Rökgastemperaturgivare

Skriv svar
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Rökgastemperaturgivare

Inlägg av Weyland »

Lite funderingar kring rökgastempgivare, har en Molex BQ-givare i pannan som visar för låga siffror och är antagligen på väg att ge upp. Jag funderar på alternativ till att köpa en ny eftersom den ändå inte är tillförlitlig om man låter den sitta i rökröret hela tiden (samlar med tiden på sig sot och mätvärdet blir fel).

Vilken är er erfarenhet av pannans givare för rökgastemperatur, använder ni den bara ibland? Och vilka alternativ kör ni med? Jag provade en digital stektermometer men den ger tydligen alltför höga värden.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av AndersAA »

Jag har en pt1000 givare men det finns många typer som fungerar. Oavsett typ är det viktigaste som du redan var inne på att den måste göras ren ofta. Min erfarenhet är att ca 2 dagars användande i rökkanalen efter rengöring kan ge 5C lägre mätvärden.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av lennart wiklund »

Har själv köpt ett antal rökgastermometrar genom åren,min uppfattning är att dessa är ren dynga!! Varenda en visar eller har visat allt från 10-30 grader fel. Har kollat dom jag köpt i kokande vatten! Finns det någon termometer av insticksomedell som överhuvudtaget fungerar och visar rätt?? Att man inte skall ha dom i rökröret för jämnan det vet jag,det brukar knäcka dom ganska fort. Brukar bara stoppa in dom för att kolla när det är dags att sota,så av denna anledning är dom inte sönderbrända.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Behöver de visa så exakt rätt då?

Jag har haft samma termometrar https://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kg ... ter/34-641 i både pannans rökgaskanal, som braskaminens rökrör.
Och där sitter de konstant (rengörs när sotaren är här) och har så gjort i 15 år..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av AndersAA »

Det är ju bra om de visar rätt när man ska beräkna verkningsgraden. Mäter man bara för att veta när det dags att sota så duger väl det med ganska stor onogranhet, då är dwt ju bara ökningen av temperaturen som är intressant.
Jag anser att någon form av elektroniska givare typp pt100 , pt1000 eller typ k är nogrannare än bimetall termometrar.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av Weyland »

AndersAA skrev: tis 05 feb, 2019 23:43 Det är ju bra om de visar rätt när man ska beräkna verkningsgraden.
Hur räknar du ut verkningsgraden med hjälp av rökgastemperaturen?
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av Weyland »

Någon som provat bygga sin egen pt1000/molex-termometer?
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av Vicke912 »

Går väl utmärkt med pannans inbyggda givare. Kan man mäta en gång med en annan termometer så vet man hur mycket fel den visar.
Digitala stektermometrar utan signaler som börjar pipa när det går över 85 grader finns inte i någon vanlig affär numera.
Den som tog sig för att importera vettiga digitaltermometrar som klarar upp till 300 grader skulle sälja en hel del.
Bättre lägga tid och intresse på att justera in brännaren bra.
Nibe City. Eurofire
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av André »

Weyland skrev: ons 06 feb, 2019 09:47
AndersAA skrev: tis 05 feb, 2019 23:43 Det är ju bra om de visar rätt när man ska beräkna verkningsgraden.
Hur räknar du ut verkningsgraden med hjälp av rökgastemperaturen?

Bla rökgastempen man måste veta för att få fram verkningsgrad, finns formlerna om man googlar :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rökgastemperaturgivare

Inlägg av AndersAA »

Skriv in ordet 'förbränningsverkningsgrad' i Google så hittar du en sida där du lägger in rögastemp och co2 så räknas effektiviteten ut.
Lycka till.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar