Janfire Flex A eller Janfire NH

Skriv svar
AVE
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 nov, 2018 18:35

Janfire Flex A eller Janfire NH

Inlägg av AVE »

Vi har under mer än 10 år haft en Flex A, tror vi köpte den 2007, den har gett oss några svåra stunder där allt känts mörkt. När den sedan fungerar så bryr man ju sig inte så mkt. Den blev för tre vintrar sedan uppdaterad med ny styrbox som dock inte riktigt tyckte om vår gamla panna och det drag som fanns runtomkring. Vi fick boxen modifierad så att den inte gick ner i underhållsläge, det var det som var problemet. Därefter har allt gått bra fram tills nu. Jag har läst massor av inlägg här om problem, känner igen dom flesta. Idag har vi fått låna en box (det gjorde vi den vintern för tre år sedan också) Då vi nog inte kommer att bo kvar i det här huset mer än max 10 år funderar vi nu på att köpa en ny brännare, men frågan är vad skulle ni rekommendera? En ny Flex A eller en NH? Vi är inte kunniga och behöver en del hjälp, trots att under åren man lärt sig lösa problem genom att "bo i pannrummet", dock kan vi inte ge oss in på elektronik, det har vi ingen kunskap i. Tacksam för förslag och ev tankar.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire Flex A eller Janfire NH

Inlägg av Psycho Dave »

Jag hade en Flex A som funkade ganska bra, bara lite småproblem. Men när jag hittade en begagnad panna med en NH (Integral) för en billig slant så tvekade jag inte utan slog till direkt. Kan säga att jag ångrar det inte en sekund, det går inte att jämföra helt enkelt, den fungerar mycket bättre.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Janfire Flex A eller Janfire NH

Inlägg av nyman »

Janfire NH alla gånger. Priset har ju sjunkit ned till nästan samma nivå som vad en fjuttig rörbrännare med tryckluft kostar.
Tidigare var NH en dyr lyxbrännare. Skruven har du redan.
Fungerande brännare som saknar uraskning kan du köpa på Blocket för 3000-4000 så varför slänga bort pengar på en ny gammaldags brännare som saknar uraskning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar