Självdragspannor?

Skriv svar
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Självdragspannor?

Inlägg av Britt »

Veda CPK 30eller 40. Ska med kylslinga kunna eldas med ved också. Någon med erfarenhet av en sådan eller annan kombo med självdrag

Har ett 1och 1/2plan med källare byggt - 52. Kombipanna ved olja el från början. Ingen akkutank. Oljan var bytt mot pelletsbrännare när jag köpte huset och nu har den gamka Albin börjat läka radiatorvatten.

Vill kunna elda även när det är strömavbrott eller en fas går när det är - 42och bilen vägrar starta och fassäkringarna är slut.. Inte ofta det händer men när det gör det...

Pannan jag hade bestämt mig för går bort pga att den har fläkt, tack för påpekandet Nyman, tur jag inte beställt den

Sonen med grävmaskin anser jag ska hålla ut tills det är mildare så gräver vi upp och gör en ingång direkt till pannrummet så blir det lättare även med pellets och vedintag senare också. Tant blir ju inte yngre.
Och då är inte pannans mått lika avgörande när den intd måste ner genom den trånga trappen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Självdragspannor?

Inlägg av nyman »

Veda 30. 90 liter. Är det värt att skaffa en dyr acktank och laddstyrningsutrustning bara för att elda någon gång när strömmen försvinner?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Re: Självdragspannor?

Inlägg av Britt »

Är öppen för förslag. Värmepump och bergvärme går bort.
Luftar element och fyller på vatten flera ggr i veckan.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Självdragspannor?

Inlägg av nyman »

Du skulle ju ha elfri vedeldning. Då kan du ju inte välja pannor med liten vattenmängd som kräver att vattnet pumpas runt till en stor acktank med en elektrisk pump. Glöm moderna vedpannor som är laddpannor utan varmvattenberedning och inrikta dig mer på pelletspannor med möjlighet att nödelda med ved.
CTC V25 kan nog nödeldas under uppsikt så att den inte kokar då den har 265 liter vatten. Effektivare än albinpannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Självdragspannor?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu vet jag inte hur återkommande problemen med elavbrott är, men en lösning som många har anammat är ju att skaffa ett litet bensindrivet elverk, som kan hålla igång pannans funktioner, cirkulationspump etc.

Idén med en direkt ingång till pannrummet verkar väl toppen. Har man så lätt tillgång till en grävare bör det ju kunna genomföras till en rimlig kostnad.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Självdragspannor?

Inlägg av Stegatorparn »

Såhär löste jag problemet när pannan byttes 1994.

Valde en självdrags vedpanna från Värmebaronen Combimax samt en 500 liters ackumulatortank med varmvattenslinga och elpatron.
Från början hade jag en oljebrännare i pannan som senare byttes till en pelletsbrännare.

Rörsystemet utformades så att självcirkulation var möjlig vid strömavbrott. Shuntventil och laddomat försågs med förbigångsledningar med ventiler som kan öppnas i nödläge. Varmt vatten går ut till radiatorerna med självcirkulation. Inte optimalt men funkar. Jag har provat.

Köpte ett litet elverk som ger ren ström för 5 år sedan som kan försörja brännare, cirkulationspumpar och shuntstyrning vid strömavbrott.

Fördelar: Flexibel uppvärmning med pellets, el eller ved.
Nackdelar: Något sämre totalverkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Självdragspannor?

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt vald bra panna och brännare och ett el-verk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Re: Självdragspannor?

Inlägg av Britt »

Jag har Px22 som nu sitter på gamle Albin. Så vill helst ha en panna som den funkar med.
Hassan608
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 mar, 2019 12:28

Re: Självdragspannor?

Inlägg av Hassan608 »

hej, har en veda panna eldar mest pellets men ibland ved ,kan köra både akk pump samt cirkulationspump vid ström avbrott finns omformare 12v till 220v och det har fungerat hur bra som helst
Skriv svar