Irriterande fel - med orsak

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Irriterande fel - med orsak

Inlägg av Icecap »

Ja, hur ska man beskriva de?

Jag fick hem en ny laddning pellets och pga. sjukdom + spräck tand hann jag bara fylla på brännaren.

Jag kör brännaren på 7kW om det räcker (ute temp > -2°C) men just i detta läge är det ±noll så brännaren kör mer eller mindre konstant - som planlagt.

Men då jag inte hann justera brännaren hände det ett par gångar att den fylldes upp och stängdes ner pga. överhettning i fallröret.
Kom först fram till att det kunde vara skorstenen som behövdes dras igenom - så det gjorde jag. Ingen skillnad.

Så kom jag på (i feberdimmorna) att det kunde vara densiteten på pelletsen som var högre - så jag ställde upp den i brännaren. Och nu rullar det på som det ska, ska bara finjustera inställningen via spik-metoden.

Vad som sker är att det doseras en aning för mycket pellets i förhållande till luften, därmed byggs det låååångsamt upp ett överskott av pellets som - om man som jag - har låååång drifttid per bränning till slut fyller brännkoppen och brännaren rapar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Irriterande fel - med orsak

Inlägg av AndersAA »

Märkligt fel. Hur såg det ut i pannan? Mängder av sot antar jag.
Har inte du reglering på matningen?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Irriterande fel - med orsak

Inlägg av Icecap »

Faktisk var det bara en aning mer sot än vanligt.
Min lambda-styrning strök med då jag fick vattenskada i huset
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Irriterande fel - med orsak

Inlägg av Honda »

Aha, jag tänkte fråga varför inte lambdastyrningen tog hand om det... Tråkigt med vattenskada, hoppas det inte är alltför allvarligt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar