Kontrollera trasig skruvmotor?

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Trefasmotorer har ofta alla 6 ändar från de tre lindningarna dragna till kopplingsplinten så att man med byglar kan koppla in den som delta eller Y, nolla är ju tillgänglig i det senare fallet.

Jag får konstatera att jag har glömt för mycket för att förklara exakt varför en trefasmotor inte går optimalt på enfas + kondensator, så då är det bara att konstatera att jag kan ha fel. Mitt ytliga resonemang är att man kan inte få en fasförskjutning större än 90 grader, och lindningarna i trefasmotorn ligger 120 grader förskjutna, så de kan inte arbeta optimalt. Men roterande maskiner är inte mitt område, eventuellt kan det inducerade fältet från rotorn spöka till det i mitt resonemang. Om någon har bättre kunskaper i elteori så berätta gärna hur det ligger till!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Hmm okej för kondensatorn såg minst sagt begagnad ut, rackligt ihoplödda trådar etc.
Vet nån vad den kondensatorn jag ska ha idag heter? Googlade på som siffrorna som stod på den gamla men hittade bara partial hits vilket var meningslöst då jag hamnade på helt andra saker. Lyckades få fram att den är ersatt med en nyare variant, vilken vet jag ej.
RIFA 428 1000- står på ena sidan på den, 120n J FN på den andra. Liten på kondensator.


Man ska alltså bara dra fasen in i ena änden på kondensatorn, och den andra änden till skruvmotorn så den gör allt det tekniska som ni sa för att den ska snurra?

Men problemet att jag inte har någon fas fram till motorn med vacuumsugen inkopplad känns ändå som ett astronomiskt sammanträffande. Med den förbikopplad har jag ström fram till där kondensatorn ska sitta.

Kanske bara åker på en ny kondensator a 4kr och en ny vaccumsug a 3000kr :)

Vedkonverteringen kommer närmare och närmare känner jag.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av jerjo »

En sån här kondensatorer kallas motorkondensator och kostar avsevärt mera än 4:-.
Sök på motorkondensator och antagligen 120 microfarad av dina siffror att döma - en bild på kondensator med text och allt skulle underlätta.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Mailade dom till dig. Orkade inte ladda upp dom online nånstans :)
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av jerjo »

Har tagit emot bilderna och lägger upp dem här (forumbilder.se har en bra tjänst för detta).

Kondensatorn på bilderna är ingen motorkondensator och torde varken ha med start eller drift av motorn att göra. Kondensatorn är på 120 nF, 1000V
I mina ögon är den för avstörning, eller vad säger "honda" och "danei"?
Motsvarar denna konding den som är pilad på bilden?

Bild

Bild

Bild
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Det som gjorde mig misstänksam var hur den satt. Var liksom en blindtarm den där kondensatorn. Men jag började tro att jag inbillat mig och att den suttit som den "skulle". Men rätt säker på den satt så här.
Bli inte avis på mina ritkunskaper, är grafisk designer som inte kommit ur garderoben :)

Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

120nF är inte en driftkondensator, den är för avstörning enbart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Motorn på kretsschemat har en startkondensator, och det är inte den som du har fotat. Det är som sagt en avstörningskondensator som inte finns med på schemat alls. Det finns motorer som går utan kondensator också, så det kan ju vara fel schema. Kan du lägga upp en bild på motorn och "dess omgivning"? Tex så här kan kondensatorn se ut om den finns
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Taxen »

Min kondensator ser ut som på bilden,men är på 2 picofarad.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

2pF? Om den är lik bilden som Honda visar är det något allvarligt fel! Möjligen 2µF, det är ganska sannolikt - och 1 000 000 gångar större värde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Taxen »

Ja,som du skriver,men som jag inte hittar tecknet för.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

alt-gr + m = µ
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av danei »

man kan skriva ut "mikro" om man inte hittar "µ"
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Så här se insidan ut. Bild

Jag kan då inte med ljus och lykta hitta nåt som ens påminner om det ni visat.
På motorn står det 220Vac 50Hz 4W 30g 20s 0.12 mikrofarad 400Vac

Så vitt jag vet en grekisk skruvmotor alltså :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

Hmm... 0,12µF = 120nF så den är tydligen en driftkondensator ändå. Men motorn är ju också mycket svag, 3W er ju verkligen inte mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar