Tips och trix rengöring/sotning

Skriv svar
Redneck
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 11 nov, 2019 22:47

Tips och trix rengöring/sotning

Inlägg av Redneck »

Vi fick problem med att brännaren "tjuvstannade". Efter första felsökning verkade felet ligga i skruvmotorn, alternativt om det kunde vara fel på strömmatningen till motorn. Symtomet var att skruven snurrar några varv, sedan "hackar" den, för att därefter snurra ett par varv igen.
Jag rengör såklart panna, brännare och pelletsförrådet under sommaren.
Denna gången gjorde jag en grundligare genomgång.
Då visade det sig att spån hade lagrats och bildat en packad "kaka" i röret ( med skruven ).
Således krävs tömning av inte bara förrådet utan även skruven, en eller ett par gånger varje år.
Mina pellets har visat sig denna sändning vara av sämre kvalitét än vanligt med mer spån, så jag är tvungen att sikta pelletsen innan jag fyller på.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips och trix rengöring/sotning

Inlägg av Stegatorparn »

Helt rätt att tömma skruven regelbundet. Spånansamlingar gör att matningen minskar till brännaren som går magert med luftöverskott, vilket medför förslitning av ståldetaljer som brännarrör, roster och brännkoppar.

Jag har också märkt att det är mer spån i pelletsen i år. Även med optimal inställning med instrument, blir det snabbt en tjock fet kaka i brännaren som sätter igen lufthålen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar