Jordfelsbytare löser ut

Skriv svar
kung_yoda
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 02 feb, 2017 20:04

Jordfelsbytare löser ut

Inlägg av kung_yoda »

Hej!

Jag har ett problem som uppstått idag.
Helt plötsligt löser jordfelsbrytaren ut. Jag slår igång den igen men efter en stund slår den ut igen.
Jag testar att slå av strömmen till pannan och brännare (Viking Bio brännare kopplad till CTC Pionjär), slår på jordfelsbrytaren igen och allt är frid och fröjd i huset....tills jag kopplar igång pannan igen. Då tar det cirka 1 minut, sen löser jordfelsbrytaren ut igen.

Jag testar mig fram lite men som det verkar så är det så fort jag slår igång pannan så löser jordfelsbrytaren ut.

Har hört ngt om att det kan vara tändelementet i brännaren som är kasst/trasigt.

Jag är helt novis på detta ämne och undrar därför om ngn känner igen problemet och vet vad det skulle kunna vara?

Tacksam för svar.
BobbanG22
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 nov, 2018 20:05

Re: Jordfelsbytare löser ut

Inlägg av BobbanG22 »

Grannen hade samma problem och det var tändelementet...
kung_yoda
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 02 feb, 2017 20:04

Re: Jordfelsbytare löser ut

Inlägg av kung_yoda »

Tack så mkt för återkopplingen.

Kan man se på tändelementet om det är sönder?
Jag vet inte hur man bifogar bild här, kan gärna visa annars.
Är som sagt novis på ämnet.

Det finns en SVARA knapp använd den vid svar rakt under det inlägg som avses och inte citera knappen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om alla använder Citering i tid och otid. Citering borttagen. / Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Jordfelsbytare löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Det går inte att se med blotta ögat om tändelementet är sönder.
Man måste kontrollmäta motståndet med ett universalinstrument, dels värmeslingans resistans, dels om det föreligger kortslutning mot höljet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jordfelsbytare löser ut

Inlägg av Icecap »

Viktigt är att om brännaren har stått still hela sommarn kan elementet ha sugit till sig fukt och behöver torkas ut då fukt ledar ström.

Det sker vid att man antingen kopplar brännaren förbi jordfelsbrytaren (OBS: ÖVERVAKA HELA TIDEN!) eller plockar ut elementet och lägger det i ugnen vid 120°C i 2-4 timmar.

Men om brännaren har varit i aktion ett tag (minst 4 eldningar) och detta fel "plötsligt" uppstår är det en avledning mellan värmetråden och höljet = dags att byta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar