Egensotnings tips.

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Egensotnings tips.

Inlägg av rod02 »

Hur skall man tänka,, tex när man skall feja skorstenen?
Vad är lätt att glömma när man är egensotare?
Fyll på med erfarenheter.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Egensotnings tips.

Inlägg av nissetib »

Självklart måste man ansöka om egensotning. Jag antar att det fortfarande skall genomgås en utbildning för det.
Ett bra tips där va ju att man bara får sota sin egen bostad, ej grannens eller någon annan man känner.

När jag gick så fick man en hel del tips. Bla var man väljer att köpa in sina egna sotningsverktyg. Rekommendationen var att köpa på tex sotarverktyg.se Där får man också hjälp att välja rätt prylar.

Fler tips, man skall ju använda sig av en sotningsjournal också. Då kan ju både Du och sotaren gå igenom den när han kommer och gör brandskyddskontroll.

Jag har en viska som är liiite för stor för kanalerna. När jag sotar bägge kanalerna så märkte jag ju att det blev ett mycket mer sot än när sotaren sotade. Håller på längre än sotaren. Jag har en öppenspis med en insats i. Den får jag tejpa luckorna på annars blir det rätt så svart i våran gillestuga.

Vidare, om man nu inte innan har, så är det ju bra att man tittar över säkerheten när man skall upp på taket. Är inte roligt att ramla ned. Min hustru säger att hon alltid måste vara hemma om jag skall upp på taket.

Sotningsfritser brukar stå på hemkommunens sida. Tex har nu intervallet gått ned till 1 ggr/år. Tidigare har det varit 2ggr/år. Det är ju viktigt att följa dom reglerna annars riskerar man bli av med sitt tilstånd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Egensotnings tips.

Inlägg av rod02 »

Om jag vore egensotare, så blev det nog oftare. Jämfört med pannsotningen. Känns 2-4 ggr/år som en baggis. Kanske mindre fejande/gång.

Har du någon praktisk beskrivning av hur man gör uppe på skorstenen?
Släpper ner en bit och upp igen? Hur många ggr? Eller hela vägen ner, och sen upp? En eller lera ggr?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Egensotnings tips.

Inlägg av nissetib »

Jag brukar släppa ned så långt det går. Ibland så stannar viskan en bit ned och då gör man ett litet ryckande så lodet åker upp en liten bit för att sedan dra med sig viskan ned. Jag brukar dra en 3-5 gånger. Fler gånger än sotaren iaf. Även om det är överkurs så känns det bättre att dra fler gånger.
Huvudsaken är ju att viskan tar, sen om man drar fler gånger eller på olika sätt spelar ingen större roll.

Viktigt att poängtera är ju att man köper grejor av bra kvalite. Man vill ju inte att tex repet går av och allt hamnar i botten av skorstenen. Man bör hålla sig ifrån lågprisvaruhusens sotningsverktyg.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Egensotnings tips.

Inlägg av rod02 »

För att kolla när repet når botten, kan man köra utan viskan. En gång.
När man valt antalet ggr lite lågt. Så kan man rensa nere. Och sen en vända till. Så ser man om det blir fler vändor.
Jag skulle nog välja lite färre vändor med viskan, och tätare intervall.
Gör man det själv så kan man vara lite omständig.

OBS jag är helt grön på detta. Och diskuterar bara treorier.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar