Vatten-läckage CTC-ecoflex

Skriv svar
Benjamin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 14:27

Vatten-läckage CTC-ecoflex

Inlägg av Benjamin »

Hej! Upptäckte idag vid ursotning av pannan (CTC-ecoflex) att det droppade vatten uppifrån pannan. Efter att jag tog skydden så kunde jag lokalisera att vattenläckan kommer från denna kopplingen:

Bild

Bild

Jag funderar på om läckaget har uppstått för att pannan har blivit helt kall. Jag stängde nämligen av den igår kväll och på morgonen var den inte mer än 20 grader då elpatronen var avstängd.

Tror ni jag kan köra igång pannan igen utan risk? Behöver jag fylla på vatten någonstans först isåfall, som jag förstår så har pannan en mantel som rymmer 150 liter vatten och denna kopplingen är från det systemet? Jag antar att det är ett slutet system, isåfall hur fyller man på vatten i det systemet och hur vet jag hur mycket vatten som finns i det? Hur man fyller på till själva radiator-systemet vet jag, men antar att det inte är samma?

Tacksam för snabba svar :)

Hmm bilderna verkar inte fungera kanske dessa gör det?
https://drive.google.com/open?id=1lpPBE ... BwKwhJgK8n
https://drive.google.com/open?id=1u1A0Y ... _B3CU6j6KS
Benjamin
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 dec, 2018 14:27

Re: Vatten-läckage CTC-ecoflex

Inlägg av Benjamin »

Hittade i manualen nu att varmvattnet i manteln blandas med det från radiator-systemet. Så jag testar att fylla på lite och kör igång pannan. Får försöka fixa det efter jul-ledigheten och hålla ett öga på läckaget..

"Värmen till radiatorsystemet går via en motoriserad
shuntventil av fyrvägstyp. I shuntventilen blandas pannoch returvattnet så att rätt och jämn temperatur når dina
radiatorer.
"
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vatten-läckage CTC-ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Har du testat att dra åt muttern med en rörtång eller skiftnyckel?
Det händer ibland att det blir små läckage när pannan kallnat och materialet krymper.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vatten-läckage CTC-ecoflex

Inlägg av nyman »

Läker det från ventilens rörkopplingar har du tur. Då borde det räcka med en åtdragning.
Sämre är det om tätningen till ventilens axel läker.
Båda mina ventiler droppade från axlarna. Det är trångt och själva ventilerna sitter hårt i pannan. Halvmeter lång rörtång räcker inte. Bytte vänster ventil efter att ha tappat ur vatten från pannan till den nivån. Som tur var hade jag satt ventiler på värmeledningarna.
Högra ventilen fixade jag axelns droppande med silikontätning, o-ring, brickor och en mutter på axeln som pressade ihop tätningen. Ventilen går inte att vrida på men spelar ingen roll.
Vrid inte på den vänstra ventilen som ser ut att fungera för kvaliteten är urusel. Högra ventilens axel går att täta med fusk.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar