Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Skriv svar
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av mabo07 »

Jag har precis installerat en ny (begagnad) brännare i min gamla ved- och oljepanna. Plötsligt fungerar driftstermostaten till elpatronen på ett annat vis än den gjorde förut. Nu stänger brännaren av när panntemperaturen uppnått den temp som driftstermostaten är inställd på. Det vill säga, står den på 60 grader, stänger brännaren av när panntempen nått 60 grader.
Den förra brännaren stängde aldrig av sig oavsett vad jag hade ställt termostaten på.

Jag trodde termostaten var till för att ställa gradantal för när elpatronen ska gå igång. Har jag fel? Och hur vet man när elpatronen slår på?

Pannan är av märket TMV Compact 900 och brännaren är en Pellex PX21 från 2006. Den förra brännaren var en Pellx från 2001.
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar inte vara rätt inkopplad till pannan.
Termostaten för el ska bara kunna styra elpatronen.
Brännaren styrs av egen givare som placeras i ett dykrör i pannan.
Enklast kopplas pelletsbrännaren in på samma plintar som var avsedda för oljebrännare, så får man med överhettningsskyddet i slingan. Oljetermostaten ställs på max för att inte störa driften.
Önskad panntemperatur ställs in på brännaren.
Ett elschema finns i manualen https://www.nibe.eu/assets/documents/10952/411956-3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av mabo07 »

Tack för svar! Hur vet man när elpatronen är igång? Och hur vet jag hur jag ska koppla?
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av mabo07 »

Tillägg: Splintarna på brännaren är kopplade på precis samma sätt som på den förra brännaren jag hade. Jag fattar inte varför plötsligt driftstermostaten styr brännaren. Det hände som sagt inte med den förra brännaren. Jag kör förvisso på den gamla brännarens temp.givare. Kan det ha någon betydelse?
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ingen indikering när elpatronen är i drift.

Är det rätt kopplat skall inte eltermostaten kunna påverka brännaren.
Du får väl ta hem en elektriker som kan jämföra inkopplingen med elschemat.

Skall inte ha någon betydelse vilken givare brännaren styrs av såvida den inte är trasig. Kan avgöras genom motståndsmätning med multimeter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av mabo07 »

Himla märkligt att det funkade med den förra brännaren. Ja, jag får väl ha hem nån kunnig.
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
mabo07
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 21:09

Re: Hur funkar driftstermostaten (el) i pannan?

Inlägg av mabo07 »

Problemet löst. Det var en propp som gått vilket resulterade i att elen tog en omväg.
KMP PX21 (2006) i kombo med TMV Compact 900
Skriv svar