Albin futuric+ vb20

Skriv svar
carlsson.roger
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 15:41

Albin futuric+ vb20

Inlägg av carlsson.roger »

Tänkte byta panna och hittade en lämplig Albin futuric+. Och när ja redan har en Viking bio 20 som fungerar klockrent i min gamla panna, så undrar ja hur den lirar med nya pannan?
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av ragge2 »

Värmebaronens brännare har ju allehanda problem med starten och sedan kan den inte enligt trådarna här på forumet komma ned i effekt under 14-15 kW. Jag tror att 11-12 kW effekt är en bra effekt för den pannan.
Pannan innehåller inte så mycket vatten så en brännare utan ställbart till- och frånslag ger många starter.
Passa på att sälja Värmebaronen medans brännarröret och rostret är helt så får någon annan ta kostnaderna och du tjänar flera tusen.
Min brännare sedan 2003 är uppgraderad med termostatgivare så hysteresen kan ställas in.
Rostret byttes 2007, ser fortfarande nästan nytt ut och kostar omkring 550.

När andra eldare köper dyra brännarrör köper jag en extra pall pellets för samma kostnad och skrattar hela vägen till pannrummet. :)
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
carlsson.roger
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 15:41

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av carlsson.roger »

Vad rekommenderar du för brännare då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av Stegatorparn »

Kan bara instämma med föregående inlägg.
Kan du inte hitta en Viking 9990 eller B16 är Biobjörn en modernisering av samma brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av d_anders »

Driftproblemen hos Viking Bio verkar överdrivna när man väl har fått till inställningarna ok. Min har inte stannat sen januari/februari någon gång och jag tror inte den kommer att göra det framöver heller.

Sen är det mycket möjligt att andra brännare är bättre.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av jimmy28 »

Håller med d_anders om att driftsproblemen med Viking Bio verkar överdrivna. Tyvärr så har jag inte så mycket att jämföra med. Har inte kört med någon annan brännare än Viking Bio.
Jag har kört lite mer än ett år med pellets men jag har inte haft ett enda driftsstopp än, förutom ett som var självförvållat.

När jag började fundera på att elda pellets så blev jag nästintill idiotförklarad av de flesta jag rådfrågade, många som eldade med pellets själva och andra som kastat ut sin pelletsanläggning. Näst intill alla påstod att pellets var det sämsta skit man kunde ha, det fungerade aldrig och man fick bo i pannrummet mer eller mindre för att det överhuvudtaget skulle fungera. Nu minns jag inte exakt vad alla dessa hade för brännare men det var lite olika fabrikat men alla var inte Viking Bio i vart fall. Så det är nog fler brännare som kan krångla rejält om det vill sig illa. Sen hänger det säkert även på den övriga utrustningen också och inte bara brännaren. Och många andra faktorer.

Bio Viking är inte underhållsfri men om man som jag eldar i en oljepanna så måste man ändå aska ur den relativt ofta och då spelar det ingen som helst roll om man får rensa ur brännarröret samtidigt.
Hade man haft en panna som hade haft betydligt större ask utrymme så hade kanske saken varit annorlunda.
Men jag nekar inte till att det säkerligen finns bättre brännare, och mer avancerade brännare.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Albin futuric+ vb20

Inlägg av msh16 »

Att idag göra samma kostsamma misstag som folk gjorde för 8 år sedan är och förneka den kunskap som byggts upp framför allt genom det här forumet gör man som man vill med men jag tycker det är onödigt.

Installera en brännare för 15 kW i en panna som kanske klarar max 13 kW och sedan såga sönder turbulatorer så att värmeupptagningsförmågan minskar låter för mig nästan idiotiskt.
Installera en brännare idag som inte har inställbar hysteres är ocks dumt. Då får man genast extrakostnad för en extern termostat.
Installera en brännare där reservdelarna kallas för förbrukningsdelar och måste bytas eftr 2-3 år till hög kostnad är också dumt när man kan slippa. Brännarrör 1500 gavel 500 roster 400...
Köp pellets i stället.
De som satt in piratroster i tjockare material har i stället fått ökade tändproblem eftersom det tjockare rostret suger åt sig för mycket värme.

Om inte min gamla Iwabo fungerade så bra skulle jag byta till en begagnad Viking B16.
Grannen bytte sin krånglande PellX förra året till en Viking B16 så jag har fått lite inblick där.
Han kunde svetsa ihop de avsågade turbulatorerna i sin CTC1100 och få den nya brännaren att fungera i pannan som den var från början.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar