Droppar från skvallerrör

Skriv svar
Novisen1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 04:24

Droppar från skvallerrör

Inlägg av Novisen1 »

Hej! Vi har flyttat in i ett hus där pelletseldning värmer upp radiatorvattnet och tappvattnet (med stöd av elpatron) och vi är totala nybörjare på detta.

Det droppar nu vatten från en slang som går från ovansidan av en beredare/ackumulatortank (? Strömsnäspannan) och leds till en hink på golvet. Det droppar inte konstant, men när drifttemperaturen i pelletssystemet är ca 75 grader eller högre (vilket den är i varje uppvärmningscykel). Då har också manometern som sitter över expansionskärlet en bit bort stigit över 1,5 bar. Vet inte om detta hänger ihop eller är det olika system? (När drifttemperaturen är några grader lägre och manometern visar 1,4 bar droppar det inget vatten). Upplever att droppandet sker även flera timmar efter senaste varmvattentappningen.
Har förstått att det i vissa fall kan vara helt i sin ordning att det kommer vatten från vissa ställen i liknande system, men vet inte om det är så i vårt fall? Vi tycker att det känns mycket med två halvfulla hinkar på två dygn..

Vi är som sagt noviser inom området och vet knappt vad de olika komponenterna i systemet gör, vi tar gärna emot tankar och tips.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar från skvallerrör

Inlägg av Stegatorparn »

Hej

Jag har sett dina bilder på Byggahus och vad jag kan se, kommer vattnet från säkerhetsventilen på tappvattensidan.
Den sitter där för att förhindra att varmvattenberedaren sprängs av övertryck.
I ackumulatortanken finns en 120 litersbehållare som värmer upp tappvatten av det omgivande värmevattnet som cirkulerar genom pannan.
Vid tappning av varmvatten ersätts det av kallt vatten som ska värmas upp. När det kalla vattnet värms ökar volymen och det är då säkerhetsventilen träder i funktion. Det är helt normalt att det kommer några droppar under tiden som vattnet värms upp.
Bäst är om slangen leds till en golvbrunn så du slipper tömma hinkar hela tiden.

Tappvattnets tryck har inget samband med värmevattnets tryck som du ser på manometern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Novisen1
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 04:24

Re: Droppar från skvallerrör

Inlägg av Novisen1 »

Tack för din utmärkta förklaring, nu förstår jag lite bättre hur allt hänger ihop (även om jag har mycket kvar att lära) :D . Vi har bytt säkerhetsventil nu och därmed har droppandet minskat, hurra!
Skriv svar