Kombinationer panna/brännare

Skriv svar
Swedenmaded
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 jun, 2019 21:48

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Swedenmaded »

Panna:
CTC 1100 Ekonomi (40kW med de rymligare rökgasvägarna)

Brännare:
Förbrukat en Baxi Eurofire 20kW, nu en Ulma Eco 2 30kW

Övrigt:
Brännaren på 20cm distans från pannan, svängarm, inga turbulatorer och modulerande effekt upp till 15kW. 220° rökgastemp för att den murade skorstenen ska hålla tillräcklig temp i topp (7m halvstenskanal) Shuntstyrning


Minus:
Väldigt litet askutrymme, får sota varje vecka under kallaste perioden på vintern. Varmvattenberedningen är inget vidare i dessa pannor så när pannan är nedåt 65° och tänder precis när man kliver i duschen blir det ingen vidare varm dusch...(har ändå bytt värmeväxlaren men gjorde ingen skillnad) Pannan va nästan gratis begad och funkar så bra så finner aldrig skäl att köpa ny....(blir en Ulmapanna näst, känns som en seriös tillverkare)

Plus:
Mycket låga förluster i denna lilla och välisolerade panna. Hög verkningsgrad trots hög rökgastemp, går otroligt lite pellets ! Markant bättre förbränning och mindre krångel med Ulmabrännaren jämfört med Baxis, som t.ex förbrukade brännarrör (ingen sund konstruktion på det röret..) Pannan är busenkel att sota, 3-5min.
CTC 1100 Ekonomi (40kw)
Shuntautomatik
Ulma Eco 2 30Kw pelletsbrännare
RGT 220° (för att hålla 65° 1m ner från skorsten)
80+80m² tegelkåk från -62
Eldar 3-4 pall/år (kör pelletsen året om för ventilationen i kåken pga självdragsvent)
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av tillberg »

Var hittar du brännarröret på en Eurofire?
Eurofire M3 i en ctc1100
trrttsch
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 01 dec, 2020 17:08

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av trrttsch »

Panna:
Egor Duplomat D1-F 1982

Brännare:
KMP PX21 2006 (v7.0)

Övrigt:
Tigex25 motdragslucka. (liten skorsten)
Hemmagjorda turbulatorer av hålband.
Baffeln i vedluckan gör stor skillnad.

Minus:
Inte så effektiv panna men funkar.
Lite bökig att aska ur och bör göras varje vecka på vintern.
Inte så avancerad brännare. Lite bökig att justera.

Plus:
Inte så avancerad brännare. :-) Inte så många inställningar.
När brännaren är justerad rätt går den bra.
Kan komplettera med ved och annat bös.
KMP PX21 2006 (v7.0) i Egor Duplomat D-1F 1982
14,5kW - end. högeffekt - Start 3,5dl - Fläkt 175v
1-plan kedjehus 74m2 byggt 1959 i Örebro län
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Stego385 »

CTC 1200 Family 2005, 165 liter vattenvolym, ingen ack.
PelleX 20 pelletsbrännare 2000
PelleX skruv med stålrör (tung)
Tigex 25 dragbegränsare
Mafa mini veckoförråd

Effektiv panna, enkel att sota.
För litet askutrymme under brännaren. Sotar var tredje dag under högsäsong.

Brännaren är enkel att förstå sig på, bra verkningsgrad.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av hammiss »

Panna: Atmos DC 32 SP Ved. Brännare: Atmos A 25 Acktankar 3 st 1500 l. Dragbegränsare KW 150. Beredare i tank 1 200 l. Pellets förråd 800 l Vedförråd 30 kubik. U-pipe 26 kvm.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Lasse64
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 nov, 2022 23:46

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Lasse64 »

Panna:
Ulma ladd mini TCA 2022

Brännare:
Ulma 2000 TCA 2 2022

Acktank:
LaddoTank Eco Combi 2 500l bivalent shunt, 6kW elpatron

Övrigt:
Automatsotning, 20m kulvert Uponor Quatro
Panna i uthus, ackumulatortank i huset
Veckoförråd Mafab mini 300l

Minus:
Saknar fler tempingångar för separat start/stopp givare.
Går ej att själv ändra hysteres, fast 15C.

Plus:
Litet underhåll, lätt att ekonomisota, hög verkningsgrad, stor asklåda
Liten och smidig panna att installera.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Stego385 »

Är du nöjd med din Ulmapanna?
Jag är lite sugen på en sådan men vet ingen som har en.
Vet heller inte om jag ska ha en med inbyggt vattenmagasin eller en laddpanna och tank.
Min nuvarande har inbyggt förråd på 145 liter och Ulmas 200 liter.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Stego385 »

Stegatorparn

Du brukar ha vettiga åsikter.

Min CTC 1200 Family med Pellex 20 brännare börjar bli till åren.
Ca 20 år och brännare närmre 25.
Risken blir allt större för haveri om man säger så, allt fungerar dock utmärkt nu.
Jag vet dock inte vad man ska satsa på. Ny panna, men då hänger det på var pelletspriset tar vägen.
VP är jag mycket tveksam till. LLVP fungerar inte i min kåk pga planlösning. LVVP och bergvärme är alldeles för dyrt.
Även om man skulle kunna kapa 50% energiåtgång med pump så är skillnaden i årskostnad alldeles för liten med tanke kostnaden för de två sista systemen. Om det exempelvis är 10 tkr/ år billigare så tar det mellan 15 och 20 år att gå jämnt ut med dagens elpriser.
Enda alternativet som jag ser det är pellets.
Frågan är då om man ska köra som idag med inbyggd varmattentank eller med ladd och extern tank.

Vad har du för ideer om detta?

Skapa gärna ett nytt ämne för dessa frågor/ Moderator
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med dig om att värmepumpar för värmevatten är dyra och med volatila elpriser en osäker investering. Dessutom är man helt utelämnad om elen försvinner.

20 år gammal panna låter inte så mycket. Min vedpanna från Värmebaronen fyller 30 år i år, utan tecken på läckage eller rost. Om man inte behöver fylla på vatten ofta och systemet håller trycket, kan en panna hålla länge.

Ska man bara elda pellets och eventuellt komplettera med elpatron, ska man ha en panna med lite större volym för varmvattenberedning och elpatron. Det ger den bästa verkningsgraden.
Ackumulatortank med varmvattenslinga behöver man vid vedeldning, solvärme eller LVVP kompletterad med elpatron.

ULMA´s produkter har ett gott rykte samt att de har bra kundservice.
Ulmapannan med lambdastyrning är lockande men kostnaden drar iväg.
Det jag reagerar på efter att ha läst igenom manualen är att den ger ingen vägledning för brännarjustering mer än effektval och inmätning av skruvmatningen.
Där finns också drifttidsmätning för serviceintervall där auktoriserad service skall göras för att garantin ska gälla.
Pannvalet styrs ju också av om det finns installatörer för märket i grannskapet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Kombinationer panna/brännare

Inlägg av Stego385 »

Ulmapannan tar 200 liter så jag tänker att det är rätt ok istället för acktank. Lite ont om bra plats i pannrummet.
Jag har solfångare till poolen och solpaneler och jag har funderat på att ha en vv beredare som värms med solfångaren och elpatron. När polen är uppvärmd kan man ta tillvara på överskottet istället för att låta värmen gå ut i luften. Patron bara som backup molniga dagar som kan drivas mestadels a panelerna. Dom ger hyfsat vid molnigt på sommarhalvåret.

Men Ulma verkar jäkligt robust, men som du säger, lamdan blir inte gratis.
När det gäller elen så höjer E.on överföringen till 82.15 öre från årsskiftet max 8000 kwh/år och energiskatten går upp till 53.25 öre/kwh. Jag har 60 öre/kwh ett år till vilket ger 1.95/kwh. Pellets 1.10. Elen kommer inte att bli billigate. Även om eken är gratis är nätavgifter och skatt dyrare än pellets.
Problemet är att veta var pelkerspriset tar vägen. Det hänger väl som allt annat på omvärlden. Att priset faller är väl inte att hoppas på. Iaf inte så länge ryssland utesluts.

Skapa en ny tråd och för denna diskussion vidare där. Denna tråd handlar endast om olika kompinationer/ Moderator
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar