Elda rapsolja

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Elda rapsolja

Inlägg av teufel »

Hej!

Jag har just nu ca 25 liter begagnad frityr-rapsolja som man skulle kunna göra något roligt med, t.ex. elda. :tongue:
Har en kombipanna som jag eldar ved i, och ibland ger jag veden en skvätt vanlig rapsolja för att lättare få fyr på den. Men kan man ställa ett plåtkärl på gallret och sätta eld på frityroljan - eller är det att be om problem att elda så mycket olja i en pellets/ved-panna? När vi flyttade in eldades det villaolja i den.
:bom:
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Elda rapsolja

Inlägg av Roli »

Skall du elda frityrolja skall det nog ske med en oljebrännare. Ställa in en "burk" med olja och tända på är nog inte att rekommendera....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda rapsolja

Inlägg av Eldvin »

Ta en burk med ett smalt rör ,typ bränslerör med en kran på.Sen leder du in röret i pannan och låter det sakta droppa i en burk eller nått.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Elda rapsolja

Inlägg av teufel »

Eldvin: Låter som att risken för "bakbrand" blir ganska stor genom den lösningen.
Lite som att spruta tändvätska på en tänd grill.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda rapsolja

Inlägg av rod02 »

Var det halm som gav ifrån sig elaka saker? Är rapsolja renare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Elda rapsolja

Inlägg av nissetib »

Vet inte om halm men däremot så elda havre är inte nyttigt om man inte har rätt utrustning. Vill minnas att det blev nån form av syra, typ saltsyra, som förstör murad skorsten.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Elda rapsolja

Inlägg av nissetib »

En bekant till mig eldar med frityrolja. Dock är den processad (renad i första hand) sedan kör han den i en allojlebrännare. Funkar bra men kan lukta lite utomhus.
Han processar inte själv utan nån bekant till honom som gör det. Men det skall likna som att framställa HVO dvs biodiesel.
Själv tankar jag biodiesel i jobbet och jämfört med vanlig diesel så luktar inte HVO nånting. Inte ens av avgaserna luktar det nåt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Elda rapsolja

Inlägg av nyman »

"Alloljebrännare" används väl bara av kriminella av den typ som eldar gummistövlar och bildäck i vedpannan och då i syfte att elda upp gammal motorolja.
Problemet med vegetabilisk olja som rapsolja och frityrolja är att den kleggar igen munstycket på en vanlig oljebrännare.
Jag funderade på en lösning med en bränslepump som slogs på i korta intervaller och genom ett kopparrör injicerade rapsolja direkt på rostret varje gång skruven matade fram.
I Altbergs EP18 brännaren blev det ändå bättre om man injicerade oljan mot internskruven(som går hela tiden) samtidigt som förrådsskruven matar fram sin dos.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Elda rapsolja

Inlägg av nissetib »

CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Elda rapsolja

Inlägg av teufel »

Stämmer att det inte är bra att elda havre. Har en bekant som fick eldningsförbud pga korroderad skorsten efter många års havreeldande. Googlade lite, och spannmål innehåller mycket svavel och syror som fälls ut.

Ska man elda spannmål bör man använda en ackumulatortank står det på flera länkar, och pannans tank bör aldrig vara lägre än 70 grader.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda rapsolja

Inlägg av Eldvin »

Röret mellan oljebehållare och skålen där oljan brinner håller ett såpass avstånd så värmen inte kan gå upp i burken som för övrigt måste ha lite höjd för att oljan ska få lite fart.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Elda rapsolja

Inlägg av micke_932 »

Det finns ju lösningar att köpa för att köra en oljebrännare på rapsolja, man startar brännaren på vanlig villaolja för att få upp den i rätt temperatur och sedan går man över till rapsolja (sitter lite ventiler och elektronik som sköter det), har för mig att det räckte med det, rapsoljan är ju lite tjockare så annars måste den förvärmas, men något i stil med: http://www.oilpress.com/oljebrannare.htm
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar