Panna - Stillestånd - Livslängd?

Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Panna - Stillestånd - Livslängd?

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag har köpt en luft vatten värmepump och tänkte "krana" av (Med kulventiler) pelletspannan och använda den manuellt vid toppar. Men vi kanske pratar då om ca 1 månad driftstid per år, i bästa fall.

Pannan har haft väldigt få stillestånd. Det är en CTC 1200 Family, gammal oljepanna. Tror inte den har något värde, med en Viking b16 brännare.

Vad tror ni? Ska jag låta pannan vara kvar och låta den hålla så länge det går eller kommer den rosta sönder inom 1 år? Ja jag börjar närma mig frågan, hur är långt är ett snöre. Men skulle ändå vilja höra era erfarenheter.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna - Stillestånd - Livslängd?

Inlägg av Stegatorparn »

Låter som en bra idé att behålla pannan och dra igång den när värmepumpen börjar krokna.
Bra med ventiler men jag anser att man inte ska stänga både tillopp och retur utan enbart tilloppet, så pannan är vattenfylld och trycksatt.

När pannan kallnat ner till rumstemperatur, finns risken att det kan börja läcka lite vid linade gänganslutningar och vid elpatronerna som bör åtgärdas snarast.
Det gäller alltså att kontrollera regelbundet att inget vatten rinner ut på pannplåten och sätter igång rosten. Utvändiga rostangrepp är det ända som förkortar pannans livslängd.

När pannan tar över ska det vara cirkulation genom värmepumpen för att förhindra att den fryser sönder. Gäller förstås inte om du har ett splitaggregat med vattendelen inomhus.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Panna - Stillestånd - Livslängd?

Inlägg av frosten »

Tack för svar!

Vatten under pannplåten? Måste jag skruva isär pannan för att se det? Eller menar du om man ser att det rinner utmed golvet under pannan?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna - Stillestånd - Livslängd?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inte så många ställen att kontrollera. Shuntventilen, expansionsledningens anslutning och elpatronerna som sitter under en lucka till vänster om rökröret.
https://www.byggahus.se/forum/threads/l ... na.133241/
Skulle det läcka från värmeväxlare eller internpumpen och dess anslutningar, börjar det droppa nere vid högra främre hörnet ur en slang.
Då får man lyfta på instrumentpanelen och inspektera.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar