Nackdelar med underhållsfyr / underhållsglöd

Skriv svar
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Nackdelar med underhållsfyr / underhållsglöd

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej,
Värför är det ingen som debatterar NACKDELARNA :evil: med underhållsfyr/underhållsglöd? Det är inte bara under sommarhalvåret som en brännare med underhållsglöd släpper ut mer smuts utan det är även under senvåren och hösten som det uppstår problem. Jag har själv en Biomatic20+ som jag tycker fungerar dåligt under de delar av året som temperaturen inte ligger under noll. Jag känner igen de problem som energimyndigheten presenterar i sin rapport ”Låglastkarakteristik i små pelletsanläggningar”. Tyvärr hittar jag inte länken men jag har rapporten i pdf-form om någon vill läsa den, eller om det går att lägga upp den på forumet. I rapporten har man visat att brännare med underhållsglöd släpper ut upp till 60 ggr mer hälsåvådligt OGC (organiskt bundet kol) än en brännare utan underhållsglöd.

Jag bor i ett kedjehusområde som byggdes enligt 60-talets byggnormer då brant lutande tak inte behövde ha en skorsten som gick över nock. Detta medför att rökgaser lättare slår ner runt huset än om man jämför med ett hus som är byggt enligt dagens normer. :? Jag märker därför tydligt de utsläpp som min anläggning producerar. Och det beror inte på att den är felaktig inställd utan när brännaren väl går har jag konstaterat att utsläppen är väldigt låga. Som referens har jag min granne som kör med en PellX i ett likadant hus. Hans brännare släpper INTE ut några irriterande förbränningsgaser. Vi delar för övrigt på pelletsleveranserna så pelletsen går det inte att skylla på.

Jag valde min anläggning för att jag trodde den hade låga utsläpp men idag kan jag bara konstatera att så inte är fallet. :shock: Pyreldandet när brännaren står stilla är inte bra. Argumentet med att man sparar in elkostnaden för att man slipper elstarter håller inte! Om brännaren så skulle tända i snitt 1 timme per dygn (högt räknat under ett kallt vinter dygn) blir inte kostnaden mer än 50 öre/dygn :wink: (400 W och ett elpris av 1,3/kWh, också högt räknat). Jag lägger ut klart mer pengar än så nu när jag låter värmepatronen gå i väntan på kallare väder.

Jo, visst går Biomaticen att köra med ON/OFF styrning med det nya programmet. Jag har faktiskt fått ett nytt PROM av Thermia efter ett halvårs tjatande. Men denna styrning är gjord för acktankar och inte för en pannvolym på 140 liter. Följande nackdelar har jag funnit:

1. :idea: ON/OFF programmet detekterar inte om pannan har nått den nedre temperaturen i hysteresen (temp. diffen) under ett tidintervall som vid normal drift hade inneburit start på glöd. Utan då kall-startar brännaren men en onödigt lång startprocedur som följd.

2. :idea: Om brännaren ska optimeras för drift utan glödhållning så bör så mycket som möjligt av sista pelletsdoseringen eldas upp för att slippa pyrande pelletsrester i brännarkoppen innan nästa uppstart. Detta görs inte. Om så vore fallet kan man givetvis bortse från argument 1 ovan.

3. :idea: Under Biomatic:ens kallstart väntar brännaren i 6 minuter (!!!) utan extra syretillförsel (ingen fläkt) på att pelletsen ska ta sig i brännkoppen. Under denna period har man garanterat ofullständig förbränning med höga utsläpp som följd. Är detta modern förbränningsmetodik? Denna period borde kunna kortas ner och framförallt borde inte förbränningsfläkten stängas av helt någon gång under förbränningsfasen.

Jag har ställt dessa frågor till Thermia men väntar fortfarande på svar. För övrigt har jag inte fått någon beskrivning till hur nya programmet fungerar av Thermia. De verkar ju inte vara så noga med att skicka med utförliga manualer över huvud taget. :roll: (Se andra inlägg här på forumet).

Ja det här blev ju ett ganska långt inlägg, vilket beror på att jag byggt upp en hel del frustration under allt laborerande och fixande som inte har givit några resultat. Av den enkla anledningen att ett system med underhållsfyr/underhållsglöd INTE är rätt från början. Hoppas att Thermia kommer med ett nytt program som stödjer ON/OFF-teknik som inte är avsett för ackumulatortankar. För jag har investerat en hel del i pelletstekniken, en energilösning som jag fortfarande tror på. Det fungerar ju utmärkt för min granne :!:
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nackdelar med underhållsfyr / underhållsglöd

Inlägg av André »

[quote="ing._med_pellets"]
Jo, visst går Biomaticen att köra med ON/OFF styrning med det nya programmet.

1. :idea: ON/OFF programmet detekterar inte om pannan har nått den nedre temperaturen i hysteresen (temp. diffen) under ett tidintervall som vid normal drift hade inneburit start på glöd. Utan då kall-startar brännaren men en onödigt lång startprocedur som följd.

2. :idea: Om brännaren ska optimeras för drift utan glödhållning så bör så mycket som möjligt av sista pelletsdoseringen eldas upp för att slippa pyrande pelletsrester i brännarkoppen innan nästa uppstart. Detta görs inte. Om så vore fallet kan man givetvis bortse från argument 1 ovan.

3. :idea: Under Biomatic:ens kallstart väntar brännaren i 6 minuter (!!!) utan extra syretillförsel (ingen fläkt) på att pelletsen ska ta sig i brännkoppen. Under denna period har man garanterat ofullständig förbränning med höga utsläpp som följd. Är detta modern förbränningsmetodik? Denna period borde kunna kortas ner och framförallt borde inte förbränningsfläkten stängas av helt någon gång under förbränningsfasen.

[quote]

Om du gullar med din installatör så kan dom gå in o ändra dina punkter 1-3.. T.ex så att den startar snabbare..

Detta finns i under menyerna som installatörerna kan ändra.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej André,
jag tror inte min installatör vet hur man ställer in dessa värden tyvärr. Han visste nämligen knappt hur acktankprogrammet skulle skötas. Jag får nog kontakta Thermia för att se om de kan hjälpa mig. Har du någon vetskap om hur dessa värden ändras?
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Holy Smoke®
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 jul, 2021 10:54

Re: Nackdelar med underhållsfyr / underhållsglöd

Inlägg av Holy Smoke® »

ing._med_pellets skrev: mån 26 sep, 2005 22:20 de problem som energimyndigheten presenterar i sin rapport ”Låglastkarakteristik i små pelletsanläggningar”. Tyvärr hittar jag inte länken men jag har rapporten i pdf-form om någon vill läsa den, eller om det går att lägga upp den på forumet. I rapporten har man visat att brännare med underhållsglöd släpper ut upp till 60 ggr mer hälsåvådligt OGC (organiskt bundet kol) än en brännare utan underhållsglöd.
Hej forumvänner! :D

Först kanske jag borde be om ursäkt för att väcka liv i en sådan här gammal tråd men jag skulle göra vad som helst (nästan) för att få tag på rapporten ”Låglastkaraktäristik i små pelletsanläggningar” från 2004. Jag har hittat olika referenser i uppsatser och avhandlingar och jag listar dessa nedan. Har dock inte lyckats få tag på något dokument. Tacksam för all eventuell hjälp. Har vänt mig till Energimyndigheten och till Sveriges Forskningsinstitut men det är ju semestertider och det finns ingen personal på plats som jobbar med sådant just nu.
  • Ulrik Pettersson, M.J., Henrik Persson, FBT-04/24 - Låglastkaraktäristik i små pelletsanläggningar. 2004
  • Pettersson U, Johansson M, Persson H. Låglastkaraktäristik i små pelletsanläggninar. SP
    Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. 2004. 20778-1.
  • U. Petterson, H. Persson, and M. Johansson, “FBT-04/24 - Låglastkaraktäristik i små
    pelletsanläggningar,” Borås, 2004
  • Pettersson, U., M. Johansson, och H. Persson, Låglastkarakteristik i små pelletsanläggningar.
    Energimyndigheten, projekt nr 20778-1, 2004. SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, Borås
// Holy Smoke®

Redigeringsorsak: Lägger ut en länk till rapporten i PDF-format nedan. Skriftligt tillstånd att göra så har erhållits under förutsättningar att jag refererar till rapporten korrekt.

Låglastkaraktäristik i små pelletsanläggningar, Energimyndigheten, projekt nr 20778-1

Projekt finansierat av Energimyndigheten.
Energimyndigheten äger de ekonomiska rättigheterna till verket.
Ulrik Pettersson, Mathias Johansson, Henrik Persson SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, Borås, Oktober 2004
Energimyndigheten, projekt nr 20778-1
Senast redigerad av Holy Smoke® den tor 19 maj, 2022 16:45, redigerad totalt 6 gång.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nackdelar med underhållsfyr / underhållsglöd

Inlägg av nyman »

Det var en diskussion för länge länge sedan. Handlar om stolpskott som envisas med att elda pellets på sommaren. Sådana finns det nog inte så många idag. Men på vintern fungerar bequembrännarens underhållsglöd utmärkt. Tända en Pellx som den här gubben skrev om ger mycket stora utsläpp av cancerogena gaser i flera minuter innan brännaren kommer upp i temperatur. Den brännaren ska ha en halv liter! pellets som startdos så där kan vi snacka om skadliga utsläpp.
Min bionordicbrännare klarar sig med en deciliter startdos men även där kan man ute vid markinversion känna en frän lukt av ofullständig förbränning just vid brännarstarten.
Underhållseld i plåtbrännare är det nog ingen som håller på med längre. De stora kylande plåtytorna ger ogynnsam förbränning.

Underhållsglöd i en bequembrännare förbrukar mycket lite pellets under glödtiden så utsläppen blir små.

Nu kräver EU via sina kommissionärer att Sverige ska minska sin skogsavverkning med 40% och då tvingas många sågverk lägga ned så då blir det inte mycket material att tillverka pellets av.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar