någon som kan MilleniumII programmering

Skriv svar
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av ragge2 »

Jag vill lägga till tryckluftsuraskning till programmet i min Millenium II styrning från Crouzet.
PLC:n har fyra digitala utgångar varav tre är använda.
O1 till fläkten som på min brännare är av 230V typ
O3 till tändelementet
O4 till skruven

Har tittat i programmet men vet inte riktigt var jag ska börja.

Utgångarna är av TTL typ och går sedan vidare till optokopplare och triac.

Utgång O2 används inte.
Vad ska jag lägga till i programmet så att utgång O2 går hög en halv sekund varje gång utgång O3 till tändelementet går hög? Borde räcka skapligt med en tryckluftspuls på en halv sekund för att uraska men två pulser vore ändå bättre.

På de nyare bionordicbrännarna med styrbar 24 V fläkt är uraskningen redan ordnad i programmet.
Brännaren blir ju tiptop modern bara man ordnar den här delen. Styrbar fläkt har inte heller ulmabrännaren som kostar 22500. Modulering som man kan få till de nyare bionordicbrännarna tror jag man klarar sig utan.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av micke_932 »

Finns färdig komponent för det, vet i hundan vad dom kallar det för men "off delay timer" eller nått liknande, den går hög när den triggar en upp flank på en ingång och ligger på en specifik tid sen går den tillbaka till från igen.

Använd O3 som ingång till timern och sätt utgången till O2

Titta på timer komponenterna i manualen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av ragge2 »

Tack micke_932.
Hittade en funktion som heter Timer Li som verkar vara perfekt men utgången till tändelementet var av analog PWM typ så får leta vidare efter någon digital ledning som ska dra igång timern.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av micke_932 »

Även om du har en PWM utgång till tändelementet så är väl den avstängd när tändelementet inte är igång (en PWM lär väl vara en digital utgång, inte analog även om det rent fysiskt är samma utgångar) ?

trigga i så fall på den första PWM uppflanken och gör en spärr som gör att den väntar säg 1 timme eller så innan den kan trigga på en ny uppflank, så ofta behöver du knappast blåsa i vilket fall som helst, då får du ju dessutom en begränsning på hur ofta den kommer att blåsa på köpet.

Det är ju bara att sätta en "off delay" (Timer B/H på en Millenium tror jag) på PWM signalen och låta den ligga på i x minuter innan den går tillbaka till noll.

Dra Q på den till en annan "off delay" som ligger på den tid som ventilen ska vara öppen så är det klart.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av ragge2 »

Jo jag förstår lite vad du menar men ingången på timern vägrar att kopplas till utgången på PWMmuxen och det anges att det är fel signaltyp. Får nog leta efter en signal som drar igång hela PWMhistorien som ändå inte används då parametern är satt till 255. En riktig röra med två muxar och lite annat som jag inte förstår.

Sitter en Timer A-C som styr friblåsningen efter eldning i 3000 sekunder. Funderar på att sätta timern till uraskning koppad till utgångn på den timern i stället. när den utgången går låg så startar uraskningen.

Ska väl bli ordning på det någon gång :)
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av micke_932 »

Om signaltyperna är olika så stoppa dit en schmitt trigger eller comparator eller nått som omvandlar analogt till digitalt så löser det sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: någon som kan MilleniumII programmering

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Ragge2
Det är nog 3000 ms i timern, 5 minuter.

Programmeringen, läs här viewtopic.php?f=15&t=15477

/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar