Ny beg brännare

Skriv svar
Erk
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 20 jul, 2019 05:30

Ny beg brännare

Inlägg av Erk »

Har en thermia biomatic pelletspanna idag som är ca 13 år. I den sattes en bequem15 brännare från 2001. Oklart varför firman jag köpte paketet av inte installerade den nyare bequem brännaren... Men det är historia nu.
Brännaren har nu gjort sitt och jag vill få in en begagnad brännare i pannan. Kikar lite på blocket just nu. Funderar på vad som är lämpligt och framför allt enkelt att installera. Skulle ju vara smidigt om det går att få ihop det med pannans befintliga termostat. Samtidigt som jag funderar på hur krångligt det är att få det att fungera. Det kanske är enklare att hitta något som går att externansluta och slippa koppla ihop det med pannan?
Det finns flera olika brännare men många verkar vara gjorda för att kunna användas i gamla vedpannor. De funkar säkert i min panna också men eftersom jag har en pelletspanna tänkte jag att det kanske finns mer lämpliga brännare?
Har ni några tips till någon som är lagom begåvad när det kommer till att fixa och skruva?

Är inte så sugen på en bequem brännare till då alla rörliga delar i den krånglat en hel del. Ingen brännare jag skulle rekommendera till någon.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny beg brännare

Inlägg av nyman »

Du är inne på helt fel tankegång.Sätta en känslig billighetsbrännare i en fin biomaticpanna är ingen bra ide.
Köp en begagnad bequem är mitt tips. Har provat de flesta brännare genom åren,
Kan du inte klara att montera en uppgradering till kedjedrivning så be om hjälp. Gäller att få dit lager och kedjehjul på rätt sätt och sedan har du en perfekt brännare.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... drift.html

I många gamla oljepannor är man tyvärr tvungen att använda enkla plåtbrännare med alla problem, dyra resevdelar och all passning som detta innebär.
Tittar du på Blocket idag hittar du inga vettiga brännare. Är nog så att de som redan sitter med skräpbrännare skannar blocket varje dag och snabbt köper det som är lite bättre.
Är till och med Biomatic för krångligt så sätt in värmepump. Med en värmepump kan du göra absolut ingenting själv men med lite tur kan den gå felfritt i 6-8 år.
Verkar som om pellets bara blir dyrare men elpriserna och framför allt elöverföringspriserna kommer också att stiga genom det nya dillet för elbilar.
Även om du själv inte är intresserad av elbil kommer du att få vara med och betala elbilsåkarnas elstolpar via skatt och överföringsavgift.

Vilket som är värst vet jag inte. Tittar nu på bergvärme CTC, Nibe och Thermia.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar