Brännare stannar efter 2 dagar. Mkt aska.

Skriv svar
MoonPrince
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 nov, 2018 13:17

Brännare stannar efter 2 dagar. Mkt aska.

Inlägg av MoonPrince »

Hej! Ny här på forumet, började googla på problem och hittade hit. Har sedan några veckor tillbaka börjat massa aska i rostret som jag inte haft förut. Detta resulterar i driftstopp varannan dag om jag inte askar ur typ varje dag. (Brännaren är en Nymo 300)

Såhär ser det ut efter att ha kört bara en dag:
https://www.dropbox.com/sh/9ao4g5tfo6kh ... MMAga?dl=0
Det är 3 olika bilder från olika tillfällen, och ser det inte förjävligt ut?

Jag tror det började uppstå vid en ny bulkleverans av pellets. Jag har kört samma leverantör och storlek som tidigare. Jag ringde installatören och han var här 30min och ställde in med hjälp av instrument. Sen fakturerades man 1500kr och problemet kvarstod.... Ringde han igen och han började snacka om att byta ut komponenter en efter en. Jag är inte så sugen.

Jag funderar på att testa köpa påsar från någon annan leverantör och se om det blir någon skillnad.

- Kan det vara pelletsen som är kass eller är det är det någon komponent som börjar blir kass?
- Någon som har tips på inställningar att testa? Som typ öka/minska luft? Öka/minska paustid?

Hoppas på hjälp!
Mvh
Brännare: Nymo 300
Panna: Extuna F40
Pellets: BioNorr 6mm
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännare stannar efter 2 dagar. Mkt aska.

Inlägg av nyman »

Har du fått brännaren injusterad är det konstigt att problemet fortsätter. Sitter alla lameller kvar i rostret eller har någon ramlat bort? Har fortfarande en Nymo200 liggande. När jag körde den gick den över en vecka utan problem mer för mycket aska.

Har du ändrat på skruven så pellets faller ned snabbare eller långsammare i brännaren?
Brännaren är gjord för 8 mm pellets. Kan det vara 6 mm som packar för tätt på rostret så luften inte kommer åt underifrån?
Om brännaren fungerade när installatören var där förstår jag inte vilka komponenter han tänkte byta?

Har du Byggmax i närheten kan du väl köpa några påsar och prova om du har ett mellanförråd och inte matar in direkt från bulk.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar