Glasartade väggar i panna.

Skriv svar
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Glasartade väggar i panna.

Inlägg av frallan »

Hej!
Någon som vet anledningen till att det blir glasliknande beläggning i pannan. Det har blivit så på senare år, har samma tillförsel av luft som alltid. Askan har även blivit lite svartare, men det har väl med vilken sort som används, idag eldas Vida pellets. Tycker även att det blir mera koks/beläggning i koppen. Bionorr eller Vida brukar jag använda, men har kunnat använda vilken som helst.
Brännaren är en Ecotec A4.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Glasartade väggar i panna.

Inlägg av Stegatorparn »

Tror att du får blanksot och tjära i pannan beroende på för mycket pellets i förhållande till luftmängden.
Brännaren går fett som vi säger och röken blir grå/svart.
När är brännaren tillverkad?
Vad har du för inställningar under driftmenyn, matning int. och fläkt?
Går den med underhållsfyr?
Minska matningsjustering i små steg med 5 minuters mellanrum tills röken blir osynlig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Glasartade väggar i panna.

Inlägg av frallan »

Brännaren har gått i 14 år.
Underhållsfyr har bara används i några dagar nu i sommar i väntan på nytt tändelement.
Extern och internmatning styrs av varandra, så där tror jag inte att jag kan ändra något och det finns ingen obränd pellets i askan. Fläkten snurrar på som den ska, inget som kärvar eller något. Går förvisso att byta den, men jag tror inte det är fel på den.
Det kanske finns någon ny mjukvara till styrenheten, men det är brist på brännarmekar och den som finns tror jag inte har så han kan köra in någon ny mjukvara om det nu finns någon.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Glasartade väggar i panna.

Inlägg av Stegatorparn »

Så du har aldrig varit inne i driftmenyn och justerat pelletsmatningen efter en pelletsleverans.
Pelletsens volymvikt kan variera en del och skapa dålig förbränning, vilket man justerar med pelletsmatningen.

Underhållsfyr kan producera tjära, speciellt under sommaren när stillestånden är långa och förbränningen inte är optimalt justerad.
Testa att sänka gångtid int. från 7 till 6 s i driftmenyn.

Här finns en utförlig manual för brännaren http://www.kruse.st/pellets/ecotec/AF_M ... 3006v4.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Glasartade väggar i panna.

Inlägg av frallan »

Nä, jag har aldrig ändrat något. Det har funkat bra med olika pellets leveranser, det är det senaste året eller kanske två jag märkt skillnad. Det pelletsen jag tyckt funkat bäst går ej att få en längre, stället slutade att sälja.
Jag skickade ett PM till dej.
Skriv svar