Byte värmesystem....

Skriv svar
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Byte värmesystem....

Inlägg av Turbo-Fredde »

Börjar med vad vi har.
Panna Nibe attack från 2002
Brännare KMP PX21 från 2006
Veckoföråd på ca 14 säckar.

Vi stänger av pannan över sommaren och använder då en varmvattenberedare som vintertid matas av pannan.
Gör över med ca 340-370 säckar/säsong.

Våran första tanke var solceller på taket och en luft/vatten pump.
Men efter som vi har ett gammalt hus från 1895 med källare så är vi lite rädda för fukt problem om man slutar elda.
För även om modernpanna inte avger så mycket värme så har man ändå ett stort luftflöde.

SÅ i dag hade jag en säljare här som säljer solceller/solvärme/pelletspannor och fick mig att börja fundera på en modern pelletspanna och ev solvärme på taket för att sköta varmvattnet speciellt sommartid.
Då skulle man även byta varmvattenberedaren mot acctank som då även solvärmen skulle värma.
De rekommendera två olika pannor en tysk jag ej minns namnet på (får papper på allt senare) och en KWB panna som skulle vara överlägsen.

SÅ frågan är vad har ni andra för roliga moderna rena pelletpannor och hur har det fungerat för er?
Någon som kanske bytt från oljepanna med pelletsbrännare till modern panna och kan ge en siffra på ändring i förbrukning?
Har hört allt från 20-40% mindre pellets från försäljare och i dag bad jag om en ärlig siffra som jag kan räkna på och fick siffran min 20% och oftast upp mot 30% minskning.
Så med dagens priser skulle det betyda minst 4700kr i vinst/vinter plus solvärmen sommar tid som då plockar bort varmvattenberedaren så bara höftar lite närmare 6000kr på år i minskning.

Så bara kom med bra förslag så mitt huvud får mer att tänka på :D
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Stegatorparn »

Om nu försäljarens siffror på besparingen är rätt, vilket skulle förvåna mig, och med din kalkyl på besparing i kronor, skulle det ta c:a 20 - 25 år innan investeringen har betalat sig.
Sedan tillkommer ju synpunkter på bekvämlighet och komfort som också ska vägas in i kalkylen vilket har sitt pris.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Turbo-Fredde »

Om vi säger så här då.

Skit i priset och vinsten eller inte, vilket system är bäst i ett gammalt hur som kräver ganska hög värme när skånevindarna blåser in.
Samt att min gamla källare ska fortsätta må bra och inte börja bli fuktig.

Lutar det mot pellets så är det bulk och vakumsug som gäller.

Jag är trött på att sota varannan vecka och att brännaren jävlas lite i bland, åker även bort under 1-2 veckor i sträck på vintern och vill veta att det fortsätter vara varmt utan att elen i pannan gått in och skjutit huvudsäkringen för pannan gått på max.

Jag förväntar mig en ganska hög kostnad på uppbyggnad av systemet.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Turbo-Fredde »

Hur hög strömförbrukning borde man räkna på till varmvattenberedaren för 4 personer?
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Haseld »

Turbo-Fredde skrev: ons 09 okt, 2019 20:42
Så bara kom med bra förslag så mitt huvud får mer att tänka på :D

Du kan ju läsa den här tråden:

https://pellets.info/viewtopic.php?f=21&t=17074
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av nyman »

Nibe Attack är ju en riktigt jobbig panna som måste askas ur ofta.
Tror inte du får ned pelletsförbrukningen mer än några procent med en modern panna, beror på vilken värme du släpper ut i skorstenen. Med 20kW brännaren KMP kan du väl knappast ha några turbulatorer i pannans tuber så gissar att din rökgastemperatur ut är imponerande.
Skaffa acktankar och solfångare för några droppar varmvatten på sommaren kan inte vara lönsamt. Elberedare i stället.
Köpte en 10 år gammal ecoflexpanna och monterade in. Håller varmt i källaren så det räcker på vintern. På sommaren kan en avfuktare sänka fuktigheten i källaren.
Markvärme är väl nästa steg upp. Tittade på luftvattenpumpar som kunde dockas mot pannan men deras COP värden var inte imponerande.
Luftvärmepump i bostadsvåningen ger billig värme. Har ännu inte startat ecoflexpannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Honda »

