Lambda-sensor

jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Lambda-sensor

Inlägg av jumpingtiger »

Hur många här har klurat med tanken att använda en lambda-sensor av en gammal bil och kolla förbränningen med? Eller är det bara jag..? :bom:

Det är ju inget för nybörjaren, men det finns nog en del rävar här på forumet som gillar att pula nere i källaren :) Jag känner själv inte för att betala 4-5000 för en rökgasmätare, och sitter på en Kmp PX-21 i en Nibe City panna, så de mesta inställningarna sker godtyckligt.

I praktiken borde det inte vara så komplicerat. Även om jag inte kan bilel så verkar lambda-sonden ge en volt på mellan 0,2-0,8 där 0,45V är perfekt förbränning. Sen finns det flera olika varianter, men i praktiken så borde man kunna stoppa in den rökröret och och kolla med en vanlig volt-meter?
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Eldvin »

Då vill de ju till att pannan är tät! Om det läcker lite här och där i luckor så blir det ju fel.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Lambda-sensor

Inlägg av xdigger »

Sen är dom flesta lambda sönder gjorda för ett väldigt smalt område, syrehalt vid perfekt förbränning av bensin och trä är helt olik. Ta hem en installatör som kan justera in din anläggning istället.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Icecap »

Det fungerar utmärkt med lambda-sond. Men dom till bilar fungerar inte(!) då syrehalten ska vara en annan vid eldning med ved än med bensin. Det behövs en bredbandssensor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lambda-sensor

Inlägg av danei »

En vanlig bil landa är i princip digital med omslag vid lambda 1. Dvs fullständig förbränning, och inget syre i rökgaserna. Det går inte att uppnå med en normal pelletsbrännare. Man behöver en bredbands lambda för att det ska funka. De är inte lika billiga, och svårare att få vettiga värden ifrån.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Erik_73 »

Eldvin det är alltid viktigt att det inte finns tjuvluft oavsett om man använder en lamdasond eller mäter med ett rökgasinstrument

Icecap vad tror du att det skulle kosta att tillverka en O2 mätare som man kopplar en bredbandslamda till?...nått liknande som den Ekontroll har ifall du sett den dom säljer
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Icecap »

Det finns redan sådana bredbandslambda-grunkor att köpa inom bilvärlden. Har för mig att ha hört om priser nära 1500:-. Bredbandslambda används vid diesel och sprit (E85) och fungerar såklart vid bensin också.

Och det går ganska bra att styra med lambda om man ser till att otätheterna är de samma hela tiden. Då blir det ju ett offset från det verkligt önskat värde - men det fungerar ju också.

Varierar man effekt under eldningen ska man även se till att kunde kalibrera "lambda-målet" för varje effektsteg och sedan kanske interpolera mellan.

Och sedan det som kan vara svårt att förstå: man justerar INTE fläkten efter lambdavärdet! Man justerar doseringen. Pga. trögheten i systemet kan man inte få det till att fungera ordentligt med att justera fläkten så att lambdavärdet är konstant under en doseringscykel (ja, jag har testat!).

Men tar man ett medelvärde av t.ex. 3-4 doseringscyklar och en integrerande justering av doseringstiden fungerar det riktigt bra.

Ja, det tar ett tag att svänga in på rätt värde - men den kommer dit. Jag ser även i min loggning att den har en dygnsrytm, sannolikt pga. utetemperatur pga. dag/natt samt en årstidsrytm. På sommaren doserar min brännare 70% av vad den gör när kylan kommer, helt säkert beroende på minskning i draget.

Denna minskning under sommaren vet jag minst en pelletseldare som utför manuellt varefter överhettningen efter eldning försvann. hade det inte varit för min loggning av detta hade jag aldrig hittat det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Doc »

Kapar lite in i tråden. Har ett tag sneglat med lambda. Biomatiken har ju förberedd för det. Enligt manualen insignal 0-10. Ariterms pris lockar dock inte. Däremot ser priser bättre ut för de biltuningskit med bredbandslamda med tillhörande elektronik. Tyvärr har dessa en utgång 0-5V. Är inte så bevandrad i elekronik, är det svårt att "översätta"? Sonden på de bilder jag har sedd är samma som ariterms, är det värt att prova?
PS Ariterm verkar reglera fläkten. :roll:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Erik_73 »

Icecap dom där bilgrunkorna visar väl inte med siffror hur hög eller låg restsyrehalten är, är väl bara olika dioder som indikerar mager till fet blandning.....jag menade att bygga med display som visar O2 halten med siffror
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Doc »

FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Icecap »

Doc: det klarar man mycket enkelt med en op-amp som förstärker 2 gg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Doc »

Enkelt för dig. För att jag skulle lyckas skulle det helst behövas en färdig lösning eller en byggsats. Behövs säkert lite kringutrustning som spänningsförsörjning, överbelastningskydd osv.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Erik_73 »

ok Doc där ser man
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Lambda-sensor

Inlägg av CandyMan »

Intressant tråd! :) Följer den med spänning. :)
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Lambda-sensor

Inlägg av Honda »

Icecap: Scotten ställer fläkthastigheten med PD-regulering efter lamdavärdet, pelletmatningen med I-regulering. Och ja, det fungerar...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar