Är det värt det ?

Skriv svar
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Är det värt det ?

Inlägg av erraboy »

Sitter och kollar vad förbrukningen varit nu i år .

Hamnar på 260 säckar pellets fram tills idag.

Således 5 pallar och det kommer ju innebära att vi hamnar runt 8 pallar för hela året alltså nästan 17000 kr i uppvärmning. Detta för en 1 1/2 plans villa på 130 kvadrats boyta med 21 grader inne och källare som håller 16 + .

Till saken.

Kommer nu i år att vara bortrest på jobb från september till januari. Frugan vill inte hålla på med pannan eller bära pellets säckar som en galning hela vintern. Hennes förslag var istället att köpa en Luft/vattenvärme pump. I form av Villapanna CTC Eco El 1550 och en Värmepump CTC EcoAir 110 Polar Edition som med installation kostar nästa 100.000.

Så frågan är ju helt enkelt hur i hela hel... kan man räkna ut vad som blir billigast att göra ?
Tjänar man på att byta eller inte ?
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Är det värt det ?

Inlägg av micke_932 »

Det lär du nog inte få reda på innan du provat, det är så mycket som påverkar, överlever värmepumpen ? blir det mycket service på den ? kommer den att räcka till eller blir det elpatron hela vintern ? blir vattnet tillräckligt varmt, funkar ventilationen i huset utan skorsten ? har du radiatorer som klarar av att värma huset med det varmvatten som en värmepump ger ?

listan blir lång och är inte lätt att svara på.

Men visst, jag kan förstå att hon inte är road av att bära pellets och hur man än vänder och vrider på det så är pelletsvärme ett fast bränsle precis som ved, och det kräver alltid lite extra arbete, så även om ni inte "tjänar" något på det så kan det givetvis vara något att fundera på, men som sagt, i så fall är det ju viktigt att man får en värmepump som verkligen fungerar så man inte sitter som idiot sen.

Om du redan har elpatroner i pannan så kanske det är billigare att köra på dom när du är bortrest och sedan återgå till pellets när du kommer hem.

Dom där 100 lusentapparna tar ju en stund att plocka in igen.

För egen del så bryr jag mig inte så mycket om vilket som är billigast, jag gillar pellets för det är enkla prylar, lätta att underhålla och fixa själv, behöver inte ropa på någon dyr installatör/servicenisse så fort det bråkar (vilket det nästan aldrig gör).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Är det värt det ?

Inlägg av Tjita1 »

Annars kan du ju installera ett bulkförråd. Vi drar ca 17000 kWh/år och runt 3-5 m3 ved per år, och ja, du kan ju se det i signaturen själv.. :) Som referens.
Men jag överväger starkt att montera en innedel till vår värmepump och en kamin i vedpannans pipa i vardagsrummet istället, framförallt för komfortens skull. Den har även solslinga, innedelen, vilket ju kan stå för varmvattnet hela sommaren, och konstruktionen gör också att solen kan bidra till husvärmen.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Är det värt det ?

Inlägg av Icecap »

Som micke skriver är det alldeles för många okända faktorer.

Min logik säger även att det inte är speciellt smart att installera en värmepump som tar värmen från uteluften, det behövs som mest när det finns som minst, alltså kostar det mer el.

Men låt oss utgå ifrån att det bara är byte av pump, elementen är stora nog osv. inget extra tillkommer.

Vad är vinsten då ekonomisk?
Det beror på COP - som rent teknisk knappast kan bli imponerande under brinnande vintern men för argumentets skull sätter vi den till 2.

Då jag inte har någon aning om vad du menar med "Sitter och kollar vad förbrukningen varit nu i år. Hamnar på 260 säckar pellets fram tills idag." betyder, räknar du eldningsår eller kalenderår?
Man ska ju komma ihåg att de 3 kallaste månader förbrukar 50% av årets förbrukning.

Men låt oss hålla oss till de tal du lägger fram.

8 pall till totalt 17kkr ger ung. 0,53kr/kWh. Med en COP på 2 kommer detta att (på ett mycket ungefär) motsvaras av värmepumpen. Ingen vinst värd namnet där alltså. Med högre COP blir det en liten vinst men siffrorna är alldeles för osäkra.

Sedan kommer det ränta på 100kkr, tänker vi 6% blir det 6000 per år i ränta, alltså 500:-/månad. Tillkommer avbetalningen på lånet (antar att det blir lån), ska vi sätta avbetalningen till 500:-/månaden också?

Värmepumpen kommer alltså grovt räknat att ge en utgift på ung. 1000:- extra per månad i 20 år - varpå pumpen måste bytas då den är slut.

Så det låter kanske kynisk men: lycka till att räkna hem detta! Anställ istället grannpojken till att släpa pellets, se till att det beställs och att de påfylls. För 1000:-/månad under de månader du är borta kommer han att slita blod vid några enstaka tillfällen och ni minskar kostnaden kännbart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Är det värt det ?

Inlägg av FRS05 »

Mycket beror på vad om du har högtemp system eller ej.Jag räknade lite på daikins hemsida och jag har för mig att jag skulle spara ca6000:- per år om jag hade bytt.Jag gör av med 10 pall per år och har ofta rätt hög temp fram till elementen:)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Är det värt det ?

Inlägg av Rol-bi »

Håller själv på med att räkna på en luft/vatten varmepump inkopplad i retur från radiatorer, integrerad med pelletspanna. Det är en sömlös integration när man har shuntstyrning på en panna som håller radiatortemperatur låg.
Med radiatorer finns en begränsning på hur mycket värme man kan få ut i huset vid låga temperaturer som värmepumpen kräver (max 40-50 i normala fall). Tror detta motsvarer ca 6 kW i et stort hus. Den är effektiv ned til 0 till +2 grader, sen börjar den stanna för att värma is pga kondensbildning på ytterdelen, då reduceras värmeffekt och COP. Om man endast kör värmepumpen ned till +2 grader, så tror jag att man utnyttjar värmepumpen bra och den vill kanske ta ca. 30 procent av energibehovet och då på vår /höst, annars gäller pellets under vintern (med hjälp av grannens kille).
Ett alternativ är både luft/luft + luft/vatten + pellets, då kan värmepumper kanske ta 60 prosent av årsbehovet (med låg COP när det är kallt). Jula har ju rimliga värmepumpar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: Är det värt det ?

Inlägg av erraboy »

Om vi leker med tanken att frugan får som hon vill


Vad är grejorna vi har idag värda om man sålde det ?

En iwabo villa s2 brännare
med en Effecta panna med tillhörande skruv

allt från 2007.
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det värt det ?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Se även till att ta en värmepump som har rejäl varmvattenkapacitet. Vill minnas att CTCs modell 107 var sämst i nåt test med bara 83 liter 40C varmvatten.....

Om det är nåt som gör frugan argare än att bära så kan det potentiellt vara kallt i badet.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Är det värt det ?

Inlägg av ronald »

Varför inte lägga på en 50-70 papp till och borra istället?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Är det värt det ?

Inlägg av Vednisse »

Vad är grejorna vi har idag värda om man sålde det ?
Runt 15000 gissar jag att du kan få.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: Är det värt det ?

Inlägg av erraboy »

Oj det var inte så dåligt ju
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Skriv svar