Jag eldade i oljepanna med kmp pellx i 10 år, det var inte roligt alls. Väldigt mycket jobb och mycket resevdelar gick åt. Och stressigt med allt krångel. Nu är det väl 8 år sen jag bytte till en riktig panna och brännare och det är som natt och dag. Senast körde jag 5 ton i sträck utan att röra pannan, nästan så jag glömmer att jag eldar pellet emellanåt. Förbrukningen vet jag inte, det är så länge sen jag bytte så jag minns inte. Åtminstone inte mer än 10% minskning i alla fall, annars hade jag nog kommit ihåg det, troligen mindre. Men det kan vara väldigt bekvämt att elda pellet även utan att köpa en tysk panna vill jag påstå...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Turbo-Fredde »

nyman skrev: tor 10 okt, 2019 09:15 Nibe Attack är ju en riktigt jobbig panna som måste askas ur ofta......
Jaap vintertid askar jag minst var fjortonde dag så det är ju inte underhållsfritt direkt, plus att den är ju inte rolig o sota, man ligger dubbelvikt på golvet för att komma åt.
Sen ska vi ju inte snacka om att få ur turbolatorerna och komma åt och dra de tre rören.

SÅ turbolatorerna sitter kvar alla tre och har en rökgastemp på ca 200grader och matar då pannan så den ger ca 16 kWh i dag.
Efter massor av tändelement har jag bytt till keramisk vilket gjorde det ju lite mer drift säkert.

Sen har jag en elberedare som matas av pannan vintertid och får ge vad vi behöver på sommaren när inte bakkaret används så flitigt.

Så hela bytet ligger egentligen i att vi vill ha det smidigare och mer driftsäkert.
Jag är tyvärr skadad i rygg och ena benet så vill ha allt enklare men är rädd för att montera Luft/vatten eller liknande som inte ger samma luftflöde i källaren.

Så då snurrade vi in på en bättre panna med mindre jobb och säkrare drift, nästa tanke är ju att bygga om "lager utrymmet" till bulkföråd med vakuum matning istället för skruvar o annat krånglande skit.
Första tanken var annars solceller på taket och luft/vatten pump, men är då rädd för fukt i källaren och då sätta element eller avfuktare i källaren som ändå är på ca 125-130kvm. Med tjocka gråstensväggar och tun betong golv som ligger direkt på jorden.

Citeringen minskad. /Moderator
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Turbo-Fredde »

Honda skrev: tor 10 okt, 2019 13:14 ....Nu är det väl 8 år sen jag bytte till en riktig panna och brännare och det är som natt och dag...
Vad har du för panna i dag då?

Minimera gärna citeringen så den inte ”dränker” ditt egna inlägg. Citering minimerad. /Moderator
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av GoForIt Pellets »

Som du beskriver din situation så hade jag nog strävat mot en Luft/Vatten VP, med pelletsanläggningen kvar som spetseffekt när det blir riktigt kallt.
I källaren hade jag monterat en (eller kanske flera) fläktkonvektorer för att upprätthålla klimatet.
Ventilationen får inte heller glömmas.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Honda »

Vad har du för panna i dag då?
Se signaturen...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Sandra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 jan, 2020 18:25

Re: Byte värmesystem....

Inlägg av Sandra »

Vi går i samma tankar och har kommit fram till att den österrikiska pannan från ETA är den bästa gällande det mesta. Den tillsammans med en acktank så är det inga problem att elda sommar som vinter.
Kan styra den mobiltelefonen och väldigt lite jobb med den. Vi måste bara spara lite så slår vi till 😅
Skriv svar