Bästa supporten och service i branschen?

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av mt4base »

Vilken brännartillverkare har bästa supporten och serviceorganisationen just nu? Jag bor i närheten av Göteborg och skulle väldigt gärna ha tillgång till någon som kan sin sak, har en kundpolicy som inte gör att jag känner att jag står med mössan i hand så fort något havererar. Även om jag inte på nått sätt är intresserad av att betala idiotpengar betalar jag gärna till någon som är seriös och kommer när de säger och gör det de ska.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av ragge2 »

Bättre och billigare om man sköter sin förbränning själv.Ingen kan garantera att du får hjälp när du behöver det.
Tror inte det är någon större skillnad mellan olika brännarfabrikat där. De flesta pelletseldare sköter sin brännare själv så det finns ingen mening i att bygga upp några stora dyra serviceorganisationer.
På min brännare finns det ingenting som jag inte kan göra själv. behöver jag en reservdel som ett nytt tändelement och beställer på morgonen från Pelletsteknik ligger tändelementet i brevlådan nästa dag.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av psau »

Tyvärr måste jag nog hålla med mt4base.

Den bästa servicen har jag inte fått från någon tillverkare, även om Johan på BioBjörn är trevlig och tillmötesgående så stannar det där det finns ingen organisation bakom.
Janfire har floppat helt och har ett åf nät som håller en minst sagt blandad kvalite inget ont om Janfire men deras eftermarknadsstöd går fint att jämställa med VAG's.
Övriga verkar mest hoppas på att någon lämplig aktör plockar upp produkten och lär sig kränga...

Riktigt bra support främst på Bionordic brännarna får du från Pelletsteknik och till övriga brännare utmärker sig Eldkraft, bra support har även Sölvesborgspellets gett på Baxi.

Dock är detta regionala företag som säljer reservdelar via postorder/internet.


Nu är detta som sagt inga Göteborgsbolag....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av mt4base »

Fattar inte vad det är för jädra bransch? Vill de inte tjäna pengar? Normalt sett brukar man vara MÅN om sin kundbas och MÅN om att ha nöjda kunder. INGET av detta går att applicera på pelletsförbrännings branschen? ÄR det så konstigt om jag inte vill serva min brännare själv? Jag KAN, men främst vill jag kanske inte vara TVUNGEN att skruva själv. Är jag bortrest, vintertid med minusgrader ute, och min familj är hemma och nånting går sönder och brännaren stannar, måste vi ju kunna ringa någon som kan komma och fixa brännaren?

Pelletsbrännare säljes alltså endast till hempulare som är så snåla (?) att de helst göra allt själva och att detta är defaultläget för branschens inställning? Det tror jag inte på. Det borde finnas många som mig som vill ha möjlighet att leja ut dessa servicejobb av alla olika orsaker jag kan komma på.

Ska inte säga att jag är jätteförvånad, jag har ju läst och fått tips här ett längre tag och kunnat förstå att pellets är vår moderna vilda västern alla kategorier. Jag har fått mycket hjälp här på forumet, och det är jag tacksam för, men när man lägger snudd på 100 lakan på en värmeanläggning tycker jag personligen, att ett internetforum inte är steg ett när man får problem. Då är det tillverkaren som ska tillhandahålla supporta och ha en serviceorganisation värd namnet, tänker jag fel??

Jag ställde frågan här runt detta för jag insett att jag antagligen måste fortsätta köra pellets länge, så det blir möjligen en brännare efter den jag har nu, men då något som går att få service på och är tillförlitlig.

Tack för de åsikter som vädrats så här långt.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av micke_932 »

Jag kan inte se att pelletsbranschen skiljer sig från någon annan "hantverkar" bransch, dom är väl precis lika usla (finns givetvis många undantag) oavsett om det gäller pelletsbrännare, el, rörkrökare eller nått annat).

Om du har ett företag som tillverkar brännare och äver ger support till slutkunden så finns dom ju ofta bara på en plats och kan inte komma hem till dig, dom stora drakarna ger ingen support själva utan låter "återförsäljarna" sköta detta, vilket kan betyda vad som helst om tillverkarna inte håller dessa "återförsäljare" i örat, vilket tyvärr inte sker så ofta, men även detta gäller alla branscher, pelletsbrännare, bilförsäljare, husförsäljare, tyvärr så blir det ofta skit av det.

Och problemet är nog snarare just att dom vill tjäna pengar, men dom vill helst inte ha med kunder att göra, dom ställer bara till besvär, dom vill bara kränga prylar och plocka in pengarna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av rod02 »

Timpeng och nytt är dyrt. Så är det bara. Den händige fixar pannrummet för under 15000Kr + eget arbete. Nytt och installerat kan kosta det 10 dubbla. Timpengen äter snabbt upp vad en optimering kan ge. Även om man inte lyckas optimera helt själv, så vinner det ekonomist ändå. Vill man ha det enkelt och optimerat så kostar det multum. Bästa supporten är "kan själv".
För mig är det totalekonomi som gäller. Hellre lite bök än stor kostnad. Bekvämare än ved i vliket fall.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av Icecap »

Även om jag har en bra kommunikation med tillverkare av brännaren jag använder anser jag att jag är bästa dräng!
* Jag har tiden att övervaka. Vilken installatör ställer sig o kollar systemet i 4 timmar "bara för att vara säker"? Och då menar jag inte bara av pellets men alla hantverk!
* Jag har överblick historisk sett. Man är sällan säker på att få samma serviceperson som minns allt från gång till gång.
* Jag är oftast nära och märker småsakerna. Sevicepersoner vill oftast att det fungerar "rimligt bra", det får duga - de har inte tiden till mer än det!

Detta gäller som sagt inte bara pellets-ÅF, tänk bilmekanikare, smed, rörmockare, hemtjänst osv.

Hur många inlägg här i forumet rekommenderar: "ta en kopp kaffe, kolla startsekvensen/driften/whatever under ett tag..."? Det är många iaf. och ska man be en ÅF göra detta lär man bli fattig snabbt!

Och ska det vara så bekvämt är det dags att installera FJV/BV eller olja! Pellets är mer pyssel - men den extra tid tjänar jag igen ganska mycket i skattade pengar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av msh16 »

mt4base skrev:Är jag bortrest, vintertid med minusgrader ute, och min familj är hemma och nånting går sönder och brännaren stannar, måste vi ju kunna ringa någon som kan komma och fixa brännaren?
En enkel lösning är att ansluta pannans inbyggda elpatron till elnätet och ställa in den så den startar vid 55 grader.

Ingen pelletseldare är villig att betala för en 24/7 serviceorganisation med snabbutryckning och med täckning från Dorotea till Tomelilla. Det vet brännartillverkarna
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av mt4base »

Deprimerande läsning.
Önskar leverantörerna kunde läst och svarat lite här men ser det ut som det beskrivs är de troligen inte ett dugg intresserade. Tycker jämförelserna haltar lite i det som skrivs. Om man köper en Audi finns det ett servicenät för dem om man får problem, oavsett vilken stad du bor i (ja i princip). Köper du en pelletsbrännare så får du vara glad om leverantören du köpt av, finns kvar garantitiden ut? Leverantörerna kan väl i grunden inte förlita sig på att ett internetforum ska lösa deras problem och skyldigheter?

Så ingen missförstår. Jag tycker detta forum är bra. Det har hjälpt mig ett flertal gånger och främst har jag ökat min förståelse för hur vissa saker funkar när det gäller pelletseldning. Jag är således mycket TACKSAM över all input som levererats genom åren. Ingen skugga ska falla över den aspekten. Jag gillar pellets miljövänlighet och faktumet att det faktiskt är en av mycket få bränslen som inte sönderskattade. Så här långt har inte ens förhärdade miljöpartister petat i faktumet att det potentiellt skulle kunna finns SKÖNA skattekronor att finna för staten att snilla bort ihop med annan bränslebeskattning. Det är jag även det tacksam över. Då den åsikten kombinerad med ett komplext liv med många måsten och ett hus med ett värmesystem som KRÄVER 70-80grader utshuntat på radiokretsen så återstår väl endast pellets som värmekälla, speciellt som vi för 5 år sen köpt en ny panna byggd för bränslet. Hade det inte varit för det hade jag troligen för länge sen, skaffat Bergvärme eller liknande. Haken är som vanligt ekonomin. Ett nytt lågtemp värmesystem ingår inte i budgeten, inte ens för lång tid framöver.

Tråden skapades med detta i åtanke för att på något vis kunna utkristallisera nån form av möjlig framtid med annan tillverkare på brännare osv. Vet inte om min undran var felformulerad men jag var helt enkelt intresserad av att ta del av om någon stött på nån som var väldigt bra i branschen som var värd att titta närmare på. Det är förstås så att alla har sina favoriter. En god vän till mig lovordar Viking, men gör som alla här, meckar själv. Jag hör väl till en utdöende skara som kan tänka sig att betala för att få hjälp, det är kanske oortotoxt i sällskapet av hemfixare men det är ett faktum, jag vill inte behöva kunna allt och därmed köpa tjänsten. Jag oroar mig för att möjligheten inte ska finnas framöver. Vilka alternativ finns kvar då? Jag inbillar mig att jag inte kan vara unik i detta. Vanliga Svensson servar inte sina bilar själva och de bygger inte till huset själva heller, då förefallet det vara överkurs att serva och förstå en så komplex process som en pelletsförbränning och utrustningen för det?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av nyman »

Jag är en vanlig Svensson och håller mig till japanska bilar så slipper jag några dyra verkstadsbesök.
Det som behöver göras mekar jag själv. Kamremsbyte efter 8000 mil kostar jag på att göra på verkstad. Samma med pelletsbrännare. Ska man ta hem folk för service blir det billigare med värmepump. Nu passar inte mitt hus för värmepump så blir jag ofärdig och inte kan elda pellets byter jag till hus med värmepump eller fjärrvärme.
Kan väl inte vara så stort problem heller att ha en reservbrännare stående
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av psau »

@mt4base jag gjorde liknelsen med Audi för jag håller inte med om att deras service nät är värd namnet, jag gillar min bil skarpt men har vid flera tillfällen fått problem efter deras "kvalitetsservices" vid två kamremsbyten har de inte kunnat visa utbytta delarna och vid båda dessa tillfällen har inte samtliga delar på fakturan varit bytta, en vatten pump, en kamrem, och vid ett tredje service kom jag ett par mil innan jag var tvungen att ringa bärgare då man glömt skruva ihop kåporna och dessa hamnat snett efter några gupp, lite som Janfires åf-nät. Finns säkert många riktigt bra ÅF men det finns även mindre bra och om man inte håller sina ÅF tillräckligt uppdaterade och utbildade så funkar det inte i längden.

Spontant tror jag att det finns många som är villiga att betala en slant för ett komplett system som funkar...
Att installera en panna med en pelletsbrännare kan nog nästan vilken tomte som helst det är ingen raketforskning bakom.

Men att installera ett komplett system med förråd, matning, brännare och panna som funkar vid installation och även ett år senare är det få som gör.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av rod02 »

Om jag haft en dyyyr anläggning typ 80kkr och uppår. Så skulle jag nog vilja ha ett prisvärt serviceavtal. Hade det på oljetiden. Riellon gick att bygla till snabbstart vid service. Då byttes vissa delar utan anledning i förebyggande syfte. Men nu har jag en snål pellets anl. Och får räkna med lite strul. Totalekonomin är god. Ju längre den går ju säkrare går den. Till en viss gräns. Då blir det sotning och uraskning, med efteröljande osäkerhet. Vill ha acctank.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av perf »

Har precis installerat en "dyyyr anläggning typ 80kkr" (viewtopic.php?f=25&t=15530) och min tanke är att satsa på ett servicebesök per år, precis som jag hade på den gamla oljepannan. Det finns ju en sak man inte kan göra själv, nämligen rökgasanalysen. Man får ju lite bättre bränsleekonomi och mindre slitage med rätt inställningar. Vet inte om det lönar sig rent ekonomiskt, men kanske för driftsäkerheten?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av lange02 »

Problemet är att varje gång du skaffar ny pellets bör du justera brännaren och inte bara en gång om året. En enkel fallrörsbrännare med kärnlös skruv är känslig för pelletsens strävhet, hårdhet, storlek och storleksfördelning.
Alla de här faktorerna påverkar matningen.
Dessutom matar skruven mindre när spån har samlats i botten på förrådet.

Justerar man in förbränningen efter skorstensröken och askans färg en gång i månaden eller när ny pelletssändning börjar eldas har man kontroll på sin anläggning och minsta möjliga förslitning av brännardelarna.

Ge brännaren en översyn och intrimmning en gång om året är helt enkelt inte tillräckligt.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av micke_932 »

Man får ju lite bättre bränsleekonomi och mindre slitage med rätt inställningar. Vet inte om det lönar sig rent ekonomiskt, men kanske för driftsäkerheten?
Tyvärr inte, vi har ju sett ett flertal klantar***n som justerat in brännare så att dom fått så fina värden och sen gått hem och då har det visat sig att brännaren gått som en skithög, förhoppningsvis inte så vanligt nu men det finns ett flertal skräckexempel här under åren.

Det är ungefär som förr i tiden när man fick anmärkning på co värdet på bilen vid besiktning och körde in på verkstan så dom fixade till det, och jodå, co värdet blev fint men fy f*n vad uselt bilen gick.

Men visst, om du har fått tag på någon vettig som kan sina saker så är det helt korrekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar