Pelletspanna med integrerad brännare.

Skriv svar
sten
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 08 maj, 2011 12:14

Pelletspanna med integrerad brännare.

Inlägg av sten »

Hej !!

Jag har funderingar på ny pelletspanna. Vad är för och nackdelar med pelletspanna som har integrerad brännare ?
Tex CTC ecoflex.

Om jag vill betala för kvalité, vilken panna och brännare ska man då ha ?
HP IVT airx 409
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletspanna med integrerad brännare.

Inlägg av Icecap »

Integrerat betyder oftast "kan inte använda annan brännare" vilket betyder att brännaren ska vara riktigt bra - och att pannan kanske inte är det eller vice versa.

För mig är det lite som att välja fjärrvärme där ett krav (iaf. här i staden) är att man INTE får ha någon annan värmekälla inkopplad, inte ens i reserv. Är fjärrvärmen dyrast - kan du inte göra annat än att betala.

Nu påstår jag inte att brännaren och/eller pannan är dålig men man blir ju effektivt förhindrad i att välja den bästa panna och kombinera med den bästa brännaren - om inte den integrerade lösningen verkligen är den bästa i båda delar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Pelletspanna med integrerad brännare.

Inlägg av brattne »

i ecoflexfallet är integreringen inte annat än att det sitter ett skydd framför brännaren så den inte syns.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletspanna med integrerad brännare.

Inlägg av nyman »

Ecoflex kan man också köpa utan brännare, då heter den Easyflex.
https://ctc.se/produkter/pelletspannor/ctc-easyflex
Har själv gjort en fästplatta till en Eurofire till ecoflexen. Så kan köra Eurofire om den ordinarie brännaren stannar.
Tror samma gäller för Ariterm Biomatic också att det går att använda andra brännare.
Ulmapannan har ett runt hål för brännaren direkt i pannkroppen som passar exakt kring ulmabrännarens runda rör.

Största skillnaden mot modern brännare typ Janfire NH, Nibe PB20 och Biobjörn i vilken panna som helst är att man får inställningsmenyn i lagom höjd på pannan och dessutom kan se sådant som utetemperatur och framledningstemperatur då shuntstyrningen också är integrerad i menyn.

Fördelen med integrerad brännare av den här typen är att man får en brännare som passar till pannan. Var mycket falsk marknadsföring med det här i början. Värst var Värmebaronen som helt resolut i reklamen påstod att VikingBio var den ENDA brännaren som passade till små oljepannor. Det var snarare tvärt om.
Varför de flesta pelletsbrännartillverkare någon gång kring 2001-2002 bestämde sig för att deras då nya brännare skulle konstrueras för 20 kW effekt är ett stort mysterium då de befintliga olje- och kombipannorna krävde en brännareffekt på högst 13-14 kW.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sandra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 jan, 2020 18:25

Re: Pelletspanna med integrerad brännare.

Inlägg av Sandra »

Jag hade kört på denna om det är 40kW effekt du vill ha, läste din signatur.
https://www.eta.co.at/en/products/produ ... -to-50-kw/
Kommer inte ihåg vilka det var här i Sverige som säljer dessa pannor.
Skriv svar