Topp 3 brännare 2019?

Skriv svar
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Jens Westergren »

Hej,
Sitter på en gammal Pellex 20 från 01 i en Eryl panna från 1976. Registrerade mig på forumet för 10 år sedan när vi köpte huset, och var väl här dagligen första åren innan man varit med om alla fel man kan ha och lärt sig systemet...

Börjar nu fundera på att uppgradera brännaren (som börjat strula på mystiskt nya sätt)

Så min fråga är, vad har hänt på marknaden på 10 år? Kan man få förslag på en topp 3 lista över marknadens bästa brännare, de behöver inte nödvändigtvis passa i min gamla Eryl som kan ge upp vilken sekund som helst. Någon typ av kravspec:

- Driftsäker, Fire&Forget...
- Få rörliga delar?
- Hög verkningsgrad, (är det alltid idiotiskt att ha acctank när man har pelletsbrännare? även om man vill värma badtunna med värmeväxlare?
- Stabilt välutvecklat styrsystem, gärna uppkopplat, gärna kunna följa förbrukning
- Tillverkad utan genvägar i materialval
- Gärna framåtbrinnande för att även funka till nuvarande panna, men ej krav om ingen framåtbrinnande platsar på topp 3
- Ovantående är primärt, pris är sekundärt
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av nyman »

Ett flertal brännartillverkare har upphört den senaste tiden så inte så många kvar.
Biobjörn (energibiten.se) Få rörliga delar. Konstruerad från början för uraskning med tryckluft. Uraskningen är ingenting som hängts på senare på en urgammal brännare för att kunna fortsätta sälja. Mycket god hållbarhet på plåtdelarna om man justerar in brännaren manuellt, behövs inga instrument. Billiga reservdelar. Sist men inte minst en effekt som passar de flesta pannor. Många av de urgamla brännarna är konstruerade för 20 kW vilket är för mycket för de flesta pannor. En av marknadens lättaste brännare om man ska lyfta ut brännaren. Framåtbrinnande.

Iwabo Villa S2 (Nibe PB20 är samma brännare). Beprövad och har visat sig ha få problem. Ganska tung så passar bäst för panna med asklåda. Mekanisk uraskning. Snett uppåtbrinnande och kan förses med en styrplåt som gör den framåtbrinnande. Hållbara plåtdelar.
Bra styrning.

Ariterm Bequem som numera kommer att tillverkas av Janfire. Undermatad, askan åker ut när ny pellets matas in underifrån. Till skillnad från plåtbrännare kan den brinna hela tiden under vinterhalvåret. Många rörliga delar men bra totalekonomi då delarna håller i 8-10 år innan några lager behöver bytas. Helt uppåtbrinnande så passar inte gamla oljepannor. Inget stort problem då fina moderna pelletspannor säljs på Blocket för 4000-10000. Ganska tung men följer med gejdrar så brännaren kan dras ut utan att lyftas.

Uppkopplad brännare är väl mest en reklamgrej för att locka köpare. Man måste då ha bredbandsroutern nåbar från pannrummet och ett betonggolv är ofta för tjockt.
Ett SMSlarm med två tempmätaringångar och ett Halebop GO kontantkort ger SMS om du får undertemperatur eller strömavbrott.
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... omavbrott/
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Jens Westergren »

Tack för bra tips! Du nämner inte Janfires egna brännare? På janfires hemsida finns ännu inte ett ljud om Ariterm? Vet någon hur det blev?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av nyman »

Det kommer nog om ariterm. Har testat nästan alla brännare men janfire som har en tjock och tung spannmålsskruv har inte en chans att gå in i mitt pannrum och mafaförrådets utlopp är bara för standard 75mm skruv. Ulma var också kufisk med ej reglerbar fläkthastighet och ej standard utväxling på skruven så bara onödigt jobb, gick inte att testa färdigt. Janfire NH är nog bra men FlexA är gammalmodig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jens Westergren
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 dec, 2009 00:18
Ort: Grycksbo

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Jens Westergren »

Tack för nyttig info! Håller på och söker av vad som finns på marknaden nu.
Både Värmebaronen och Baxi verkar ha egna brännare, hur är dessa? Branchen verkar ju gå lite kräftgång, så man vill ju gärna välja en leverantör som finns kvar imorgon. Vilka renodlade pelletspannor sticker ut kvalitetsmässigt idag?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Precis som du skriver, så har ju utvecklingen av pelletsbrännare avstannat närmast helt. Likaså försäljningen. Stort utbud av begagnad utrustning till små priser.

Värmebaronen startade 1975, och får väl anses som en trygg och stabil tillverkare. Samtliga produkter konstrueras och tillverkas i Sverige i egen fabrik, enligt deras webbsida.
Konstruktionen i Viking Bio 20 är ju i grunden mycket enkel, och den är lätt att underhålla och serva själv. Såld i stort antal. Har i princip kvar sin grundkonstruktion, vilket vissa tycker är ålderdomligt idag.
För några år sedan kom Viking Bio 200, som i grunden är samma brännare med Viking Bio 20 men med digital display och automatisk uraskning. Jag tror inte den är såld i något större antal. Några användare finns här på forumet.

Med nuvarande intresse för förbränningspannor och biobränslen, i kombination med låga elpriser kommer det inte att ske någon större produktutveckling.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av wepe »

Det händer nog inte så mycket med brännare just nu. Men jag kunde inte låta bli att köpa och testa en Pellas X från Polen.
Vill bara säga att detta inte är någon reklam. Men denna brännare har allt det jag var ute efter, självrengöring kunna koppla upp sig
och läsa av brännare mm. Så allt som går att ställa på brännaren kan jag gå in på telefon och göra även se hela förloppet. Det kräver ju en
modul som fick köpas till för nätverk går även att köra trådlöst. Har kört med den nu c:a 7 månader inga problem än. Får väl se hur det fungerar
på längre tid. Tänkte bara på tal om andra brännare

Har självklart kvar även Janfire Nh ifall att :)
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Vedklyven »

wepe skrev: tis 10 dec, 2019 13:18 Det händer nog inte så mycket med brännare just nu. Men jag kunde inte låta bli att köpa och testa en Pellas X från Polen.
Hej, detta lät spännande, har du bilder? Var inne på kotly och kollade runt, men vilken har du? Såg att det fanns en som snurrade själva brännarröret. Är det en sådan du har? Har en kmp px-21 sedan 2003. visst, den har tuffat på utan några bekymmer men är ute efter något som låter sig gå några veckor utan uraskning av brännare.
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av wepe »

Den jag har finns det info om här http://pellasx.eu/en/products/pellet-bu ... ni-burner/
Det har inte varit några problem än med den, har väl kört c:a 4 pallar pellets nu. Det är väldigt smidigt att styra den
via webbsidan eller app får varningar vid fel, hur mycket pellets det är kvar, ställa värme mm mm. Ska köpa in en styrenhet med rums termostat
tänkte jag och en utomhus givare, kör tillfälligt med en enkel rumstermostat. Kanske inte passar alla men jag tycker det är bra att kunna styra det hela var man än är.
Sedan är jag medveten om att det inte säger allt om brännaren i sig, men det verkar bra för min del än så länge.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Snapphane »

Pellas X: är det Revo Mini? Dvs den på sid 6 i
https://energiteknik.net/wp-content/upl ... a-2018.pdf
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av wepe »

Den modellen jag har heter M-line. Är väl inte jättemycket info om dom precis kanske på svenska :roll:
Men är med på länken jag postade innan
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sandra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 jan, 2020 18:25

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Sandra »

Hej!
Om priset är sekundärt och ni bara är ute efter en panna som är helt automatiskt så har vi kommit fram till att ETA har de bästa pannorna. Vi är också ute efter något med samma kravbild som er, tyvärr så tror jag att de är för dyra för oss av vad jag har hört. Men jag ska kolla upp dom iaf, kommer inte ihåg vilka som säljer dessa men en googling på ETA bör nog räcka.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av TreeSwede »

Roslagsbrännaren i sin nuvarande tappning tycker jag verkar intressant, har haft en äldre variant som jag köpte begagnad 2008 och den tickar och går utan några större problem men kan sakna möjligheten att få ut någon direkt info från den, antar att den nya styrningen, Plum(?), ger helt andra möjligheter!?
Det jag har bytt, peppar, peppar, under dessa år är väl 1 st. överhettningsskydd cirka 250 kr, 3 st reläer ca 250 kr styck samt cirka 5 st. tändelement à 350 kr ungefär.
Är Roslagsbrännaren så annorlunda konstruerad jämfört med andra brännare vad gäller brännarrör som jag tycker att man hört/läst att vissa andra brännare får byta med bara några års intervall?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Fossilfri
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 okt, 2022 22:11

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av Fossilfri »

wepe skrev: tis 10 dec, 2019 23:53 Den jag har finns det info om här http://pellasx.eu/en/products/pellet-bu ... ni-burner/
Det har inte varit några problem än med den, har väl kört c:a 4 pallar pellets nu. Det är väldigt smidigt att styra den
via webbsidan eller app får varningar vid fel, hur mycket pellets det är kvar, ställa värme mm mm. Ska köpa in en styrenhet med rums termostat
tänkte jag och en utomhus givare, kör tillfälligt med en enkel rumstermostat. Kanske inte passar alla men jag tycker det är bra att kunna styra det hela var man än är.
Sedan är jag medveten om att det inte säger allt om brännaren i sig, men det verkar bra för min del än så länge.
Hej!
Hur fungerar din PellasX nu?
Har en Flex-A som börjar krångla så funderar på att uppgradera mig.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Topp 3 brännare 2019?

Inlägg av wepe »

Brännaren fungerar jättebra har inte haft mycket problem med den alls. Det finns ett problem som JAG ser det, det finns inte mycket reservdelar/säljare i Sverige enligt MIG. Finns kanske någon men inte mycket att välja på som typ Janfire, där hittar du delar mm på flera ställen.

Annars tycker jag om brännaren och allt fungerar bra, har väl kört med den 3 år nu. Det enda problem jag haft är tänd elementet, vilket man inte hittar så många som säljer i Sverige för ett hyfsat pris. Har själv kontakter i Polen så ordnar sig för mig. Men annars en toppen brännare enl MIG. Har en Janfire Nh stående med om det skulle bli något större problem, men har inte behövt det än :)

Får se hur pelletsmarknaden blir framåt? Är det lönt längre fram tänkte jag eventuellt slänga dit en lambdastyrning. Men får väl se hur det utvecklar sig?

Mvh
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar