Automix 30Q på en KMP UNO

Skriv svar
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av sexigasixten »

Har nyligen installerat en begagnad(2006) panna av märket KMP UNO där det satt en shuntstyrning av märket Automix 30Q. Jag kör just nu på elpatron i väntan på att få installera ett bulkförråd och köra på pellets.Jag försöker nu att ställa in den automatiska shuntstyrning,men det verkar inte som jag får det att fungera som det ska.Jag har kopplat in både utegivare och innetermostat till shuntstyrningen. När jag öppnar elementen så släpper den på full värme fast shunten står på 0?Har dragit ner innetermostaten på lägsta som är 12 grader, har satt fast givaren på framledningen före cirkulationspumpen och termometern som är monterad på framledningen visar nästan 60 grader.Panntemperaturen har jag ställt på 80 grader via elpatron.Hur ska jag göra för att få det att fungera som det är tänkt? Någon som har bilder på inställningar på en installation av Automix 30?

Inställningarna ser ut som följer:
Min temp. för framledning står på 5.
Max temp. för framledning står på 20.
Motor för höger/vänstergång står på L.
Kurvinställning står på 6.
Parallellförskjutning av reglerkurva står på -10
Natt/spartemperatur står på 3.
Programväljare står på mitten (klocka)
Inga ryttare är utdragna på klockan
Och den blinkar på sänkning hela tiden men inget händer vad gäller temp på framledningen.
Jag vill ju alltså att temperaturen på framledningen sjunker eftersom jag inte ska ha något element på.
Hjälp mig med inställningen någon.
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

Var shuntmotorn monterad när du köpte pannan?
Om du ställer shuntmotorn i handläge och vrider handtaget till max, vad händer med utgående temperatur?
Ställ sedan tillbaka i läge auto och se vad som händer. Går den tillbaka till noll?
Några bilder på prylarna skulle underlätta.
Framledningsgivaren skall monteras efter shuntventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av Taxen »

Har du manualen?
Här är den annars.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... g-0402.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av sexigasixten »

Shuntmotorn var monterad när jag köpte pannan. Har provat att ställt shuntmotorn i handläge och vridit den till max och sedan har jag ställt den på automatik och den har då gått ner i min. läge, men på termometern som är monterad på framledningen så har inte gradantalet sjunkit, konstigt va?
Framledningsgivaren är monterad på framledningen mellan shunt och cirkulationspump.
Framledningen är väl det vänstra uttaget av de två som sitter vid shunten om man ser framifrån?
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

Har du genom handpåläggning kunnat konstatera att termometern visar rätt?
Går det ut varmt vatten i 0-läge så stänger inte ventilen utan behöver installeras om.
Lossa shuntmotorn från ventilen och vrid ventilen mot ändläget. Sätt sedan tilbaka shuntmotorn i förhoppningsvis ett annat läge på splinesen. Jämför med manualen.

Sätt maxtemperatur på 40 grader om du har golvvärme och 80 grader om du värmer med radiatorer.
Ställ sedan programväljaren på sol = ständig dagtemperatur tills du fått allt att fungera.
Finliret med nattsänkning tar du sedan om du vill.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av sexigasixten »

Jag har konstaterat att det går ut riktigt varmt vatten genom handpåläggning.Du säger att jag ska vrida ventilen mot ändläget? Jag har lossat shuntmotorn från ventilen och provat och vridit ventilen, men det verkar aldrig att komma till något ändläge.Jag har vridit och vridit men det tar aldrig slut. Är den trasig?
Vilket håll ska jag vrida åt?
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

Aj då, då sitter spärren i handvredet, på denna ventiltyp, som togs bort när shuntmotorn monterades.
Då får du vrida motsols i små steg tills framledningen har lika låg temperatur som returledningen från radiatorerna. Vänta några minuter mellan omställningarna. När temperaturen är som lägst har du hittat stängt läge och monterar shuntmotorn utan att rubba ventilspindeln.

Vilket urtag som är framledning resp. retur väljer man när ventilen monteras på pannan.
Returen är försedd med en rörförlängning som går ner i pannan och släpper det kallare returvattnet på en lägre nivå. Kan nog vara svårt att kolla i efterhand.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av sexigasixten »

Tack för ditt svar och intresse.Jag ska prova detta när jag kommer hem. I värsta fall får jag väl tömma pannan och skruva loss shuntventilen och se efter var rörförlängningen sitter och eventuellt flytta denna om det går, men först ska jag prova ditt förslag att vrida motsols i små steg.
//sixten
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av ja »

Det finns en manual på http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4Q&cad=rja men det verkar som att shunten och röret monteras vid installation så du kanske måste öppna och titta.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av sexigasixten »

ÄNTLIGEN! Nu har jag vridit ,väntat vridit,väntat osv. i all oändlighet, men nu verkar det som att jag hittat läget där ventilen är stängd.
Tack för all hjälp
//sixten
hbx
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 28 dec, 2014 21:09

Re: Automix 30Q på en KMP UNO

Inlägg av hbx »

Hej, har du kvar automixen? Isf, vill du sälja den? :)
Behöver reservdelar.
Skriv svar