Svart tjära i tuberna

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Svart tjära i tuberna

Inlägg av lennart wiklund »

Har nu kört min Viking bio 20 i min vedolux cu ett tag,brännaren tuffar på och det funkar rätt skapligt,inga driftstopp. Men ser att det blir svart tjära i tuberna,lite kladdigt,inte bra alls. Kör brännaren i lågeffetläget. Har mätt upp och vägt matningen nu i eftermiddag. Under exakt sex minuter så spottar den ur sig 337gram pelletar,så detta må ju vara ok. Matningen står då exakt klockan 12. Fläkten står på kl 10 ungefär,tycker lågan ser bra ut,askan åt det bruna hållet,inte grå. Kan jag möjligtvis köra med för lite fläkt?? Eller klara inte pannan av låggefetläget,vill den högre effekt och gå hetare för att inte bilda denna tjära? Sliter fortfarande med låg rökgastemp,ca 100-120c i slutfasen av eldningen. OBS jag har ingen motdragslucka monterad,samt inga turbulatorer kvar heller i tuberna.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av Stegatorparn »

Det är bekymmersamt att du inte har en motdragslucka när din skorsten torde vara närmare 10 m hög, vilket ger ett kraftigt drag. Det ställer krav på att luckor är täta, speciellt dragluckan i nedersta askluckan som tätar metall mot metall. En liten sträng med latexfog kan göra underverk.
Kedjan från dragregulatorn är naturligtvis bortkopplad.
Vad får du för färg på eldstadsväggarna?
Testa med hög effekt om inte tjäran försvinner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av lennart wiklund »

Jo,förstår detta med motdragslucka..... dragluckan(den lilla) är rejält tätat med silvertejp. För väl prova att ev öka fläkten lite,hjälper ej detta så får jag prova högeffektläget! Gott nytt år på dej torparn!!
Jo,eldstadsväggarna går nu i ljusgrått
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av Stegatorparn »

Ljusgrå eldstadsväggar innebär tillräckligt med luft, kanske lite för mycket.
Tror nog mest på högeffektläget.

Gott Nytt År på er alla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av hala »

Hej
Körde en Eurofire i en CTC 265 och fick samma problem med blank tjära i samtliga tuber efter bara någon vecka. Experimenterade med draglucka, fläkt och effekt. Inget hjälpte. Jag hade inget tjuvdrag i någon lucka. Fick ett tips via forumet att problemet förmodligen var pellets som for in i pannan och låg där och pyrde. Kollade i pannan och där låg mängder av delvis oförbränd pellets. Har nu köpt en pelletsbroms som skall hänga i fallschaktet samt fick även tipset att försöka åstadkomma S-form på matarslangen som skall bromsa pelletsen. Såg aldrig någon rök komma ur skorstenen så jag antog att brännaren gick hyfsat rent med grå aska. Kör för närvarande en ULMA Basic som inte ger dessa problem men tänker ge Eorfire:n en chans till.

Hazze
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av enström »

Ha ha! Bra försök där med ctc265 och tuberna. Kan det vara en ulmasäljare? Knappast.

Till problemet med tjäran i tuberna. Min analys.

1. VikingBio har eldats på en låg effekt. Som de flesta rörbrännare strömmar det en kall luftström direkt från fläkten runt brännarrörets utsida, alltså mellan yttre och inre brännarrör. Detta leder till en ogynnsam nedkylning av inre brännarröret. Detta i kombination med den sänkta effekten medför att de tyngsta fraktionerna av brandgasen inte fullt bränns upp utan en del följer med in i pannans tuber.
De danska brännarna från NBE har till och med en keramiksten monterad i brännarrummets överdel för att motverka brännarhusets nedkylning av brandgasen.

2. Själva pannan eldas med för låg effekt och dessutom utan turbulatorer i tuberna. Detta leder till lamellär strömning i tuberna. Den rökgas som hamnar i mitten på tuben passerar tuben utan att avkylas särskilt mycket och kommer inte i kontakt med tubens väggar (oekonomiskt). Den rökgas som passerar tuben i skiktningen närmast tubens vägg avkyls däremot mycket och tungfraktionen (tjäran) fälls ut mot tubens vägg.

Åtgärder för att undvika tjära i tuberna.
Elda brännaren på högsta effekt 20 kW eller ändå bättre skaffa en 30 kW brännare som blir mer anpassad för pannan.
Sätt i alla turbulatorer i pannan för att få bra eldningsekonomi.

God fortsättning Lennart!
Focus Nova med Eurofire
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av lennart wiklund »

Kan ligga nåt i vad Hala skriver,tyvärr spottar brännaren ur sig oförbränd pellets,trots att jag monterat svängplåten(läppen) som saknades i brännaren. Ser ju att det ligger en hel del oförbrända pelletar i pannan. Har ändrat lite nu med luften och provat bromsat pellarnas framfart ner till rostret,kör några dagar och håller koll,annars får det bli högeffektläget,troligtvis kommer jag inte att kunna köra med mer än två tre retardrar i tuberna även om jag kör högläget
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av hala »

Nej Lennart jag är ingen ULMA- säljare och tillåter mig att ha en följdfråga. Jag förstår ditt resonemang med hög effekt och turbulatorer som är avsedda att "suga" ut mer värme ur rökgaserna. Här måste dock finnas en brytpunkt när man riskerar att överföra problemet till skorstenen i stället. Utveckla gärna resonemanget.
Har även förr kört Roslagsbrännaren som inte hade benägenhet att kasta in pellets och gav inga tjärproblem hos mig. De samlade iakttagelserna bör inte vara oviktiga.

Hazze
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av lange02 »

Jag har en ctc 265 och kan inte hitta några tuber i den. En stor plåtlåda med en mindre mellanvägg bara.

Hoppas det blir bra med tjäran. Men brännarn är ju ny. Ska den spotta ut glödande pellets ändå?

Stoppa in några retardrar och låta en del hål vara öppna blir inte bra.
Där retardrar saknas rusar värmen ut rätt så obehindrat ut i skorstenen och bara där retardrar finns kommer en mindre del av röken lämna värme som det är tänkt. Blir ett dyrt sätt att få upp värmen i skorstenen på det sättet.

Alla retardrar i, brännareffekt som avpassas så att röken då blir lagom varm för skorstenen ger korta gångtider, lagom röktemp och minsta möjliga utsläpp av värme till kajorna.

I min gamla panna blir det tvärsom. Låg effekt för att inte bränna sönder skorstenen. Lååånga gångtider som släpper ut massor av värme till kajorna.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av hala »

Tack lange02 för att du uppmärksammade mig på min felskrivning. Pannan är en CTC V25. Ber om ursäkt för min fadäs.

Hazze
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av lennart wiklund »

Så ställde jag om brännaren i högeffektläget iförrgår,börjar se lite bättre ut i tuberna. Även rökgastempen får jag nu upp i 140-150grader i slutet av eldning. Stegatorparn,hur många gram ska den mata på 6minuter i högeffektläget? Tyvärr går ju inte fläkten justera där,varför??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av Stegatorparn »

Fläkten har ett fast läge i högeffekt och varför den är konstruerad så vet jag inte. Kan vara för att förenkla styrprogrammet. Man kan bara spekulera.
Eftersom det inte går att justera fläkten, går det inte heller att ställa in en bestämd mängd pellets beroende på att fläktens kapacitet är okänd och individuell för varje brännare. Man får helt enkelt justera pelletsmatningen tills sotets färg på eldstadens väggar har den mellangrå färgen som man önskar.
Först därefter kan det vara idé att mäta upp pelletsmatningen under 6 minuter och notera den.
Vid en ny pelletsleverans justeras matningen till samma vikt/6 min, så är injusteringen klar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Svart tjära i tuberna

Inlägg av lennart wiklund »

Tack torparn för bra och utförliga svar som alltid! Ok,kanske en ide å låna en sottalsmätare?

Då min panna är en omvänd förbränningspanna så tror jag att brännaren skulle göra sig bättre i nedre luckan! Då blåser den ju lågan ganska rätt in i tuberna,nackdelen är ju att det blirför trångt! Synd!

På så sättar min gamla Diompanna bättre,körde Jämt min janfire på 9kw,fullt tillräckligt och rökgaser på 150-160c ungefär. Men visst,jag ser ju att det går mindre pellets nu.....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar