Soteld.

Skriv svar
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Soteld.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Igår hände det jag trodde var i princip omöjligt när man eldar pellets. SOTELD!
Är inne på 3:dje säsongen med pelletseldning. Har fungerat perfekt fram tills nu. Min anläggning består av en Thermia Biomatic 20+ från 2006 ombyggd med kedjedrift, tigex 25 dragbegränsare, 4,5m 120mm insatsslag till skorstenen från soliduct, eldas med pellets från laxå.

Sotaren var här för lite drygt 2 månader sen och sotade skorstenen jag själv sotade pannan dagen efter o inga problem. Sotar ca var 4:e vecka men igår när jag hade sotat o dragit igång igen så tog det en timme ca och vi såg stora tjocka moln som slog ner utanför fönstret. Min fru undrade om det var från oss? Kan jag knappast tro sa jag men hon sprang ut o kollade o visst hade hon rätt. Jag sprang ner i pannrummet pannan hade gått färdigt och pannan stod på inställda 85 grader. Öppnade asklådan och ingen glöd eller nått, ut med brännaren o det glödde lite bara som det ska. Öppnade dragbegränsaren och hör ett dovt morrande. Stängde luckan fort som fasen o ringde brandkåren. Upp på taket o kollade bara från stegen o röken hade avtagit. Brandkåren kom o drog ur slangen från glöden.

Soteld är ju vanligast när sotaren har varit och tagit bort sotet o blottat tjäran det är jag med på.

Här har vi lite fakta på anläggningen. Rökgastemp lågläge ca 60 grader och högläge 100-105 grader normalt. Lågan har stabil flamma och det brinner i bra takt med matningen. Askan har askgrå färg med ljusare inslag. Högläge går pannan endast på när jag fyller badkaret. Pannan och tuberna har ingen tjärbeläggning utan bara ett tunt sotlager. Men på dragbegränsarens lock ser man lite tjärbeläggning o troligtvis finns det även i slangen i skostenen efter som det tog sig. Dragbegänsaren är monterad på sidan av rökröret mellan pannan o skorstenen. Senaste leveransen pellets har jag eldat sedan början av hösten.

Nu till frågeställningen: varför hände detta just nu? 2månader sen sotning av skorstenen och 3 pannsotningar senare? Och hur kan endast 60 grader rökgas få tjäran att antändas?
Och tips på vad jag han göra för att undvika detta i framtiden?
Jag har läst att möjligtvis kan förbränningstemperaturen vara något låg så att tjäran inte förbränns till fullo och några procent mera fläkt kan vara skillnaden. Men vad bör förbränningstempen vara och hur mäter man denna enklast?

Kan tillägga att jag är MYCKET nöjd över mitt val med insatsslang och vermiculitisolering för när brandkåren hade släckt och efter en sund så uppmättes 40grader på murstocken på bostadsplanet och 7 grader på vinden.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Soteld.

Inlägg av Eldvin »

Tjäran får du både med för lite och för mycket luft.Alltså kanske du ligger lite fel åt nått håll.
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Re: Soteld.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Har efter mycket grubblande om varför det hände kommit fram till följande slutsats. Under tiden jag sotar brännaren så kör jag pannan med el dvs att pannan kallnar aldrig tillräckligt för att brännaren ska göra en kallstart. Så när jag är klar med sotningen så fyller jag upp koppen med pellets, drar på lite tändvätska o tänder upp skjuter in brännaren och startar fläkten manuellt på 20% så jag ser att glöden börjar breda ut sig. Sen slog jag på pelletsläge men pannans temp var 82 grader o inställt är 85. Så jag ökade upp graderna lite så pannan gick på lågläge och det brann ju bra så jag sänkte tillbaka till 85 och gick upp.

Det jag tror hände var att gångtiden nu blev för kort och gjorde att glödbädden inte blev ordentlig. Varpå brännaren när tempen sjunkigt gör en ny varmstart men eftersom glöden var otillsäcklig bildades en jädrans massa oförbrända brandgaser som fyllde panna o murstock och efter en stund när det fick fart så tog sig alla brandgaser hela vägen ut och antände det som fanns i murstocken/slangen.

Varför tror jag så här då? Jo för o antända tjära krävs temeraturer runt 100 grader (information från min kusin som är brandingengör) och mina rökgaser ligger runt 60. Tjära när det brinner expanderar kraftigt och blir klumpar därför använder brandkåren ett klot o kedja för att hålla kanalen fri samt få bort det som sätter igen. Men brandmannen som var med mig i pannrummet sa "va fan det kommer ju inte ner nått" och det hela slocknade ganska omgående.

Jag var o köpte mig en viska idag o tänkte att lite rester måste det väl finnas kvar så jag körde på en stund och sög sedan ut det jag viskat bort. Allt som allt max en halv deciliter. Brandmannen kanske fick ut en deciliter.

Någon som håller med mig eller har jag fått brandgaser i huvudet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Soteld.

Inlägg av Icecap »

Med så kort brandförlopp och så lite "rester" är det sannolikt ganska lite material som kunde bränna.

Men med 2 månader sedan sotning är det något fel! Varför det startade brinna kan jag inte sia om, jag har en brännare som startar vid att man tillåter den göra det så allt med att skulle övervaka glödnivån osv. är stenålder för mig.

Men brännaren måste gå fet på något vis, det är höga dags att justera så att det inte blir mer av det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Soteld.

Inlägg av danei »

Problemet är väl snarare att brännare med underhålls eld går för kallt när de bara har underhålls eld. Det ger viss mängd tjära. Så det behöver inte vara något problem med inställningarna.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Soteld.

Inlägg av Eldvin »

Håller med Danei i detta.Det kan vart en glödbrand.Det kan alltså legat rester av sot och tjära i botten på skorsten som tatt eld av lite glöd.När det tatt sig så ökar värmen och luften tas från tigerXen och skapade detta lilla vulkanutbrott. På samma vis som kan ske när man eldar i tex ctc,s 265a. Man eldar så lågorna far ända upp i stosen och får sekundärluft av dragbegränsaren och slutförbränns i skorsten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Soteld.

Inlägg av Icecap »

Jag kan hålla med om att grundorsaken mycket väl kan vara UH som då ger beläggningen som ens kan brinna. Exakt hur elden kan ta sig upp till beläggningen är en sekundär sak, det kan vara så enkelt som en sotflaga som släpper och dras igenom pannan.

Bekymret är ATT det finns brännbart material alls i den del av systemet!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Re: Soteld.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Idag har sotaren varit o kollat igenom det hela och de 2 sotarna som var här var rörande överens om att det var en mycket liten soteld för det var inga "avtryck" efter eld. Slangen var ren o fin inv. De gick igenom slangen med kamera samt provtryckte. De såg inga brister i mitt system heller så det hela måste vara en inställnings sak.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Soteld.

Inlägg av André »

Låter riktigt konstigt måste jag säga med tanke på att den verkat fungerat bra hela tiden :?
Har du fått pannan justerad med mätare el vad kör du med för inställningar?
Tiden för underhållsglöden kan du öka till 85-90 minuter, då pytsar den in 55 gram efter 1,5 tim å troligt vis har den redan hunnit startat innan varje gång den behöver underhålla glöden. Så med andra ord spelar det ingen roll ang att det pyr jämfört med kallstart då detta inte är en janfire som pytsar in pellets med väldigt korta intervaller för att hålla glöden vid liv.. 2 timmar efter brännaren gått finns de ofta glöd kvar om man har fina slussvingar så att filtret i grovisen brinner upp, Med nya slussvingar småknattar man klara att ha underhållsglöden på 120 minuter men de går inte om Slussen läcker igenom luft då hinner det slockna..

Kör själv med 90 min nu å eldar mot 500 L acktank så brännaren går bara 3 ggr/dygn men 2 tim/start, Aldrig haft problem med sot/tjärbildning men allt är rätt justerat.. En kompis kör en -06 biomatic med underhållsglöd åretrunt sen hösten -12 då han glömde ändra till kallstart senaste sommaren men inga problem där heller men allt optimalt justerat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Soteld.

Inlägg av xdigger »

Jag har också en biomatic panna som visar runt 70-80 grader på termometern, har mätt temperaturen i anslutningsröret mellan panna och skorstenen och där var det 145 grader, termometern som sitter original verkar visa fel. Tycker även att placeringen är lite märklig samt att det fastnar skit på den som isolerar den från värmen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Re: Soteld.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Nu har jag startat upp eländet igen o sprungit upp o ner som en jäkla jojo i pannrummet. Har bestämt mig för o ha högre effekt på lågläget så rökgaserna blir något varmare och förhoppningsvis förbränningstemperaturen lika så. Har en biomatic+ från 2006 och har nu ställt på 55% matning och 26% fläkt. Då håller sig glödbädden i nederkant på de övre slitsarna i koppen. Rökgasen kom upp till 74 grader enligt pannan. När sambon duschade passade jag på o titta till högläget och det håller bra nivå med 80% matning och 40% fläkt. Rökgaserna nådde 102 grader innan lågläget tog över. Men det vore ju smutt om någon med en rökgasanalysator kunde mäta så man ligger bra till. Tips på någon i södra östergötland alt norra småland som kan detta?

Eller om någon tycker att mina värden är helt uppåt väggarna så är jag tacksam för mera tips ;)
JockeSamuelsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 feb, 2014 19:43

Re: Soteld.

Inlägg av JockeSamuelsson »

Nu har jag mätt upp förbrukningen på lågläge 553gram/10min
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Soteld.

Inlägg av André »

553 gram/10 min gör ca 16 kW inmatad effekt å då bör du köra med 37% fläkt! Med 520 gram/10 min 34% fläkt..
Om du kör med 230 gram/10 min kan du köra med 26 fläkt men jag brukar aldrig köra bequem/biomatic lägre än 10 kW = 350 gram/10 min då med fläkt 29-30%..
Med 690 gram/10 min fläkt 55%

Sen pannans avgastempmätare visar långt ifrån rätt, får lägga på typ 30 grader om givaren är ny rengjord :wink:
Kolla tempen med en stektermometer istället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Soteld.

Inlägg av vatsug »

Kan bara instämma. Jag har 35 % fläkt till 535g / 10 min, och den är kollad m instrument.
Mvh Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar