Hjälp i pelletsdjungeln

Skriv svar
Pungsnigel
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 nov, 2019 21:59
Ort: Göteborg

Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av Pungsnigel »

Hej,
Jag köpte nyss en villa i Göteborg och vill kolla över värmesystemet. Huset är byggt för att värmas med oljepanna, och värms i dagsläget av en elpatron till vår kombipanna CTC 265. Det är vattenburna radiatorer genomgående i hela huset som ventileras med självdrag. Huset är 130 kvm, med 80 kvm källare. Jag gillar tanken på att gå över till pellets för att hålla murstocken varm och ventilationen i ordning. Helt enkelt använda huset så som det var tänkt när det byggdes. Det verkar dock i mina ögon som att fler och fler väljer bergvärme eller liknande modernt värmesystem. Jag har därför några frågor:

Är det en bra idé att köpa en billig kanske rentav begagnad pelletsbrännare och köra den i min CTC? Verkar vara mycket löpande jobb, men å andra sidan väldigt billigt att komma igång?

Är det värt att köpa en helt ny pelletsanläggning? Detta verkar landa på 70-100k med installation och allt. En väldigt hög startsumma, som nästan närmar sig trakterna för bergvärme. Om detta alternativ gillas här på forumet (vilket jag antar att det gör? :D ), hur väljer man då mellan alla de olika pannorna och brännarna som finns på marknaden? Jag har tidigare fått effecta komplett iii (https://varme.effecta.se/component/virt ... Itemid=968) samt ULMA2000 TCA 2 (https://ulma.se/sv/paketloesningar/66-p ... nnare.html) rekommenderade. Någon som har erfarenhet av dessa? Eller tips om vad man i allmänhet ska kolla på som lekman när man jämför olika system? Med tanke på hur priserna varierar antar jag att det måste skilja något markant också?

Kort sagt, alla tips, tricks och allmänna rekommendationer eller tankar är värmt välkomna!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av CPMS »

Ska du satsa på pellets så sök efter en beggad pelletspanna med brännare, brukar finnas på blocket/FB för runt 5-10 tusen och installationen kan du kanske göra själv ev med lite hjälp av någon som kan löda/pressa rören.

Själv kört med en kombipanna men bytte till en riktig pelletspanna för några är sedan och är helnöjd, bara den 50 liter stora asklådan är värd vart enda öre. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av Stegatorparn »

Ja du, CTC 265 är ingen höjdare, trots att den finns i många pannrum. Det går att elda pellets i den men inte mer än 12 kW effekt. Försöker man brassa på mer, försvinner det mesta ut i skorstenen. Askutrymmet är litet så räkna med täta uraskningar av pannan. Med en bra brännare som Iwabo S2, Nibe PB20 (som är samma brännare) eller Biobjörn 18, kan pelletseldninge ändå bli relarivt lättskött.
Pelletsvärme är bra för ditt hus och självdragsventilationen kommer att fungera.
Ibland dyker det upp bra kompletta pelletspannor på Blocket t.ex. Biomatic och CTC Ecoflex.

Funderar du på bergvärme så betänk att du blir helt beroende av el. Regeringen har sett till att elskatten blir högre varje år och skall indexuppräknas. Dessutom är det stor risk att det blir elbrist och ransonering när två kärnkraftverk ska stängas 2019 och 2020, vilket också pressar upp priset.
Med en pelletspanna och ett litet elverk behöver du inte stå utan värme i en nödsituation.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunnar42
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 20 mar, 2017 12:00

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av gunnar42 »

Har själv en sådan panna och en Ecotec Bioline 20 brännare som fungerar perfekt. Har haft den i många år. Jag sotar ur den var tredje till fjärde vecka
En gång om året servar jag den byter ett lager och slussvingar. Förbrukning per år cirka 4 ton per år . Stor villa.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker att du är inne på helt rätt tänk vad gäller uppvärmning av huset.

En snabb sökning på Blocket gav att det finns två begagnade anläggningar med panna och brännare från Värmebaronen:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... n/86164314
https://www.blocket.se/annons/halland/p ... t/87005433
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av ctc79 »

Kan varmt rekommendera Ecotec bioline20, har nu cirka 14.000 driftstimmar, bytt nån fläkt, motor. Vingar vartannat eller var tredje år.
Hade förut CTC265 precis som du, elpatronerna var upprostade + veckoaskning så bytte för 3 år sen till CTC easyflex, den har plattvärmeväxlare vilket är så mycket bättre än kopparspiral. Enda nackdelen med easyflex är sotning uppifrån.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av nyman »

Här har du ett riktigt fynd om du ska byta panna. Köp men billig brännare till ctc 265 och kör under vintern. Sedan säljer du brännaren för samma pris och plockar ut gamla pannan för att installera exoflexen.
Just nu b'verkar det annars magert med fynd.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/p ... a/87187120

Sotning uppifrån på ecoflexen tycker jag är en stor fördel. All aska hamnar nere i asklådorna och sotningen kan göras med rena kläder. Ingen aska hamnar på golvet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Hjälp i pelletsdjungeln

Inlägg av teufel »

Har också en CTC 265 med en Ecotec Bioline 20-panna. Har fungerat klockrent i 11 år, och jag har fixat majoriteten av alla driftfel själv med skruvmejsel och skiftnyckel.

Bor du i Göteborg kan du få komma hit nån kväll och kolla på systemet om du vill - jag bor i Säve i en arrenderad gård ägd av Göteborgs Stad, så val av panna är inget jag kan styra över - däremot vilken sorts brännare jag vill sätta i den.

Har ingen ackumulatortank (tyvärr. Detta pga för litet pannrum och osäker hållfasthet på vinden) men det går att elda ved i den, för att få upp panntemperaturen. Så på vår och höst eldar jag ved på kvällen, och sparar många pallar med pellets.
Likaså på vintern när jag stänger av pannan för att aska ur. Uraskning görs ca 1-2 gånger per månad (jag ställer in brännaren på att larma efter 60 brinn-timmar, det brukar bli lagom, och även tid för att skjuta på det om man inte har tid). Är det riktigt svinkallt (har hänt 2 gånger under de 11 år vi har haft pelletslösningen), får man aska ur varannan vecka.

Vill du komma och kolla så maila mig, patrick@horsecab.se så bestämmer vi en tid en kväll.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar