jätte smäll i pannan o MASSA rök

Stellan177
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 22:31
Ort: karlskoga

jätte smäll i pannan o MASSA rök

Inlägg av Stellan177 »

hejsan alla

hade precis lastat av två pall me pellets o skröte för svärfar hur bra det va me pellets o vilken jätte bra investering ja tyckte de va :P
men sen gick ja upp o skulle ta av mig arbetskläderna o då SMALL det verkligen nere ifrån pannrummet det va inte poff utan det SMALL o hela källaren vart rökfylld o brännaren stanna.!

o min fråga är VAD KAN DET VARA?

sottade pannan o brännaren riktigt NOGA i lördas allt som kan putsas o skrapas damsugas gkordes.

sottade pannan o brännaren presic lika noga nu när det hände o stannade kvar i pannrumet me min öl :D så ja kunnde kolla om de hände igen men då gick den hur fint som helst. vad kan det vara? har en liten son på 6 månader så vill få ordning på det så snabbt så möjligt.!!!

tacksam för alla råd o svar.
PX21 05a 20KW 1200Family 25KW Ekonomi2004 Närkepellets 8mm
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Kolla upp att startdosen är vettigt stor, inte för stor och för liten.
Om den vanligtvis behöver mata på "startdos 2" för att starta är det ett tecken på att nåt behöver trimmas in.

Är draget ok?

En sådan smäll beror på att pelletsen legat och kolat och bildat gengas i pamnan, om den sedan inte vädrat ut innan lågan kommer kan det smälla ordentliget.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Det kallas för KMP smällar har jag hört och beror på Att PX21 brännarna har dåligt tändsystem med väldigt stor startdos. När den inte lyckas starta på första försöket försöker den igen och när det då är explosiv gas i pannan redan så smäller det.
En kompis fick så också och där är inget pannrum så pannan står löst i källaren. En massa glödande material åkte ut och var nära tända eld på lite allmän bråte i källaren.
Han bytte till annan brännare nästa vecka och sedan går det bra.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stellan177
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 22:31
Ort: karlskoga

Inlägg av Stellan177 »

okey ja draget ska vara okey tror jag ha 30 mm o dom säger väl att det ska vara 25mm.? kmp smällar haha;D ja de stämmer kanske men de va först gången de hände.
PX21 05a 20KW 1200Family 25KW Ekonomi2004 Närkepellets 8mm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har du dragregulator?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

msh16 skrev:Det kallas för KMP smällar har jag hört och beror på Att PX21 brännarna har dåligt tändsystem med väldigt stor startdos. När den inte lyckas starta på första försöket försöker den igen och när det då är explosiv gas i pannan redan så smäller det.
En kompis fick så också och där är inget pannrum så pannan står löst i källaren. En massa glödande material åkte ut och var nära tända eld på lite allmän bråte i källaren.
Han bytte till annan brännare nästa vecka och sedan går det bra.
Så han hade fortfarande en panna att byta brännare i? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

msh16 skrev:Det kallas för KMP smällar har jag hört och beror på Att PX21 brännarna har dåligt tändsystem med väldigt stor startdos. När den inte lyckas starta på första försöket försöker den igen och när det då är explosiv gas i pannan redan så smäller det.
En kompis fick så också och där är inget pannrum så pannan står löst i källaren. En massa glödande material åkte ut och var nära tända eld på lite allmän bråte i källaren.
Han bytte till annan brännare nästa vecka och sedan går det bra.
Ähhh vadå KMP smällar ... :shock: jag kan får en Iwabo att gengassmälla på två minuter :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Stellan177
Menar du att du har ett skorstens drag på ca 30 mmVp ??
om så är fallet är det inte så konstigt med smällar.
I detta läge får tändningen inte upp antändnings
temperaturen utan ren oförbränd högexplosiv gengas fyller panna och skorsten,
när denna gengas antänds sker en gengas explosion.

För pellets rekommenderas 10 till 15 Pa = 1mmVp till 1,5 mmVp
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vad har du för version på chip?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Olle45 skrev:Hej Stellan177
Menar du att du har ett skorstens drag på ca 30 mmVp ??
Tror det är 30 mm på Tigex25 = 15 Pa
notti skrev: Ähhh vadå KMP smällar ... :shock: jag kan får en Iwabo att gengassmälla på två minuter :wink:
Kanske inte så lätt. Stänger man av strömmen och sätter på igen så gör den först en renblåsning. Den gör förresten en renblåsning inför varje startförsök.
Eftersom tändsystemet till Iwabo brännaren är samma som sitter på Iwabos flisugnar så uppstår aldrig situationen att brännaren inte tänder på första startförsöket. Flis kan ha 20% fuktigher och är då svårtänt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Har en PX21 funktionen att mata in en 2:a startdos ifall första inte "lyckas"?
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Med version 7.3 chippet i alla fall så matas det INTE in en 2:a startdos! Minns inte hur det var tidigare dock. Däremot så småpytsas det ju in lite pellets under själva startförsöket, så pelletsmängden är ju lite större om det nu inte lyckas direkt.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Det verkar ju som om det matas in en andra startdos eller liknande? Hur kan han annars få en sådan smäll, jag vet att jag inte får det mera sedan jag justerade ner startdosen till 3 dl och stängde av startdos nummer 2.

Om den i sådana fall misslyckas på första försöket så ligger ju bara pelletsen och glöder, utan en andra startdos = ingen gengasexplosion

För stor startdos gör väl att en del av pelletsen börjar glöda och när allting sedan får eld så är det redan gengaser i pannan?

Om inget har satt igen i pannan/rökrör som försvann när den sotades ur? Kanske gick för lång tid mellan sotningarna?
Stellan177
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 22:31
Ort: karlskoga

Inlägg av Stellan177 »

tacksam för alla svar ja får:D japp precis har 30 mm på min tigger, men nu har fläkten gett upp är det vanligt??? så n u funkar inte skiten alls.!!
PX21 05a 20KW 1200Family 25KW Ekonomi2004 Närkepellets 8mm
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Stellan: Matar brännaren in en 2:a startdos? Och hur stor är första startdosen i dl?

PS, fläktarna verkar jäkligt dyra till din brännare, såsom till min Eurofire :(
Skriv svar