Kontrollera trasig skruvmotor?

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Den motorn liknar den typ av motor som brukar användas i programverk i gamla tvättmaskiner. Vad jag förstår så är den motortypen en sorts synkronmotor. Helt annan teknik... Men sönder kan den ju vara iallafall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Men enklaste sättet är att skaffa en likadan kondensator, klippa en lampsladd och koppla kondensatorn i samma ordning och se om motorn går?
Jävligt svårt att felsöka MINST 2 trasiga komponenter samtidigt :)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Ja så kan du göra. Men hur är din motor egentligen inkopplad? Jag hittade flera ställen som säljer den motorn som reservdel, och de verkar alla ha 4 sladdar. Tex http://www.blackswanhome.com/product/fe ... -fe-insert På din bild ser man två gula som ser ut att sitta ihop, och en röd. Är kondensatorkopplingen gömd bakom motorn eller har du tagit bort den. Hur satt den isåfall inkopplad? Bilden du ritade tolkar jag som att kondensatorn var kopplad bara i ett "ben", om det verkligen var så är det nog där felet sitter. Om motorn har fyra trådar som den på bilden jag länkade så ska två sitta ihop och kopplas till nollan, en kopplas till fasen, en till kondensatorns ena ben och kondensatorn andra ben till fasen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Dubbeltråden på motorn satt i svart och den röda på motorn satt i kondensatorns egna ben. Så mer eller mindre direkt på den röda från styrboxen. Så långt mina elkunskaper går var den förbi byglad.
Ska köpa en ny kondensator då och koppla som ni säger men svart ska enligt det jag hittat vara för att motorn ska gå baklänges.
Som sagt, hit med en vedkamin utan 900 elsladdar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Jag förstår ärligt talat inte hur du menar, kan du försöka vara lite tydligare? Har du 4 trådar eller tre från motorn? Vilka färger är/var kopplade vart? Gick det trådar från båda benen på kondensatorn, eller bara från ett ben? Vilken var förbi byglad, hur? Jag har svårt att från din lite svårtolkade beskrivning utesluta att kondensatorns ena ben helt enkelt har lossnat och i så fall så kanske det inte är något annat fel än en lös tråd på din kamin, det är i sig fullt tillräckligt för att skruvmotorn inte ska gå.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Dom 2 gula trådarna från motorn som sitter i samma kontakt satt på vit från styrboxen.
Den röda tråden från motorn satt i kondensatorn som kom från svart från styrboxen.
Den svarta tråden från motorn som syns lite dåligt på bilden satt ingenstans alls. Läst nånstans att den är för att ändra motsols/medsols rotation men kan vara fel.
Kondensatorn hade 2 kontakter men bara den ena var använd, samma sida som var ihoplödd med svart från styrboxen. Så om elen fortfarande tar snabbaste vägen gick ingenting genom kondensatorn.

Vart runt lite idag på diverse elfirmor ingen verkar veta vart jag hittar den men den mest kunniga/minst okunniga jag träffade sa att en sån kondensator funkar kaminen lika bra utan. Vet ej om han gissade eller kunde nåt dock.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Vi var många här som gjorde det misstaget att tro att den kondensatorn var bara för avstörning, men din kamin är ju amerikansk... Det är alltså en driftkondensator som har som uppgift att fasförskjuta strömmen som går i den "andra halvan av motorn". Utan den är bara halva motorn inkopplad, och kan inte starta själv eftersom den precis lika gärna går åt båda hållen. Den borde förstås durra lite svagt iallafall, om den i övrigt är hel.

Skulle kunna satsa en melon på att om du kopplar den svarta från motorn som inte gick någonstans till kondensatorns andra ben som var okopplat så hoppar motorn igång.

Värt ett försök iallafall, för i all rimlighets namn så är det så den motorn ska vara inkopplad. Det kan ju förstås hända att kaminen stannade för ett annat fel, och den tråden har lossnat under felsökningens gång.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Ähum, sitter du och säger att jag var oförsiktig då jag felsökte. Tror jag blir förolämpad här, eller så är det nån som känner mig. :D

Det tanken slog mig också, men kondensatorn var lite trasig så ska skaffa en ny. Har ett 7cm sår på ena handen, skinnflådde den andra och var ett gem ifrån att använda 230V för att fixa frisyren. Så tålamod är inte en av mina bättre sidor. Tycker dock jag haft enormt tålamod den här gången även om tankar om att ta fram släggan sen återvinningen har kommit mer än en gång.
Undra vad man får för en sån här kamin (i fungerande skick)

Tack för all hjälp, återkommer då jag hittat nån som i alla fall hört talas om denna kondensator och kan peka mig i rätt riktning. Måste kanske beställa den över nätet för ingen affär här upp i Norrland har en susning. Och dom som hade sålt den verkar inte allt för sugna att svara.
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Capaci- Max dimensions Weight Max dU/dt Rthha °C/W Article code
tance in mm g V/μs 85C 0.2 m/s
μF B H L p
0.12 11.5 22.5 31.5 27.5 10.6 1300 37 PHE428PF6120JR06L2


Det där har jag lyckas googla mig till om min kondensator. Såvida 1000 på den står för 1000VDC.
Men att hitta en sån, eller ens nära verkar lite tungt. Hur nog är det med resistansen? Elfa verkar ha dom som är 100 eller 150nF men ingen 120. Måtten kan inte spela någon roll då den mer eller mindre hänger i luften men det andra bör stämma så exakt som möjligt utgår jag ifrån.

Nån som råkar ha en låda från 80 talet med gamla kondensatorer hemma? :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

ELFA 65-599-90 lär ganska säkert fungera! Den sort kondensatorer brukar ha en noggrannhet i kapacitansen på ±20%, vid 120nF är det alltså mellan 96nF och 144nF och till denna applikation är det bättre att stega upp värdet till närmsta högre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Beställt en sån från elfa nu så får återkomma då jag kopplat in den (fel) och nåt mer har brunnit upp :)
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Har fått kondensatorn nu och fixat ihop det provisoriskt och skiten FUNKAR!
Satte först så den gick baklänges men skiftade bara och nu funkar det. Jag tycker dock att den verkar värma mindre, förmodligen inbillning men denna kondensator (150 istället för 120) göra så jag får längre mellan driftcyklerna? Värmefläkten går ju givetvis som tidigare beroende på effektläge men tycker luften ut är svalare. Kanske jag som pillat dit nån av plåtarna inne i brännkammaren fel får kolla det imorgon.

Har nu byglat bort vacuumgrejen där då den inte gick med den ikopplad, tycker dock det luktar lite konstigt ur kaminen. Om jag förstått konstruktionen så ska den brytaren endast vara för att kolla vaccum inte skapa det. Rökgasfläkten drar väl ut röken? Den uppvärmda luften som kommer ut ur kaminen har aldrig passerat brännkammaren?

I så fall har jag antingen gjort nåt jävulskap med tätlisterna eller så eldar jag härsken pellets. Luktar nån korsning mellan bränd plast och torra ögon typ.



Helt magiskt, tack för all hjälp.

/M
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Om jag fattat saken rätt så är vacuumbrytaren en säkerhetsbrytare som stänger matningen om det blir övertryck i kaminen. Om det sker och matningen ändå fortsätter så kommer kaminen att fylla huset med CO då den knappast är helt tät, och det dör man av. Men jag har ju ingen sån i min pelletpanna och ingen annan heller, grejen är nog den att din kamin kan anslutas utan skorsten, bara ett hål ut genom väggen. Då är det bara och enbart rökgasfläkten som ser till att man inte dör på natten, så jag skulle inte sova lugnt utan åtminstone en vacuumbrytare. Du har väl antagligen en skorsten, så då är ju läget annorlunda. Men jag kan ju inte rekommendera att du tar bort en säkerhetsfunktion ur din kamin. Roligt att du fick igång den!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Jo stängde av den rätt omgående igår och det är ju ett alternativ, att den inte fungerar med vacuumbrytaren inkopplad just för att vacuumbrytaren INTE är trasig. Om suget inte fungerar som det ska så startar den inte. Det jag förstår är varför det luktar lagomt illa typ, inte brandrök eller så utan bara lite mysko.
Och rökgasfläkten går så det borde vara vacuum innan den tänder. Får montera isär den igen (suck) och se om jag missat nåt inuti brännkammaren som inte är som det ska.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

Ändringen av kondensatorns värde betyder inget för motorhastigheten!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar