Kontrollera trasig skruvmotor?

Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Hejsan
Har läst en massa och testat alla knep jag hittar så återstår bara att kolla om min skruvmotor brunnit. Haft isär hela kaminen som är en Quadrafire Castile 5ggr om och tömt/dammsugit den, kollat alla kontakter, haft lös skruven upprepade gånger etc. Motorn är en Saia Burgess 4w med 2 gula, 1röd och 1 svart (ej inkopplad) kontakt. Hur mäter jag om motorn alls lever? Lite uppgiven efter gårdagens rivning, diverse rivsår och absolut noll resultat.

Någon som har erfarenhet av dessa kaminer och vad som kan jävlas?

Körde tanken tom sen nästa gång jag skulle starta den drog inte skruven runt alls, nu är den tömd och dammsugen och lösplockad men ingen förändring. Står nåt om en vacuumbrytare men ingen aning hur jag ska kontrollera den.

Tack för ett grymt forum

MVH

/M
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av jerjo »

Har du sett manualen? Där omnämns vakuumbrytare.
Ser också ut som motorn är en enfasmotor för 230V med driftkondensator.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Jo har kollat slangen till vacuumbrytaren och kontakterna om nån lossnat men icke.

Enfas vet jag vad det är men driftkondensator är grekiska för mig.

/M
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av jerjo »

Jag antar att allt annat fungerar förutom just skruvmotorn?

Det enklaste sättet att kolla motor och kondensator är att bygla över vacuumkontakt och ev även "snap disc #2" (vad det nu är för något?).

Bild

Det handlar ju om 230V så det gäller att ha respekt för spänningen.
Har du inte tillräckliga kunskaper så är det säkrast att låta bli och be någon med kunskap om faran att felsöka.

Jag skulle i alla fall börja med att bygla vacuumkontakten om den är åtkomlig. Byglingen görs utan spänning och sedan bort med fingrarna och sätt i kontakten ett kort ögonblick.
Funkar motorn nu så är det vacuumkontakten som av en eller annan orsak inte sluter.

Om motorn fortfarande inte snurrar så återstår "snap disc #2", vad det nu kan vara?
Gör om förfarandet och bygla denna istället, fortfarande utan spänning.
Med fingrarna borta sätt i kontakten ett kort ögonblick.

Om motorn ej funkar nu heller så är det nog dags att ta loss den och prova på "bänken". Just kondensatorer brukar vara en vanlig felorsak.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Okej tack som fan. Ska med farsans telefonguidning mäta motorn men om den verkar vara hel ska jag följa ditt schema och försöka koppla förbi dom en åt gången.
Trist då saker går sönder men jag HATAR att felsöka elgrejer, mest kanske för att jag inte kan det :)
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Testade igår att koppla förbi vacuum grejen, och mätte alla snap discs och inget var fel. Oavsett trick har jag ingen ström fram till skruvmotorn.

Blir gör om gör rätt imorgon men fan vad less man blir. Sen är ju styrboxen igennitad så inte så lätt att få lös sladdarna där om man ska söka kabelbrott. Endast i elbranchen har man fel som kostar 2kr och 100 timmars huvudvärk :)
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av jerjo »

På bilden en riktig fuling för att konstatera om motorn fungerar.
Har kopplat bort ordinarie matningen från Snap Disc #2 för att inte riskera bakspänning mot boxen.
Sen vet inte jag vad det innebär att tvångsköra motorn men efter detta test så vet du iaf om motorn är OK - förutsatt att glasrörssäkringen är hel iofs.

Som sagt, det är 230V AC vi leker med.

Bild
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Ska ge mig på den där kopplingen om jag törs annars får farsan göra det. För då jag tog dom en och en fick jag ingen spänning fram till motorn alls så än vet jag inte om motorn är OK. Men jag tror det med tanke på att strömmen fram jävlas. Vore otur om strömmen fram gått samtidigt som motorn :)
Micke_80
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 nov, 2012 15:36

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Micke_80 »

Okej sammabrott AB. Enligt mina slutsatser är BÅDE vacuumskiten och motorn trasig. Vad är oddsen att detta sker samtidigt. Och kondensatorn var jävligt dassig i en av lödningarna.

Mätte först motståndet i alla saker och konstaterade att dom funkade, men motorn gick inte. Sen försökte jag köra skruven med sakerna byglade en efter en.. Lessnade nu och byglade ALLT jag kunde hitta. Sen mätte jag spänningen fram till motorn. Kopplade på sakerna en efter en och fick ingen spänning med vacuum grejen inkopplad, men om den var byglad gick det bra.

Dock går inte motorn fast jag konstaterat att den har spänning. Den har dock ingen kondensator kan detta göra att den inte går? Som jag förstått det är kondensatorn bara en driftsättare, dvs hur länge skruven är av/på? Så den ska ändå gå att köra med konstant spänning?
Kan man mäta en motor om den fungerar eller är det sista testet att klippa av en stickkontakt och koppla in den direkt i vägguttaget? Alltså sätta kabelskor i änden av en skarvsladd.

Hade jag gjort allt detta då jag höll på sist med instrumentet istället för skruven inkopplad och kollat visuellt hade jag sparat mig några timmar och en blodig hand :)

Tack för all hjälp

/Micke
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Motorn kan rent teoretiskt gå utan kondensator, men den kan inte starta utan kondensator. Kondensatorns uppgift är att skapa en "konstgjord" fas som gör att motorn, som egentligen är en tvåfasmotor, kan starta med en enda fas. Utan kondensator drar motorn turvis åt båda hållen i takt med växelspänningen och eftersom den inte hinner börja röra sig åt nåt håll så står den stilla.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av rod02 »

Honda: Är du säker på att det är en 2 fasmotor? Och inte en 3 fas, med slopad nolla. En 3fasare startar utan konding på en fas, om man snurrstartar den för hand först. Lite svårt på en matarskruv, då det krävs lite fart.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Icecap »

En tvåfasmotor kan också köra vidare när den väl är i varv. Precis som Honda skriver behövs kondensatorn för att starta motorn, den fasvridning den skapar ger ett "roterande" magnetfält som drar igång motorn. Utan kondensatorn är motorn ganska svag när den väl är rullat igång.

Motorn får ström men "går inte". Grejen är att "går inte" är det samma som ingenting!
* Brummar den?
* Vibrerar den?

Det är lite konstigt att ingen verkar ha påpekat det men det är synnerligt vanligt att driftkondensatorer torkar ut och då slutar motorn att köra.

Snap disc skulle jag tro är ett överhettningsskydd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av Honda »

Rod2, lite offtopic dethär, men om motorn är konstruerad för att köras med enfas + kondensator så är det en tvåfasmotor. Det finns också andra sätt att få till den förskjutna fasen som behövs för att skapa ett startmoment, tex en startlindning med stor resistans, men att tillverka den som en trefasmotor är slöseri med koppar så det görs nog inte. Det skulle isåfall vara om det inte finns någon lämplig "enfas" motor för en viss tillämpning i liten serie så då kan det förstås vara billigast att använda en standard trefas i kondensatordrift, men de här skruvmotorerna är nog så standard de kan bli.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av rod02 »

Honda: Varför skulle det vara slöseri med koppar? Alla 3 spolar används. Nollan i motorn slopas.
får tillägga att jag inte vet hur det ser ut i en matarskruvsmotor.

http://www.electrotechnik.net/2011/07/r ... ingle.html
Men det finns tydligen 2 fas motorer för enfasmatning också http://www.carymart.com/blog/remote-con ... art-motor/ Det verkar som 3fas motorn behöver 2 kondensatorer.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kontrollera trasig skruvmotor?

Inlägg av danei »

Trefasmotorer har ingen nolla. Att köra en trefas motor på enfas är en nödlösning, även om det går ström i alla lindningar är det inte en optimal lösning. En motor som är byggd för enfasdrift blir mindre med samma effekt.
Skriv svar