Varmvattenberedare eller slinga?

Skriv svar
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Varmvattenberedare eller slinga?

Inlägg av PatrikM »

Hej
Jag har haft en TMV E20 värmepanna sedan 1996. Nu läcker den inuti, så ingående kallvatten verkar läcka in i elementvattnet och pannans tryck ökar kontinuerligt om in-vattnet står på.
Jag kollar runt på nätet efter en ersättare till pannan, men hittar få alternativ.
Den jag har nu är försedd med en kopparfodrad varmvattenberedare av förrådstyp på 105 liter för beredning av tappvarmvatten.

Den pannan jag kollar på har en varmvattenslinga som rymmer 2liter (???) som värms upp i pannan. Kan detta överhuvudtaget räcka att duscha i?
Man kan ju vilja fylla upp ett bad nån gång.

/Patrik
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Varmvattenberedare eller slinga?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du tankar på att använda badkar, så är väl en ny panna med inbyggd beredare rätt väg.
Alternativt typ en extern tekniktank som buffert.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varmvattenberedare eller slinga?

Inlägg av Stegatorparn »

Värmebaronens Pellmax CU är den panna jag vet som har en inbyggd 100-liters vvb.
Alternativet är som GoForIt skriver en ackumulatortank med beredare eller slinga.

Du kan köpa dig tid medan du funderar genom att installera en 50 - 100 liters elektrisk varmvattenberedare och plugga vattenanslutningarna i pannan.
Beredaren använder du sedan sommartid när husvärmen är avstängd. Blir bättre verkningsgrad än med pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar