Ny på pellets

Skriv svar
Izsez
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb, 2019 14:06

Ny på pellets

Inlägg av Izsez »

Halloj!

Hyr ett hus som just nu eldas med ved.
Sitter en albin panna 425, mer än så kan jag inte säga om den!

Vi har blivit frågade av hyresvärden när vi flyttade in om att installera pelletsbrännare, vilket vi så sa nej till men nu har vi valt att sätta in brännaren pga tidsbrist med vedklyvningen.

Vi fick då hit en bequem 20, kan inte svara på ålder men den syns på bild.
Ska beställa en dockningsplåt och packning till det hela i veckan.

Frågan är nu, vart tempgivaren vi fick med ska sitta på pannan, och ser det ut som vi behöver installera något mer? Eller är det bara tuta å köra och ta hit någon som ställer in den någorlunda?

Länk till bilder på pannan och delarna. http://imgur.com/gallery/bLosxVF

Det svarta instrumentet har jag läst till mig är regler/styrenhet till värmesystemet. Men det har vi en ny.

Mvh
Albin special 425
BeQuem 20

Götene
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny på pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Är tveksam om den brännaren är lämplig i Albinpannan. Ser en risk att lågan slår i plåten i eldstadstaket. Det skall vara minimum 150 mm mellan brännkoppens överkant och plåt. Borde nog vara en framåtbrinnande brännare.

Överhettningsskyddet bild 3 skall elektriskt kopplas in i brännarens elmatning och placeras i en anslutning i pannans överdel. Se elschema i manualen http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 0v0821.pdf
Enligt bild 1 är alla uttag upptagna, men du får väl offra dragregulatorn uppe till höger i pannfronten och sätta överhettningsskyddet där.

Brännarens temperaturgivare som styr start och stopp ska helst sitta i ett dykrör men kan också limmas mot pannplåten under isoleringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Izsez
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb, 2019 14:06

Re: Ny på pellets

Inlägg av Izsez »

Dragregulatorn är kaputt ändå, så den försvinner.

Vilken betydelse har 15cm? Skador på panna eller ineffektivitet?

"dykrör men kan också limmas mot pannplåten under isoleringen"
Du får ursäkta min okunskap, ska dykröret sitta i vedpannan eller tanken?
Eller om man nu skulle limma, lite samma fråga som ovan..
Albin special 425
BeQuem 20

Götene
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny på pellets

Inlägg av Stegatorparn »

När lågan slår i plåten kyls den och förbränningen blir ofullständig. Motmedlet är i så fall att sänka effekten så lågan blir kortare.

Brännargivaren sätter du i mitten av acktanken. Där finns i regel ett dykrör med termometer som du kan använda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Izsez
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb, 2019 14:06

Re: Ny på pellets

Inlägg av Izsez »

Okej, förstår! Antar att det tar längre tid då för systemet att bli varmt? Det skulle funka att ha så tills man hittar en annan förbrännare?

Yes sitter 2 termometrar nu, dock inte riktigt i mitten men får ta bort isoleringen och titta eller byta ut den nedersta antar jag då den översta stiger i temp snabbast.

Ska i vilket fall höra mig för med hyresvärden om det går att ordna en framåtbrinnande.
Albin special 425
BeQuem 20

Götene
Skriv svar