Problem med pelletsbrännare

BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Har studerat alla bruksanvisningar och grejer som jag har hittat till pannan och brännaren. Och naturligtvis kom det upp två frågor till. :D
Kan någon förklara var turbulatorerna sitter och hur dom ser ut, jag har alltid rengjort allt som jag kommit åt överallt. Så kan hända att jag även rengjort dom här, men stod att det var viktigt att rengöra dom. Sen funderade jag på detta med rökgastemperatur, var mäter man det och vad är en "normal grad". Nu få jag nog "hia" mig med frågor innan ni har hunnit svara. :D
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Turbulatorer sitter inuti rören som går genom pannan.

Rören sitter där för att ge stor yta så att värmen från rökgasen kan överföras till vattnet i pannan.

Turbulatorerna sitter där för att "skruva runt" luften när den går igenom rören, det ger bättre verkningsgrad.

Kan vara långsmala veckade eller spiralvridna plåtbitar som bara hänger i rören i pannan.

Behöver man kapa dom brukar det vara tecken på att man har skruvat upp för mycket på brännarens effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Så skall de se ut, som den längst till höger:

Bild

Ser inte ut som så mycket, men gör stor skillnad :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

BalooBear skrev:Just det ja, glömde ju svara på en sak.
Jo den har suttit inne ca ett år eller något med den pannan som det är i dag och det har fungerat felfritt. Är sista månaderna detta med att matningen hänger sig har kommit och ökat.
Har du någonsin gjort en riktig inställning av brännaren till pannan eller är det bara chansa och kör som har gått bra hittills. Eller kanske du är ny ägare till pannan.
Att bara elda på måfå kan bli riktigt farligt. Fallröret ska inte vara särskilt varmt. Blir det varmt är brännarens effekt för hög eller dragbegränsaren för lågt inställd.
Röktemperaturen är enklast att mäta med en 300 graders digital stektermometer. Man borrar ett 2,5 mm hål i pannans rökutlopp före dragbegränsaren. Pannans egen termometer brukar ofta ge oriktiga värden.
Sitter det en lågriktarplåt på brännarens översida som förlänger den plåt som täcker förbränningsskålen? Elden måste riktas framåt för att inte ta i pannväggen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Jaha dom skruvmojängerna, ja där har jag ju rengjort och haft dom ute. :)
Hmm, ärligt talat så vet jag ju att en inställning och riktiga tester gjordes på brännaren när den sattes in med den gamla pannan. Men till den nya pannan är det inte gjort.

Jo den där plåten finns där om det är den jag tänker på. Koppen längst ner, sen kommer brännarspiralen sen sitter det en slags plåt över.
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Frågan är väl om du inte borde få gjort en riktig injustering med nya pannan. I Värmebaronen pannorna är det högt i tak, men som Torsten är inne på är det viktigt att lågan inte tar i plåt. Att fallröret blir varmt, kan tyda på att det finns utrymme för att justera ner effekten på brännaren lite. Pannan klarar 20 kW - nätt och jämt, men 15 - 17 kW vore bättre både för brännaren och för plånboken :wink:

Motståndet i en Värmebaronen Star är stort eftersom den har cylindrisk eldstad där gaserna går ett varv innan de tvingas in i lågan igen för efterbränning innan de följer taket i kammaren över i konvektionstuberna. Det ger rena avgaser och hög verkningsgrad - vilket gör att man kan dra ner på brännareffekten utan att pannans förmåga att leverera värme till huset försämras :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Tror inte du förstod detr där ned lågriktare. Har aldrig kikat in i en panna som du har. Tror du behöver en lågriktare som riktar lågan rakt fram så får du bästa förbränning.
Ovanpå brännarskålen sitter ett lock som täcker halva brännarskålen. Det locket finns på alla Iwabo brännare. Med det locket på så brinner brännaren snett uppåt. På det locket måste monteras ytterligare en plåt som förlängning somm riktar lågan framåt. Den kallas lågriktare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Aha okej nu är jag med. Få nog ta och kolla upp det där, vad är det för pysar som gör såna inställningar, tester, justeringar? Rörmorkare, elektriker, sotaren, panntestarfolk eller brännarefolk? :D Är ju inte som Maxi det här med brännare och pannor. På maxi vet man vad det finns i butiken men att hitta någon som kan sånt här och hitta butiker som säljer såna här delar osv. är lite klurigt. I och för sig, skulle ju kunna anlita dom som var här och gjorde det innan jag köpte huset, vad det nu var för några. Men det få bli efter jag fått ordning på dom övriga problemen, är tveksam om det är vanliga elektriker som är experter på detta området. :p
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är det så att i pelletsvärlden är själv bästa dräng.

Det du kommer att vet om ditt system och funktionalitet (om du vill alltså) kommer ingen "proffs-gubbe" att kunde slå!

Och det finns reservdelar lite varstans, Pelletsbilen ska tydligen vara en möjlighet men ta det inte som en rekommendation, bara ett exempel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Hehe har börjat misstänka att det ligger till så efter 2 års ägare av pellets, därför kände jag att jag var tvungen att registrera mig här så jag kunde lära mig något. Viljan finns men icke kunskapen än. :)
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tyvärr ett rätt så vanligt problem i dagens Sverige. Grannen hyrde in några killar som skulle vara så duktiga för att bygga till ett extra rum till huset där hon kunde ha badrummet. Hon höll på att bli tokig innan de klåparna var klara, och när de väl slutade, så var de inte klara utan det var detaljer som fattades lite här och varstans. Hon tvingades få nya folk att ta över och färdigställa det som klåparna sprungit ifrån. Det visade sig att klåparna i själva verket låg i konkurs, och att de sannolikt använde medlen från grannens jobb som "A-kassa". Med risk för att låta som en svavelpredikant: Det behövs en moralisk upprustning i yrkeskåren i dagens Sverige - i synnerhet inom byggnads och VVS Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Tänkte om någon var nyfiken av resultatet av det hela.

Det stora problemet var reläet som tidigare nämndes, efter det var bytt så fixade sig matningen utan problem. Lösningen på det varma röret, där fallröret går ner löstes genom att ta bort en av turbulatorerna. Och sist då, överhettningsskyddet utlösts ej. Tydligen är det så att på denna pannan ligger utlösningstemperaturen på 102 grader. Och jag hade 99 grader på pannan så hade jag väntat lite till så hade den nog stannat.

Så nu får vi hoppas att allt rullar på utan problem nu, har ju i alla fall fungerat felfritt i en månad nu.

Tack alla för hjälpen.
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att ta bort en turbulator visar att du kör för hög effekt för pannan. Vid att ta bort den kastar du i grova drag bort den överblivna effekten bort.

Jag tycker personligt att det är bättre att bara betala för den pellets som går åt i huset (det är dyrt nog faktisk) istället för den som går åt i huset PLUS det som kastas bort.

Jag hade sänkt effekten och behållit turbulatorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag skulle också ställa ner stopptemperaturen från 99 till ca 85 grader,då det brukar räcka och risken för kokning minimeras.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Hmmm ja du har nog helt rätt i det, hur gör man för att få ner effekten på brännaren? För på den jag har har ju varken knappar, rattar, eller liknande. Endast en lampa som lyser när låga finns. Så antar att det behövs en elektriker även till detta för att koppla om inne i maskineriet?
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Skriv svar