så får mitt hus problem när inte källaren värms upp så som den görs med en panna i källaren. Valde en Värmebaronen UB. Är supernöjd. Så enkel att rengöra och komma åt. Det är en liten panna ämnad för anslutning till acktank. Jag köpte begagnat månadsförråd och fick en Viking Bio 20 på köpet. Har använt den ett år och tyckt att den funkat ok. Bytte nu i februari till en ny Viking Bio 200. Värmebaronens mer automatiserade brännare som askar sig själv etc. Supernöjd. Minimal service och när service väl behövs så är det super enkelt att utföra. Gjort på 3-4 min för storsotning av panna och storservice av brännaren.

Det är i denna tråd en sammanblandning av solceller och solfångare. LasseGG frågade om sålfångare att koppla in i panna alternativt acktank. Svaren blir sedan om solceller och solcellsbidrag och att det är kass lönsamhet. Jag vet inte vad ni surrar om. Jag har både solceller, ca 100m2, dels solfångare i form av vakumrör. Solceller är bra men de ger ju inget till min pelletspanna, snarare bidrar de till gården och dess två elbilar. Det är just solceller, dvs elproducerande celler som hittills haft solbidrag. Solfångare för värme har inget bidragssystem. Däremot är de otroligt bra i kombination med vedpanna eller pelletspanna. Allt skitsnack om att vi inte bor på rätt breddgrad och att solfångare (även om ni skrev solceller) ger mest på sommaren när man inte behöver det alls. Men duschar ni inte på sommaren? Tvättar ni inte er? Jag behöver i vart fall varmvatten även på sommaren. Att då helt slippa använda pannan/brännaren från mars till slutet av oktober är gudomligt. Skulle jag inte ha solfångare så skulle det innebära att min brännare skulle gå mer sällan, vilket innebär frekvent start med en iskall panna. Den skulle behöva ineffektiv uppvärmning tills den når rätt temp för att mata till mina acktankar. Det är ju på vintern den är effektiv när pannan kan starta från hög temp pga att den går titt som tätt och aldrig blir iskall. Nu förser solen med all värme jag behöver ett helt halvår. Räknar jag med all ved jag sparade, allt arbete jag sparade. Nu sparar jag pellets och sotning. Jag har lätt räknat hem mina solfångare. Visst , det sker inte på ett år men det är få saker som kan gå plus år två. Men det tar inte så fasligt många år. Å det är helt underhållsfritt!
Många pannor som är byggda för just pellets har ofta anslutningar redo för solfångaranslutning. Dvs de som har inbyggd varmvattenberedare.
Visst är december-januari trista månader när systemet står still men i februari har vi soliga klara kalla dagar. Ger ca 90-110 grader från taket. En mulen dag nu i mars-april när du tror att den inte blir något tillskott. Matar konstant 90grader. Minst! Besök någon med solfångare innan ni häver ur er att det inte funkar eller är lönt. Vi som har dem installerade visar gärna!

Det jag behövde var att välja till solslinga till acktanken. Har du en befintlig acktank går det lika bra men då behöver du addera en plattvärmeväxlare som för över värmen från oljan i den slutna solfångarkretsen till acktanken.

Jag snackade med min vvsare och han sa att det mest är solceller som installeras nu. Han hade inte installerat några solfångare på länge Helt galet. Även i de fall man har värmepump. Solceller har en verkningsgrad på 18-20% om jag minns rätt. Solfångare har 37%. Ska du just värma vatten så är det galet att producera el som sedan ska värma vatten med ytterligare en överföringsförlust. Många värmepannor, acktankar eller värmepumpar har förberedda anslutningar för solfångare. Välj då solfångare som ger högst verkningsgrad.
Värmebaronen Pellmax UB,
Värmebaronen Viking Bio200 sedan 20-02-20, tidigare haft Bio20,
MAFA Midi 730l.
Värmebaronen plattvärmeväxlare,
Acktankar med Värmebaronen 9kW elpatron.
Intelliheat solfångare vacumrör
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av rod02 »

Vi är många här som anser att solfångare "tjänar in sig" lagom tills de behöver bytas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa nytt, vad?

Inlägg av nyman »

Intressant inlägg av pellmax. Nä tråden spårade inte ur. Jag drog upp de politiska förutsättningarna för framtida pelletseldning. Vi har inte en politisk ledning i Sverige som ser till folkförsörjning på bästa sätt. Ekonomer är sällan inblandade. Små extremistgrupper kan lätt tvinga igenom rent galna beslut genom att man kringgått den grundlagsfästa parlamentariska demokratin (DÖ, JÖK).
De stora bidragen från oss skattebetalare som skänks till hobbyprojekt som solceller är ett exempel. Miljöpartiets tvångslag om att bensinstationer måste föra alkoholbränslet E85 var ett annat exempel.
Många familjeägda mackar i glesbygd tvingades lägga ned. Kostnad: arbetslöshetsunderstöd, omskolning, kanske 8 mils extra åkning fram och tillbaka för att tanka för kunderna.
Både Volvo och Ford avråder idag starkt sina ägare av gamla multifuelbilar att tanka E85.
Samma person som genomdrev detta dyra beslut står nu och propagerar för att framställa "flygbränsle" av pelletsråvaran.
Solfångare är inte flashigt för de extremister som har inflytande i de här frågorna. Om någon civilingenjör vore inblandad i besluten gick bidragen till installation av solfångare i stället för solpaneler.
Har räknat på solfångare. 30 år innan de går på plus ekonomiskt så det får vara.

Når det gäller elpriser står vi fortfarande på tunn is. Byggs en tjockare elkabel till kontinenten så kommer Sverige helt att tappa kontrollen över elpriserna.
Såtillvida kan pellets vara en bra framtidslösning. Men 50 kr för en pelletspåse är för dyrt idag.

Jag fortsätter nu med vinkelslipen att såga sönder gubbens enorma acktank som fanns i min renoveringskåk. Blir bra plats där för gräsklippare och olika redskap.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar