Stänga av brännaren varje dag?

Kilen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 08:03

Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Kilen »

Hej!
Total novis här!

Köpte mig en px21 inkl installation för tre veckor sedan.
Kör enbart varmvatten på den nu, och den drar ca 16 kg pellets per dag.
Ingen här skriver om att stänga av och starta brännare vid behov.

Jag gör det nu som en test.

Kondens varnas det för ser jag på vissa hemsidor men den det är är det ju samma som att elda med ved?
Man eldar ju vid behov i pannan?

Då kan man väl göra samma med pellets?

Ved olja panna från 1950 :)
Senast redigerad av Kilen den mån 06 maj, 2013 04:55, redigerad totalt 1 gånger.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av FRS05 »

Men din brännare eldar ju inte hela tiden utan vid behov. Med andra ord behöver du inte stänga av den. Den brukar vara inställd att "börja elda" vid en viss temperatur. På min panna, och en ganska vanlig inställning, startar brännaren när tempen går ner till 60 grader. Sedan eldar den på tills tempen gått upp i 80 grader. Därefter stänger brännaren av sig och startar först igen när tempen har gått ner igen.

Förstår inte riktigt hur du har tänkt? Ska du springa ner till pannrummet eller känna av när du står i duschen att tempen börjar bli dålig på varmvattnet och att du då får springa ner och sätta på brännaren? Det är lite grejen med pellets att du inte ska behöva springa ner titt som tätt i pannrummet som du behöver göra om du eldar med ved. Sedan får man givetvis springa ner olika ofta beroende på hur automatiserat system som finns i pannrummet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av danei »

Har du stängt av radiator värmen med någon ventil? Annars smiter det nog ut värme den vägen.
Jag kör inte min brännare om jag inte tappar vatten på sommaren. Men än så länge behöver jag värme i huset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Icecap »

Jag har modifierat ett digitalt dygnsur och kan koppla in det i termostatledningen. Därmed kan jag ställa en synkronisering av VV-produktionen till de tidpunkter av dygnet där det behövs som mest.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av olle54 »

16 kg pellets i veckan är väl ingenting. Du måste ju ha varmvatten.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av danei »

Jag läste nog per dag, jag håller med 16 kg/vecka är inte mycket.
Kilen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 08:03

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Kilen »

Menade per dag!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av micke_932 »

16kg om dan låter ju helt åt helskotta, vi är 3 stycken och har normal förbrukning av varmvatten skulle jag tro och jag använder ungefär 4-5 kg pellets per dygn på sommaren.

Har du stängt cirkulationspump och shuntventil ?

Om du släpper ut varmvatten i radiatorerna i onödan så kan jag förstå det.

Att stänga av brännaren under längre tid fyller väl knappast någon funktion, du måste ju värma lika mycket när du väl startar den, det är ju om den står still så länge så att den går ner till 20 grader så att den inte kan bli kallare, först då kan du "tjäna" något på det, men det tar ju evigheter att få upp tempen igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Vicke912 »

Betala pellets motsvarande halva vinterförbrukningen för att få lite varmvatten låter dyrt. Din panna är nog oekonomisk och stålar ut värme. Blir dyrt i längden också att låta den känsliga px21 brännaren med sina tokdyra reservdelar brinna för att få varmvatten.
Skulle tro att din panna kallnar ganska fort så vinsten med att elda vid behov är liten.
Sätt dit en elektrisk varmvattenberedare så slipper du massor av bekymmer också.
Nibe City. Eurofire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Icecap »

16kg per dygn är alldeles för högt! Den enda anledning till detta är ganska säkert att det läcker värme ur pannan till elementen. Shunten brukar vara "sådär" på att stänga helt och har man då cirkulationspumpen igång kan det smita ut mycket energi den vägen.

När jag bara har VV i min pannan brukar den vila 18 timmar mellan varje eldning, då har jag "bara" stängd shunten och slagit av pumpen.

Så kolla om det finns en kran som kan stänga element-cirkulationen genom pannan, det kan göra underverk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kilen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 08:03

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Kilen »

Alla elementen kalla shunten i botten cirkpump avstängd.
Men det går fort att få dusch vatten att 30-40 min.
Gammal gjutjärnspanna från -45.
Ved/olja från början.
Vattentanken sitter separat oxå gammal.

Kan det vara så att tanken är dåligt isolerad?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av micke_932 »

Det kan det säkert vara, värmen måste ju försvinna någonstans så obefintlig isolering i pannan och dålig isolering i tank kan säkert vara boven, men det låter fortfarande väldigt mycket, jag förbrukar ungefär 16kg på vintern när det är 7-8 minusgrader ute...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kilen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 08:03

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Kilen »

Testade shunten idag och den stänger inte alls..
Men det satt en kulventil ovanför shunten som är helt ny iomed ny cirkpump så nu är det tätt där iallafall.
Skall se hur mycket det gör :D

Men jag undrar oxå varför det rekomenderas så höga temperaturer. :?:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av micke_932 »

Det lär nog göra underverk skulle jag tro.

Menar du höga temperaturer på pannvattnet ? man bör ju försöka hålla sig över 60 grader mesta delen av tiden och med lite större hysteres så behöver brännaren inte gå så ofta, men det behöver inte vara så höga temperaturer, men de flesta håller sig nog mellan 65-85 skulle jag gissa på, för egen del så håller jag mig mellan 65 och 85 på sommaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Stänga av brännaren varje dag?

Inlägg av Tjita1 »

Under 60 ger risk för legionellabakterier, så det är det lägsta man bör sikta på, särskilt om man har förrådsberedare.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Skriv svar