Skorstensanslutning Janfire Integral

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har sedan tidigare en Focus PE-20 som hade en Janfire Flex-A som strulade ibland. Förra sommaren letade jag efter en begagnad Janfire NH att uppgradera till. Slutade inte bättre än att jag kom hem med en hel Janfire Integral panna för endast 5000 kr. Brännaren har fungerat mycket bra i mody läge i min PE-20 i vinter. Men jag har ju en Integral panna stående här som är väldigt lockande att installera så att man kommer bort från PE-20s liggande "tuber" som ständigt kräver underhåll.

Min PE-20 står med ryggen mot väggen/skorstenen med endast ett kort rökrör med dragbegränsare inklämd bakom pannan. Det är den optimala placeringen för mitt pannrum och jag kan sota ur från skorstenen genom pannan. Nu funderar jag på hur jag ska göra med Integral pannan, monterar jag den som PE-20 pannan (som jag vill) så blir det ju nästan omöjligt att sota ur skorstenen. Integral pannan kan ju ha rökröret ut på ovansidan vilket skulle lösa problemen, men jag är orolig för att det ska bli för högt för insatsröret jag har i skorstenen.

Är det någon som har något bra tips på något jag kan fundera på?
Ska nämna att jag ska försöka kolla upp vart insatsröret börjar men jag vill minnas att den satt inte så högt ovanför nuvarande rökrör som sitter lågt.

Bild

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av nyman »

Kolla om skorstenspipan ligger på samma sida som pannan eller om rökröret nu passerar en pipa.
Knacka bort putsen i den höjd som integralen inklusive ben vill ha för ett överliggande rökrör plus 30 - 40 cm högre.
Klacka försiktigt bort bruket mellan stenarna. När du tar bort teglet kommer ett par säckar glimmerit att rinna ut så en stor trädgårdssäck är lämpligt att anbringa.
Mät upp insatsrörets diameter och beställ en ny bottenkona med rätt mått.
http://soliduct.se/bottenkona-110.htm
Ta upp ett hål i skorstenen nedanför också för själva rökröret och ett hål 30 cm nedanför detta för sotluckan på en sida som gör att du kan sota. Där kan det uppstå problem om du måste gå igenom en annan pipa för då måste den tätas ovanför. Jag tog en rostfri plåt från en gammal diskbänk, armeringsnät och murbruk.
Sedan är det bara att kapa insatsröret, sätta dit den nya bottenkonan och dra fast med ett par rostfria plåtskruvar.
Nedanför bottenkonan bör du noggrannt täta alla fogar med murbruk eller speciellt dragbruk så du inte får nedslag vid provtryckningen.
Toppkonan borde bara lätt att avlägsna så du kan hälla i värmekuliten igen. Kanske bäst att kontrollera att toppkonan går att få bort innan arbetet påbörjas men samtidigt bra om insatröret sitter fast där uppe och inte åker ned.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av Psycho Dave »

Skorstenspipan ligger på samma sida som pannan.
Kanske ska nämna att när jag skrev insatsrör så menade jag cortenpipa, kanske inte lika lätt att bara kapa av. Behöver man en nedre sotlucka om man kommer åt att sota botten av skorstenen via rökröret? Har ingen separat sotlucka nu utan sotar botten via rökröret.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av nyman »

Nog ska det väl gå att kapa stålröret en liten bit ovanför där rökröret kommer in.
Går det inte att sätta sotluckan på andra sidan skorstenen så blir det bra plats för Z150 och samtidigt täta bottnen på pipan du går igenom?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av Psycho Dave »

Jo allt går, men det är ca 1 m att ta sig igenom åt andra hållet. Jag ska försöka kolla hur corten pipan sitter.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skorstensanslutning Janfire Integral

Inlägg av nyman »

Samma var det här. Men det mesta av den metern är ju bara luft om det finns en pipa bakom den du tänker använda. Fira ned ett snöre med en vikt i den pipan för att se om det finns något stopp. Har du tur kan den redan vara tätad längre upp och använts för kamin eller ventilation.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar