Problem efter avstängd cirkulationspump

Skriv svar
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Jag har haft en Effectapanna och brännare i några år utan problem, men i somras testade vi att stänga av cirkulationspumpen för första gången och nu när jag satt på den igen har vi svårt att få elementen på övervåningen varma. Först var det otroligt mycket luft i dem men sedan jag luftat kommer nu ingenting, varken luft eller vatten. Och när jag prövar att fylla på vatten i systemet rinner det ut genom röret på pannan som väl är till för att släppa ut överflödigt vatten om trycket är för högt.

Kan det vara något element jag missat att lufta så att det fortfarande finns en massa luft i systemet eller hur ska jag tänka? På nedervåningen blir elementen varmare, så cirkulationspumpen fungerar uppenbarligen.

Till saken hör också att trycket alltid går ner på noll när pannan inte eldar, så det står på noll när jag försöker fylla på. (Jag frågade installatören om det skulle vara så och han hävdade att det skulle det.)
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av brattne »

Hör du om pumpen snurrar? Mitt på pumphuset sitter en stor skruv. Skruva ur den och stick in en skruvmejsel i hålet och känns det inte att det snurrar där inne så låt skruvmejseln hitta skruvmejselspåret på rotoraxeln där inne och vrid lite så den orkar starta. Det kan vara så att rördragningen är gjord på sånt vis att det lyckas vara lite självcirkulation på bottenplan men inte på övervån.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Cirkulationspumpar behöver motionsköras några minuter varje månad för att rotorn inte ska fastna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Det verkar som att den går igång en stund om jag antingen drar igång den eller stänger av strömmen och sätter på igen, men sedan verkar den stanna igen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Är den inställd på högsta hastigheten? Annars så kör den så ett dygn. Startmomentet bäst på max.
Pumptyp?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Nej, den stor på tvåan, men jag testar med trean så får vi se. Det är en Perfecta pivo 25-4u180.
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Den gick inte vidare länge på högsta hastigheten innan den stannade igen, och det blir mer och mer vatten på golvet i pannrummet. Jag hoppas vintern dröjer ett litet tag till ...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Vatten på golvet?
Du skruvar väl tillbaka centrumskruven när pumpen gått igång?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Jadå, det gör jag, men det verkar som om den tycker att trycket är för högt och släpper ut överskottsvatten. Men nu har i alla fall pumpen gått hela natten, så det bådar gott. Jag får ta en luftningsvända till och se om jag kan få ordning på trycket i eftermiddag efter jobbet. Idag kommer sotaren dumt nog, så jag måste stänga av pannan igen, men eftersom pumpen gått närmare åtta timmar nu så bör den väl kunna gå igång igen om min fru sätter igång den så fort sotaren har gått. Fortsättning följer ...
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av brattne »

inte behöver du stänga cirkpumpen bara för att sotarn kommer. Det räcker att stänga av brännaren. När pannan blir varm så har vattnet expanderat och var expansionskärlet då fullt när pannan var kall så kommer överskottsvolymen att tryckas ut genom överfyllnadsröret. Sitter det ett öppet exp-kärl på vinden kommer du inte att märka nån skillnad på tryckmätaren hur mycket vatten du än spolar i. Trycket är detsamma. Så sluta fylla på. Sitter det ett slutet exp-kärl bredvid pannan( oftast en röd kula med luftnippel på) så kan luftblåsan gått läck och återigen: sluta att fylla på vatten.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Jag slutade fylla på vatten när jag insåg att det var pumpen som lagt av, men det kommer ut ändå. Och den hade förstås stannat igen under dagen. Men jag sätter väl igång den ännu en gång så får vi se hur det utvecklar sig.

(Expansionskärlet är ett litet rött vid pannan.)
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Nej, jag får väl helt enkelt ringa till någon i morgon. Nu börjar det bli mer än lovligt kallt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som motorkondensatorn är slut. Sitter i kopplingsboxen och brukar vara lätt utbytbar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ruom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 20 dec, 2017 20:43

Re: Problem efter avstängd cirkulationspump

Inlägg av Ruom »

Den stora boven i dramat visade sig vara en läckande säkerhetsventil. När den väl blev bytt ser det mesta ut att flyta på, även om jag inte fyllt upp hela vägen ännu, men värmen börjar långsamt hitta upp på övervåningen igen. Tack för all input, nu kan jag nog lägga ännu ett lärorikt äventyr till handlingarna (och erfarenhetsbanken).
Skriv svar