Pellmax CU + Biobjörn?

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Har tröttnat på Euronom med Ecotec.
Överväger Pellmax CU+Biobjörn 18.
Sett inlägg bl a om rosterproblem m Biobjörn.
En generell akilleshäl på alla brännare med fallschakt är att ojämn matning riskeras.
Är det någon som använder litet mellanförråd med kort skruv ungefär som Ariterm/Bequem och Ecotec?

Tacksam för all input om Pellmax o Biobjörn. Hur bra är Biobjörns tryckluftsuraskning?

Trevlig helg

Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Stegatorparn »

Pellmax CU är en lämplig panna om du har kalkhaltigt vatten.
Rökgasvägarna är dragna som i min Combimax. Delar av tuberna är tyvärr liggande men den är väldigt lättsotad framifrån.
Du sotar tuberna var 14:de dag på 2 minuter.

Biobjörns styrning är samma som i Iwabo S2 och Nibe PB20, enkel att använda och ställa in.
Tryckluftsuraskningen tar allt löst, men har det sintrat ligger det kvar.
Rosterproblemen jag hade berodde på usel pellets som gjorde att brännarens intrimning med att väga frammatad pellets blev för mager samt att jag inte kontrollerade inställningarna förrän efter en månad. :oops: Skadar inte att kolla förbränningen ofta i början av en ny leverans.

Jag använder en 2,5 meters skruv som gav ojämn matning till Viking Bio jag hade innan. Kortare skruvar på 1,5 meter är bättre.
Köpte en Ulma doseringsskruv som gav en jämnare matning. Den var dyr men gör sitt jobb.
Går nog att knåpa ihop en doseringsskruv med lite avloppsrördelar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Snapphane »

Hej Stegatorparn,
Ja, jag läste att du haft rosterproblem sannolikt pga avvikande pelletskvalitet. Jag har bulk/Scandbio-Varma Villan och mycket spån varför jag överväger att göra en spånavskiljare.
Vi har mycket hårt vatten, så VX är inte att tänka på.
Hur mycket omsorg behöver brännaren?
Är det något du saknar i styrningen eller annat du anser borde modifieras på brännaren?
Vilken hysteres har justeringen av matning? Befintlig 3,5m skruv är hemmabygge och det är ju osäkert om dess prestanda passar Biobjörn.
Min skruvmotor 1,1A men Biobjörn anger max 250W för skruven. Således ev behov av relä. Hur mycket belastar du utgången för skruven? >1A?
Fungerar byte mellan effektstegen utan att behöva justera andra parametrar? Lika bra förbränning (rök/icke rök) på alla tre stegen?
Ändamålsenligt och fungerande felkodssystem?
Variabel fläkthastighet? Behov att variera fläkthastigheten?
Jag är inte helt bekväm med att kretskortet är liggande monterat i dammig miljö. Befogad oro?
Larmutgång lär saknas. Har du byggt larmfunktion?

Vad gäller brännare har jag fått otaliga förslag - inkl från sotarna, att välja Viking Bio som de "aldrig har problem med". Du har ju kört VB men bytt.
Vad är de väsentliga nackdelarna med VB?

vh från Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Stegatorparn »

Ja du Snapphane, det var många frågor. Ska försöka ta dem i ordning.

Jag körde med Scandbio för några år sedan när de hette Neova. Tröttnade på deras spånrika bulkpellets som skapade tömningsproblem i förrådet på grund av valvning och bytte till Laxå. Det funkade problemfritt i ett par år tills jag fick senaste leveransen i januari i år. Sedan augusti blir det säckat.
Har funderat lite löst på spånavskiljare, men släppt den tanken då problemen börjar i förrådet.

Enda skötseln jag gör är att skrapa rent rostret vid behov vilket är avhängigt pelletskvaliteten. Kan bli mellan en vecka och en månad.
Styrningen är komplett för mitt behov. Kör vedpanna mot acktank. Det man möjligen kan önska sig är att välja tryckluftsblåsning före eller efter eldning.

Matningen har jag aldrig klockat, brännaren väljer själv beroende på effekt och den uppvägda pelletsvikten efter 6 min. Finns ett färdigt testprogram för intrimning av pellets.
Mina motorer är på 15 watt och drar mindre än 0,2 A.

Byte av effektsteg kan ske utan omjustering då brännaren justerar efter pelletsvikten. Har inte jämfört förbränningen i alla steg då jag bara använder ett steg.

Har bara fått ett fel då brännaren inte fick pellets och då vill jag minnas att det även kom i klartext.

Fläkthastigheten styrs av systemet. Det går att ändra fläktfaktorn i procent under avancerad meny men det hela bygger på att justera matningen efter en fast fläktkurva.

Det blir inte så mycket damm i brännaren. Lätt att blåsa rent med tryckluft vart 5:e år.
Larmutgång saknas vilket är en nackdel. Min brännare har gått i snart sex år utan någon felfunktion. Inte ens tändelement har jag bytt.
Har inte brytt mig om någon larmfunktion.

Att jämföra Viking Bio 20 med Biobjörn är som natt och dag. VB´n var mycket känsligare för rätt inställning och behövde askas ur ofta.
Rostren är gjorda i tunn plåt och måste bytas regelbundet. Brännarrör är dyra. Undvik!!!
Viking Bio 200 är i princip samma brännare med två fasta effektlägen och flashigare styrning.

Biobjörns reservdelar är billiga och rostren är gjorda i 3mm´s plåt.
Ett roster ska hålla länge om man inte råkar ut för en malör som jag gjorde.
Fixade förresten till dom skadade rostren med migsvetsen. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Snapphane »

Oj. Tack för snabbt svar!
Har alltid läst alla dina inlägg noga och fäst stor vikt vid dem, så ditt svar väger tungt.
Biobjörn verkar klart intressant. Möjligen komplettering med relä på skruvmatningen och enkel larmfunktion.
Det kan t o m vara lönt att sätta en webkamera som läser displayen.
Trots alla mina sotares lovsång av Viking Bio tror jag mer på Biobjörn.
Kul att du kör i en vedpanna. I min ena fastighet i skogen överväger jag Biobjörn i en VB Vedolux som såvitt jag vet fortfarande anses vara en bra vedpanna.

Har du - eller någon erfarenhet av Optizon/Skorstensrens? Det skall ju tillföras direkt på glödbädd eller låga för bäst effekt, men finns även i pelletsform.
Vh/ Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag valde vedpanna -94 vid ett pannbyte då man alltid kan få värme i ett krisläge när el, olja eller pellets inte är tillgängligt.
Politikerna har ju sett till att det blir elbrist framöver, så jag avundas inte alla värmepumpsägare som är helt beroende av el.

Har aldrig behövt använda någon typ av skorstensrens. Används när man eldat med för lite luft och lyckats tjära ner skorsten och rökgasvägar.
Då kan det vara bra att snabbt lösa problemet, men att regelbundet använda det för att underlätta sotningen är jag tveksam till.
Det är ju inte gratis.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pellmax CU + Biobjörn?

Inlägg av Snapphane »

Även med bra förbränning utan tjära i pannan lyckas Ecotec koksa i koppen. Optizonförsäljare påstått att doser rätt ner i koppen kommer att rensa den.
Jag tror det när jag ser det........
Man kan dosera via rör in över koppen, så det är kanske värt ett försök.
Men bättre med Biobjörn verkar det som.
Tack för all respons.
Vh
Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar