Sent svar men du har kopplat rätt.phraggel skrev:Hej igen,
Kopplade om så jag styr på temperaturen i tanktoppen, det verkar fungera att köra med tankdiff.
Ska bli spännande när jag kommer hem från jobbet ikväll och se hur mkt pellets som gått senaste dygnet, om det nu blivit någon minskning.
Det verkar däremot som att jag kommer behöva skaffa en rökgastermostat ändå för Laddomaten började skicka in lite kallare vatten när eldningen var klar så skiktningen blev konstig (hade 75 grader i tanktopp och 80 på mittgivaren en kvart efter eldning och det känns ju lite konstigt).
Jag har faktiskt ingen aning varför min anläggning både har laddomat och en laddpump vid tanken. Tankens laddpump skulle jag ju kunna styra så att den aldrig går om laddomaten kör (eller ställa så att den bara går om det finns risk för kokning i pannan). Då undviker jag, antar jag, att skicka kallt vatten rätt in i pannbotten utan låter laddomaten sköta det istället... En rökgastermostat går ju inte på många hundra har jag sett så det får bli en sån.
Tempgivaren en 30-40 cm från toppen sen ju högre börvärde du väljer ju mer kommer tanken laddas, när du inte har nån hjälp av solen kan det va idé kanske att ladda hela tanken full? För att ladda bara i toppen sommarmånaderna el då solen ger nått och då ställa ner börvärdet.
När du kör tankdiff kan det va värt att köra så stor diff som möjligt, typ 45-80 kör jag samt stänga av underhållsglöden, gör brännare mer än 3 kallstarter/dygn vinner man inget på att köra kallstart.
Om slussen är tät och fräsch kan du öka underhållstiden till 90 minuter, blir inte många ggr/dygn den då pytsar in sina 55-60 gram pellets för att hålla glöden vid liv.
Ang dubbla pumpar kan ha att göra med kulvertlängden, har för mej att laddomat 21 klarar max 6 meter